کد خبر: ۵۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 08
بعد از این دیگر از کم بودن عمر و زمان شارژ‌دهی باتری موبایل یا هر وسیله‌ای که از باتری برای تامین برق مصرفی خود استفاده می کند، رنج نمی برید. خبر خوش این است که قرار است ابر خازن‌های (super-capactors) فوق متراکم پر انرژی با پیشرفت فناوری صورت‌گرفته جایگزین این باتری‌های ضعیف و بی دوام فعلی شوند.
باتری هایی که سه سوت شارژ می شوند


به گزارش آی تابناک:در یک تحقیقات انقلابی ، دانشگاه افزودنی‌های علوم روشنایی و بینایی در همکاری با دانشگاه بریستول با یک اکتشاف جنجالی موفق به کشف مواد جدیدی شدند که می‌توانند به تولید ابر خازن‌هایی هزار بار قدرتمند تر (البته قابلیت بالقوه این را دارند که 10000 بار قویتر باشند) از باتری‌های فعلی موجود در بازار باشند.

 موارد استفاده این ابر خازن‌ها به غیر از باتری‌های متدوال فعلی گوشی‌های موبایل‌، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و وسایل اینچنینی می‌تواند به این معنی باشد که با استفاده از فناوری جدید می‌شود این وسایل را ظرف چند ثانیه شارژ کرد.


این پیشرفت فقط در مورد گجت‌های دیجیتال کاربرد ندارد بلکه می‌تواند شامل تمام بخش‌های صنعت انرژی شده و همه آنها را تحت تاثیر خود قرار دهد. همچنین می‌تواند با استفاده از هواپیما‌ها و خودرو‌های الکتریکی انقلابی در صنعت حمل و نقل جهانی ایجاد کند.

خودروهای الکتریکی می‌توانند به سرعت سوختگیری عادی در چند دقیقه دوباره شارژ شوند در حالی که این کار حالا 6 الی 8 ساعت زمان می‌برد. همچنین با افزایش ظرفیت نگهداری شارژ باتری‌های خازنی جدید، می‌توان برد مسافتی که قادرند طی کنند را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داد.

مزایای پلیمرها

ابر خازن‌ها قابلیت شارژ شدن فوری دارند، اما به خاطر کم بودن فوق‌العاده تراکم انرژیشان در مقایسه با باتری‌های امروزی هنوز نتوانسته‌اند که جایگزین‌های کاربردی و ماندگاری برای باتری‌های متدوال کنونی باشند. اما کشف پلیمرهای جدید می‌تواند این قضیه را به‌صورت کلی تغییر دهد.

«جیمز هیثکات» مدیر کل دانشگاه افزودنی‌های علوم روشنایی و بینایی و مواد کمکی ابر خازن‌ها می‌گوید: «نتایج آزمایش پلیمرهای جدید ثابت می‌کند ابر خازن‌های پر انرژی فوق متراکم را می‌توان در آینده نزدیک ساخت. ما اکنون به‌صورت فعال به دنبال شرکای تجاری می‌گردیم تا پلیمرهای مورد نیاز ما را تامین کرده و در ساخت این وسایل پرانرژی با تراکم اانرژی بالای مخصوص ذخیره سازی الکتریسیته ما را یاری کنند.»

باتری هایی که سه سوت شارژ می شوند

نه تنها این کار تحولی بزرگ به‌حساب می‌آید بلکه استفاده از عبارت «در آینده خیلی نزدیک» به خودی خود برای کاربران مهیج است. طبق معمول دانشمندان و محققانی که پشت صحنه این‌گونه پروژه‌ها هستند، میل دارند زمان تکمیل و توسعه آن را طولانی‌تر از اینها اعلام کنند.

البته ساخته شدن نمونه اولیه ابتدایی یک چیز و شایعات زمزمه شده تجاری در مورد در دسترس قرار گرفتن این وسیله یک چیز دیگر است. اما سر و صدا و شایعه‌های امیدبخشی در مورد این ابر خازن‌های جایگزین باتری به‌گوش می‌رسد.

منبع : جام‌جم آنلاین


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار