تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - 2016 October 05
درحالی که اجرای طرح ترابردپذیری با هدف ایجاد فضای رقابتی سالم در میان اپراتورهای موبایل تعریف و اجرایی شده اما هم اکنون این طرح فضای ضدرقابتی میان اپراتورهای موبایل شکل داده و هر یک از اپراتورها قصد دارند این فضا را به نفع خود مدیریت کنند.
اظهارات ضدونقیض اپراتورها در مورد ترابردپذیری / لزوم شفاف سازی سازمان تنظیم مقررات

در این شرایط به نظر می رسد که رگولاتوری می تواند با ارائه آمارهای دقیق و شفاف از اجرای این طرح، این مساله را ساماندهی کند اما تاکنون از اعلام جزئیات و تعداد سیم کارتهای ترابردشده خودداری کرده است.

در همین حال سازمان رگولاتوری با توجه به آمارهای متناقض منتشرشده از سوی اپراتورهای موبایل درباره مهاجرت مشترکان در طرح ترابردپذیری، گفت: تنها آمارهای ثبت شده در مرکز مدیریت ترابرد، قابل استناد است.

درحالی که اپراتورهای موبایل، هر یک با انتشار آمارهایی متفاوت از مهاجرت مشترکان در طرح ترابردپذیری، نتیجه این طرح را به نفع خودشان اعلام کرده اند، سازمان تنظیم مقررات بدون اعلام جزئیات، به شفاف سازی در این زمینه پرداخت.

اوایل هفته اخیر، اپراتور ایرانسل اعلام کرد که از مجموع مشترکان دو اپراتور همراه اول و رایتل، ۴۷ هزار و ۶۱۰ مشترک، خواهان ورود به ایرانسل بودند که ۸ هزار و ۹۶۲ تقاضا موفق شده است و ۷ هزار و ۹۴۴ مشترک از ایرانسل در این بازه زمانی درخواست مهاجرت داشتند.

در این راستا، همراه اول در واکنش به این اعلام، شمار تقاضای مشترکان ایرانسلی برای ورود به همراه اول را ۲۵ هزار و ۹۱ مورد و شمار تقاضای مشترکان همراه اولی برای ورود به ایرانسل را ۲۳ هزار و ۷۶۸ مورد عنوان کرد.

در همین حال، چندی پیش نیز مدیرعامل اپراتور رایتل در حضور وزیر ارتباطات بیشترین میزان سیم کارتهای ترابردشده را مربوط به مهاجرت به شبکه رایتل عنوان کرده بود.

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در واکنش به آمارهای متناقض اعلام شده، گفت: از ابتدای راه‌اندازی پروژه ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (MNP) تاکنون بیش از ۵۵ هزار درخواست ترابرد شماره در مرکز مدیریت ترابرد رگولاتوری ثبت شده است.

حسین فلاح جوشقانی افزود: از این تعداد ۳۵ درصد از درخواست‌ها تکمیل شده و مشترکان توانسته‌اند اپراتور خود را تغییر دهند. این آمار مستند به آمار ثبت شده در مرکز مدیریت ترابرد بوده و هرگونه آمار دیگری غیر از این صحیح نیست.

وی با اشاره به اینکه فرایند ترابرد برای سیم‌کارتهای اعتباری حداکثر ۳ روز و برای سیم‌کارتهای دائمی حداکثر ۵ روز طول می‌کشد، اظهار کرد: در سیم‌کارتهای اعتباری به ۵ دلیل عدم احراز هویت، درخواست ترابرد بیش از ۲ بار در سال، عدم ترابرد نظیر به نظیر (اعتباری به دائمی و بالعکس)، فعال نبودن سیم‌کارت برای حداقل ۳ ماه و حکم مراجع ذی‌صلاح، امکان رد درخواست ترابرد وجود دارد.

وی افزود: برای سیم‌کارتهای دائمی علاوه بر این ۵ دلیل، نپرداختن صورتحساب اولیه در موعد تعیین شده از سوی مشترک متقاضی ترابرد نیز از عوامل رد درخواست بوده است.

فلاح پرداخت صورتحساب اولیه ارسالی از سوی اپراتور فعلی برای مشترکان دائمی در مدت تعیین شده را (حداکثر ۴۸ ساعت) برای تکمیل فرایند ترابرد ضروری دانست و گفت: بهتر است مشترکان صورتحساب خود را با روشهای الکترونیکی توصیه شده از سوی اپراتور پرداخت کنند تا فرایند ترابرد کامل شود. البته پرداخت صورتحساب برای مشترکانی که کارکرد آنها کمتر از ۲۰ هزار ریال است، ضروری نبوده و اپراتور باید درخواست این مشترکان را بدون صدور صورتحساب اولیه تایید کند.

معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری دلیل رد بیشتر درخواستها در ابتدای پروژه را عدم احراز هویت عنوان کرد که با کامل شدن سیستمها، این بخش از رد درخواستها کاهش یافته است.

وی افزود: مشترکان باید با بررسی کامل برای ترابرد، اپراتور خود را انتخاب کنند زیرا پس از ترابرد شماره، فقط خدمات اپراتور پذیرا را دریافت می‌کنند. اپراتور پذیرا هم باید خدمات پیامکی تراکنشی مانند خدمات پیامکی بانکی که مشترک در اپراتور قبلی خود دریافت می‌کرد را همچنان به وی ارایه کند.

فلاح جوشقانی درباره واگذاری شماره‌های ترابرد شده گفت: مشترک ترابرد شده برای واگذاری شماره خود به دیگران و یا نقل و انتقال، باید به اپراتور پایه خود که برای اولین بار سیم‌کارت خود را از وی دریافت کرده، برگردد که البته برگشت به اپراتور پایه به عنوان یک ترابرد محسوب نشده و از سهمیه ۲ بار در سال هر مشترک برای ترابرد، کم نمی‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از مراحل تکمیل فرایند ترابرد، رساندن سیم‌کارت جدید توسط اپراتور به مشترک متقاضی ترابرد به آن اپراتور است که تاکنون بخشی از درخواستها به دلیل نرسیدن سیم‌کارت در موعد تعیین شده (حداکثر ۴۸ ساعت) کامل نشده است که با بهبود سیستم توزیع اپراتورها این موضوع نیز در حال بهبود است.

معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری اجرای طرح ترابرد شماره‌های تلفن همراه را در راستای ایجاد فضای رقابتی سالم و ارتقای رضایت مردم از خدمات ارتباطی عنوان کرد و گفت: این پروژه ملی بوده و نظارت دقیق بر عملکرد اپراتورها اعمال می‌شود و در صورتی که اپراتوری در عملکرد این پروژه به طور آگاهانه یا ناآگاهانه مانع ایجاد کند، با وی براساس مقررات برخورد خواهد شد

.

اظهارات ضدونقیض اپراتورها در مورد ترابردپذیری / لزوم شفاف سازی سازمان تنظیم مقررات

اعتراض مدیر ترابرد همراه اول به آمارهای اعلام شده یک اپراتور

مدیر ترابردپذیری همراه اول اعلام کرد آمار اعلام شده در مراسم دهسالگی ایرانسل درباره ترابرد، نادرست است.

"محسن بهداری" گفت: آمار اعلام شده در مراسم جشن دهسالگی شرکت ارتباطی ایرانسل که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از مدیران مرتبط و اصحاب رسانه برگزار شد، هم از منظر آمار موجود و هم از منظر روش محاسباتی اشتباه است.
مدیر ترابردپذیری همراه اول در این زمینه اعلام کرد: نسبت ادعا شده برای ترابرد بین همراه اول و ایرانسل در آن مراسم نادرست بوده است.
بهداری با بیان اینکه شمار تقاضای مشترکان ایرانسلی برای ورود به همراه اول 25 هزار و 91 مورد و شمار تقاضای مشترکان همراه اولی برای ورود به ایرانسل 23 هزار و 768 مورد است، افزود: تا نهم مهرماه امسال، نسبت «تقاضای خروجی همراه اول به ایرانسل» به «تقاضای خروجی ایرانسل به همراه اول» نه فقط 6 برابر به نفع ایرانسل نیست بلکه 0.95 برابر به ضرر ایرانسل است.
وی ادامه داد: همچنین نرخ خروج موفق از همراه اول به ایرانسل 18 درصد نیست بلکه 43 درصد و نرخ خروج موفق از ایرانسل به همراه اول به جای 68 درصد، فقط 26 درصد است.
بهداری درباره مشکلات روش محاسباتی ایرانسل گفت: شمار تقاضای ورود به شبکه ایرانسل از همراه اول 39 هزار و 910 تقاضا نیست؛ بلکه مطابق با آمار موجود 23 هزار و 768 مورد است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار