تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
مهندسان کشور تجهیزات انتقال شبکه های مخابراتی نوری (DWDM ) را برای اجرای پروژه ملی زیرساختی «توانا»، تولید کردند.
تجهیزات انتقال شبکه های مخابرات نوری بومی سازی

به گزارش آی تابناک:
طرح بومی سازی تجهیزات مخابرات نوری طی ۲۱ ماه با هدف تامین بخشی از هزینه های مورد نیاز برای اجرای پروژه ملی «توانا» با موضوع طراحی، تولید و فروش تجهیزات و ارائه خدمات سیستم های انتقال DWDM انجام گرفت.

از نقاط مثبت این طرح، دانش کاملا بومی ساخت تجهیزات است که اشتغال برای حدود ٥٠ نفر از نخبگان کشور را در حوزه شبکه های مخابراتی، الکترونیک و نرمافزار به دنبال داشته و باعث کاهش حدود ٧٠ درصدی خروج ارز از کشور شده است.

این طرح پیرو قرارداد منعقد شده با شرکت ارتباطات زیرساخت در قالب پروژه توانا (شامل ۱۰۰ شهر نیمه شرقی کشور) با هدف استقرار تجهیزات مخابرات نوری با ظرفیت ٤٠٠ گیگابیت بر ثانیه و قابل توسعه به ٨٠٠ گیگابیت برثانیه و با سیستم مدیریت شبکه به صورت کلید در دست (Turnkey) با حمایت ۳۰ میلیارد ریالی صندوق صحا انجام شده است.

علی علویان مجری طرح با اشاره به اینکه این محصول، یک محصول زیرساختی برای انتقال انبوه اطلاعات از طریق فیبرنوری است، تصریح کرد: این محصول قادر است اطلاعات با سرعت Gbps٤٠٠ با استفاده از یک زوج فیبرنوری را با استفاده از تکنیک های بسیار مدرن و پیشرفته انتقال دهد و تا برد حداقل ١٥٠ کیلومتر نیاز به تقویتکننده بین راهی ندارد. به دلیل تکنولوژی بسیار بالای این محصول، ارزش افزوده زیادی برای کشور دارد.

وی با بیان اینکه تعداد محدود تولیدکنندگان این محصول در دنیا، امکان صادرات آن را به سایر کشور ها را رقم خواهد زد، خاطرنشان کرد: با افزایش درخواست انتقال اطلاعات در بستر شبکه های کامپیوتری و مخابراتی در دنیا و محبوبیت تبادل اطلاعات در بین اقشار جامعه با استفاده از شبکه های اجتماعی متنوع، بازیهای کامپیوتری، تلویزیون های مبتنی بر پروتکل اینترنتی و امکان انتقال فایل های چند رسانه ای، نیاز به افزایش پهنای باند توسط سرویس دهنده های مخابراتی و اینترنتی به شدت افزایش پیدا کرده و زیرساخت های قبلی پاسخگوی این حجم انبوه تبادل اطلاعات نیست.


علویان با تاکید براینکه حرکت به سمت افزایش ظرفیت تبادل اطلاعات توسط شرکت های مخابراتی – زیرساختی اجتناب ناپذیر است، افزود: شبکه ارتباطی کشور برای انتقال اطلاعات بین ایستگاه های ارتباطی در داخل شهرها، بین شهرها و نیز بین کشورها نیاز به یک مسیر مطمئن و با ظرفیت بالا دارد. این نیاز صرفا با بهره برداری از آخرین تکنولوژی های موجود با استفاده از فیبرنوری، که سریعترین و با ظرفیت ترین و مطمئن ترین روش ممکن است، حاصل میشود.

 از این رو انتقال اطلاعات از طریق فیبر نوری نیاز به تجهیزات خاصی دارد که بتواند با یک زوج از فیبر نوری انبوهی از اطلاعات را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کند که جدیدترین روش این انتقال، DWDM نام دارد.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار