تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 November 29
اختلال در دسترسی کاربران اپراتور اول و دوم به اینترنت برای دریافت خسارت به سامانه تلفنی ١٩٥ شکایت کنید
به گزارش آی تابناک:شبکه اینترنت ایرانسل عصر روز یکشنبه در نقاط مختلف کشور قطع شد و یک‌چهارم کاربران این اپراتور برای چندین ساعت به شبکه اینترنت دسترسی نداشتند. این درحالی است که اپراتور دوم به «شهروند» اعلام کرد که این شرکت در راستای به‌روزرسانی شبکه و افزایش کیفیت خدمات خود به مشترکان از دسترس خارج شده است و کاربران حدود ٣ ساعت پس از قطع اتصال، دوباره به شبکه متصل شده‌اند. با این وجود، برخی کاربران از ادامه قطع اینترنت یا اختلال در دسترسی تا دوشنبه نیز خبر داده‌اند. از آن‌سو، برخی مشترکان اینترنت همراه اول نیز از اختلال در دسترسی به اینترنت گفته و اعلام کرده‌اند در چند روز اخیر سرعت دسترسی‌شان به اینترنت بسیار کاهش یافته و شبکه در برخی مناطق تهران ازجمله مناطق مرکزی شهر برای دقایقی از دسترس خارج و این روند چندبار در روز تکرار می‌شود. با این حال همراه اول زیر بار این مسأله نرفت و به «شهروند» اعلام کرد:  پوشش‌دهی اینترنت مشترکان همراه اول در روزهای گذشته عادی بوده و اختلالی گزارش نشده است.

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌تازگی از امکاناتی بهره‌برداری کرده است که گفته می‌شود مشترکان براساس آن می‌توانند در صورت اختلال یا قطع شدن اینترنت خود از خدمات‌دهنده‌هایشان خسارت بگیرند.

چگونه خسارت بگیریم؟

کاربران در صورت کوتاهی هر یک از ارایه‌دهندگان خدمات شبکه اینترنت می‌توانند از طریق سامانه تلفنی ١٩٥ متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شکایت کنند. این درحالی است که با راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت استاندارد، کاربران سراسر کشور با کمک این سامانه می‌توانند علت واقعی و دقیق قطع یا کُند شدن سرویس اینترنت خود را بررسی کنند و از عامل ایجاد اختلال جریمه بگیرند. براساس اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت استاندارد، تأخیر در ارایه سرویس اینترنتی کمتر از ٤٢ میلی‌ثانیه است و استاندارد قطع شدن سرویس کمتر از ٢٠٠ میلی‌ثانیه در نظر گرفته شده است و چنانچه مشترکی برای دسترسی به شبکه اینترنت بیشتر از زمان گفته شده انتظار بکشد، عامل تأخیر یا قطع شدن سرویس مشمول جریمه شناخته می‌شود. علاوه بر این، چنانچه مدت زمان رفع اختلال بیشتر از ٤ساعت طول بکشد و از ساعات رفع اختلال در بازه زمانی ٢ تا ٨ بامداد تجاوز کند، عامل اختلال در اینترنت مشمول جریمه خواهد بود. ضمن این‌که سامانه به صورت خودکار میزان جریمه را محاسبه کرده و درصورتی که کمپانی ارتباطات زیرساخت مقصر ایجاد اختلال باشد، جرایم محاسبه شده را به کمپانی‌های اینترنتی می‌پردازد و صورتحساب آن را به صورت مستمر منتشر می‌کند.

چه زمانی خسارت نمی‌گیریم؟

بنابر مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، قطعی‌هایی که ناشی از قوه قاهره مانند حوادث طبیعی باشند، شامل جریمه نمی‌شوند. در این موارد تنها هزینه مدت زمان قطعی از آبونمان کسر می‌شود. همچنین اگر قطعی اتصال به دلیل خرابی تجهیزات مشترک باشد، شرکت ارایه‌کننده خدمات جریمه نخواهد شد. ایسنا در این‌باره نوشته است قطعی‌هایی که بنا به درخواست مشترک صورت می‌گیرد، مانند انتقال محل سکونت، تست شبکه داخلی و...، قطعی‌های ناشی از تخطی مشترک از قوانین و مقررات و قطعی‌های ناشی از پرداخت نکردن صورتحساب نیز از دیگر مواردی است که جریمه‌ای برای شرکت ارایه‌کننده خدمات در نظر گرفته نشده است. همچنین قطعی اینترنت زمانی که با صدور احکام قضائی یا امنیتی انجام گرفته باشد، مشمول پرداخت جریمه نمی‌شود، اگرچه در این حالت نیز مدت زمان قطعی از شارژ ماهانه کسر خواهد شد.

منبع : شهروند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار