تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016 October 09
در بررسی های مرکز تحقیقات Pew ، تنظیمات حریم خصوصی نوجوانان در کشور آمریکا برای شبکه اجتماعی فیس بوک مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این بررسی بیان می‌کند که ۶۰ درصد نوجوانان، دسترسی به اطلاعات خود را با بالاترین سطح حفظ حریم خصوصی تنظیم کرده‌اند.
نوجوانان نگران حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی/ کاربران شبکه های اجتماعی به ۲.۴ میلیارد نفر می رسند


افزایش حفظ حریم خصوصی در شبکه های مجازی نشانگر گرایش به حفظ حریم خصوصی در این رده سنی است که دلیل اصلی آن، جلوگیری از آسیب‌های احتمالی عضویت در شبکه‌های اجتماعی است. علاوه بر این، ۲۵ درصد از این گروه سنی، تنظیمات حریم خصوصی را در سطح متوسط و ۱۴درصد نیز در سطح عمومی قرار داده‌اند.

اگر چه نگاه به نتایج فوق، می‌تواند گواهی بر تمایل و گرایش نوجوانان به حفظ حریم خصوصی آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی باشد، اما این آمارها مستقل از میزان آگاهی نوجوانان از لزوم حفظ حریم خصوصی استخراج شده است.

نتایج نظرسنجی موسسه madia common sense نشان می‌دهد که میزان آگاهی نوجوانان از سیاست‌های حفظ حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی مناسب نیست. در این نظرسنجی، درصد افرادی که از سیاست‌های حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی مطلع نیستند، با درصد افرادی که تنظیمات حریم خصوصی فیس بوک خود (به عنوان یک شبکه اجتماعی فراگیر) را در حالت عمومی قرار داده‌اند، مطابقت می‌کند.

این مسئله می‌تواند تاییدکننده این موضوع باشد که قرار گرفتن تنظیمات روی حالت عمومی می‌تواند ناشی از عدم آگاهی از سیاست‌های حریم خصوصی شبکه‌های اجتماعی باشد. بنابراین افزایش آگاهی عمومی می‌تواند موجب تغییر در وضعیت فوق و رعایت هر چه بیشتر مسائل حریم خصوصی توسط نوجوانان شود.

تهدیدات جانی و مالی، بیشتر از هرکسی، نوجوانان را در شبکه‌های اجتماعی تهدید می‌کند و آگاهی آنان از تهدیدات، می‌تواند از بروز مشکلات و آسیب‌های موجود در این زمینه برای این قشر جلوگیری کند.

به همین دلایل در مرکز تحقیقاتی Pew نیز آمارهایی در خصوص اطلاعات خصوصی منتشر شده توسط نوجوانان در رسانه‌های اجتماعی ارائه داده است.

این اطلاعات از نام، عکس و تاریخ تولد گرفته و تا روز تولد، آدرس رایانه، محل زندگی و شماره تلفن آن‌ها متغیر است. استخراج این اطلاعات توسط بدخواهان، می‌تواند منجر به سوء‌استفاده‌های تبلیغاتی، مالی و حتی جانی شود و طبیعتا انتشار این اطلاعات حساس می‌تواند به دو دلیل عدم آگاهی از مسائل امنیتی و حریم خصوصی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، با اعتماد کاذب به این شبکه‌ها انجام شده باشد.

نگرانی‌های حریم خصوصی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۴ از دیدگاه رده سنی ۱۵ تا ۳۵ سال در ایالات متحده، آمارگیری جالب دیگری است که توسط Fortinet در این زمینه انجام شده است. بر اساس این آمارگیری ، حدود ۲۷ درصد از افراد نگران شناسایی اطلاعات خصوصی‌شان مثل برنامه‌های کاری و تفریحی هستند. حدود ۲۵ درصد نگران دسترسی بازاریاب‌ها و سازمان‌های تبلیغاتی به اطلاعات آن‌ها هستند. حدود ۲۱ درصد نگرانی در این زمینه ندارند و ۲۳ درصد نیز اصلا اطلاعات خصوصی خود را منتشر نمی‌کند.

روند رو به رشد کاربران شبکه‌های اجتماعی در سطح جهان که توسط موسسه آمریکایی eMarketer بررسی شده نشان می دهد که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲.۴ میلیارد کاربر شبکه اجتماعی در سطح جهان وجود خواهد داشت. همچنین رشد افزایشی کاربران این شبکه‌ها گواه این مسئله خواهد بود که اهمیت رعایت مسائل امنیتی و حریم خصوصی در این شبکه‌ها نیز باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

۸۸ درصد کاربران فیس بوک اعتمادی به امنیت اطلاعاتشان ندارند

در تحقیقی توسط مؤسسه CNBC ، میزان اعتماد کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک به نگهداری از اطلاعات شخصی آنها توسط این شبکه بررسی شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از کاربران، تقریبا اعتمادی به فیس بوک در این زمینه ندارند. علاوه براین ۲۸ درصد از کاربران اعتماد متوسطی به این شبکه دارند و بنابراین این دسته از کاربران نیز اطلاعات حساس خود را درفیس بوک قرار نمی دهند. لذا می‌توان نتیجه گرفت که این شبکه اجتماعی نتوانسته است انتظارات حریم خصوصی کاربران را فراهم کند.

نوجوانان نگران حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی/ کاربران شبکه های اجتماعی به ۲.۴ میلیارد نفر می رسند


۹۳ درصد کاربران شبکه های اجتماعی خواهان قابلیت حذف اطلاعاتشان هستند

نتایج ۳ نظرسنجی انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی Bitkom شامل اطلاعات جالبی است. در نظرسنجی اول از افراد پرسیده شده که چه جنبه‌هایی از تنظیمات حریم خصوصی شبکه‌های اجتماعی برای شما اهمیت دارد. در پاسخ به این سوال بیش از ۹۳ درصد افراد حذف اطلاعات موجود بدون هرگونه مشکلی را مهم‌ترین ویژگی حریم خصوصی برای شبکه‌های اجتماعی عنوان کرده‌اند.

همچنین حدود ۹۱ درصد قابل تنظیم بودن مشاهده‌پذیری اطلاعاتشان برای افراد یا گروه‌های خاص را مطرح کرده‌اند. ۸۷ درصد نیز مشاهده‌پذیری پست‌هایشان توسط افراد مجاز را هم ارزیابی کرده‌اند.

۸۳ درصد عدم قابلیت شناسایی نمایه‌شان توسط موتورهای جستجو را مهم توصیف کرده‌اند. ۸۲ درصد قابلیت مسدودسازی و جلوگیری از برچسب‌گذاری آن‌ها در عکس‌ها و پست‌ها توسط افراد دیگر را به عنوان یک تنظیم مهم پیشنهاد داده‌اند. ۷۸ درصد به طور کلی عدم قابلیت مشاهده نمایه‌شان در شبکه اجتماعی را مهم جلوه‌ داده‌اند و ۷۰ درصد نیز مسدودسازی درخواست‌ها را مطرح‌ کرده‌اند.

در تمامی موارد، درصدهای ارائه شده بالا است و می‌توان نتیجه گرفت که ارائه همه این موارد در شبکه‌های اجتماعی حیاتی ارزیابی می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار