تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016 October 16
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرد و به سوالات مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسخ داد.
اجرای طرح پول خرد الکترونیکی  تا دو ماه آینده/ افزایش سرعت تولید محتوا در بستر شبکه ملی اطلاعات

محمود واعظی  با اشاره به اینکه تا دو ماه آینده شهروندان برای مراودات خرد بانکی می توانند از موبایل خود مانند کارت استفاده کنند، افزود:  پیش بینی می شود تا دوماه آینده کاربران ایرانی بتوانند به واسطه طرح پول خرد الکترونیکی از موبایلشان به عنوان یک کارت بانکی استفاده کنند.
وی افزود: تاکنون تعریف خوبی از شبکه ملی اطلاعات به مردم ارائه نداده ایم، با توجه به اینکه  هوشمند است، تمام آدرس هایی که در ایران وجود دارد، در بستری نرم انجام می شود که این شبکه ملی اطلاعات است. مانند سرشماری ۹۵ کشور که در بستری امن و با سرعت بالا قابل دسترس است.
وزیرارتباطات با اشاره به اینکه  آن چیزی که هاست و سرور آن در خارج از کشور است جزئی از شبکه ملی اطلاعات نیست، افزود: امکان دارد هزینه بیشتر و سرعت کمتری هم داشته باشید و همچنین در شبکه ملی اطلاعات تمام اطلاعاتی که مردم به عنوان محتوا به آن نیاز داریم در چهار مرکز تبادل قابل دسترسی است. تمام آدرس های داخل ایران در این شبکه قابل دسترس است.
واعظی همچنین با اشاره به شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی افزود: شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی دو ماه وقت دارند تا بتوانند تجهیزات لازم برای تفکیک پهنای باند داخل و خارج را آماده کنند و هزینه ها را نیز برای مشترکان اعلام کنند.
وی افزود:  تاکنون ۸۵ هزار نفر برای ترابرد پذیری اقدام کرده اند. در هفته های اول موفقیت طرح ترابردپذیری ۱۲ درصد بود. این تنها راهی است که باعث می شود اپراتورها خدمات و کیفیت را بالا ببرند و رقابت سالم است.
وی گفت: ارزیابی واحد کامپیوتر مرکز آمار بر این بود که امکانات آنها برای سرشماری کافی است ولی مراجعه زیاد مردم در روز اول باعث ترافیک زیادی در سایت شده بود. پس از آن با تمهیداتی که اندیشیده شد این مشکل رفع و تاکنون سایت دچار هیچ مشکلی نشده است.
وزیرارتباطات تصریح کرد: تا به امروز ۲۰ درصد خانوارها در سرشماری شرکت کرده اند و به تنهایی ۵ درصد از خانوارها شرکت کردند. ایران با ۲۰ درصد مشارکت دومین کشور بعد از ژاپن در سرشماری اینترنتی بوده است.
وزیرارتباطات تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات یک پروژه بزرگ است که حدود ۱۳ سال است که در حال انجام است.  در گذشته مطالعاتی انجام شده بود و با کامل شدن این مطالعات توانستیم بستر لازم را ایجاد کنیم و در یک همکاری جمعی با کمیته های مختلف فاز اول را در هفته دولت افتتاح کردیم. در حال حاضر برای فاز دوم در صدد رفع کمبودها هستیم و در بخش دیگر  چهارشنبه در قم یک دیتا سنتر ایجاد کرده ایم به عنوان محل تولید محتوای دینی، بعد از آن در خوزستان و اصفهان نیز دو مرکز دیگر تبادل اطلاعات به عنوان قدم های بعدی راه اندازی می کنیم. در قدم بعدی با تولید کنندگان محتوا ارتباط نزدیکتری برقرار کنیم تا مردم هر نوع محتوایی را در داخل دسترسی داشته باشند.
واعظی ادامه داد و گفت: از هفته دولت تاکنون هر کدام از شرکت هایی که تولید محتوا دارند اعلام کرده اند که در بستر شبکه ملی اطلاعات دو برابر یا بیشتر سرعت تولید محتوا داشته اند.
وی افود:  دولت به تنهایی نمی تواند تولید محتوا بکند،  بر اساس اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی در تمام بسترها وارد شده است و امروز تمام تلاش ما این است که ساز و کاری را به وجود بیاوریم که همه در تولید محتوا دخیل بشوند. تولید محتوا برعهده مراکز دانشگاهی و هر مجموعه دانشی دیگری است. مثلا کتابخانه ملی اگر بتواند با تولید محتوا درآمد داشته باشد نگاه متفاوتی به تولید محتوا خواهد داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار