کد خبر: ۵۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - 2016 August 06
همزمان با رسیدن ویروس زیکا به ایالت فلوریدای آمریکا، سازمان غذا و داروی این کشور اجازه انجام آزمایش میدانی یک پشه اصلاح ژنتیکی شده را به منظور مقابله با این ویروس صادر کرده است.

این پشه های مهندسی شده از نوع "آئدس ایجپتی" هستند و توسط شرکت اوکسیتک به عنوان ابزاری برای کنترل بیماری که این پشه به طور معمول منتقل می کند تولید شده اند. طرز کار این طرح به این شکل است که پشه نر اصلاح شده دارای ژنی است که در صورت ادغام با تخمک های پشه ماده، پشه ای با عمر بسیار کوتاه بدنیا می آید و در نتیجه موجب کند شدن ازدیاد تعداد این پشه ها می شود.


سازمان غذا و داروی آمریکا اوایل سال جاری میلادی بود که اجازه آغاز این طرح را به شرکت اوکسیتک اعطا کرد و این سازمان اکنون اعلام کرده که آزاد کردن این پشه ها در محیط زیست، پیامد خاصی به دنبال نخواهد داشت. اوکسیتک حالا یک گام دیگر به اجرای طرح خود نزدیک شده، اما هنوز هم یک مرحله سخت را پیش رو دارد. این شرکت باید نظر مثبت مقامات محلی که قصد دارد آزمایش خود را در آن اجرا کند هم کسب کند. این منطقه در ایالت فلوریدا واقع شده و قرار است در پاییز امسال در میان ساکنان منطقه رای گیری صورت گیرد و در نهایت در صورتی که این طرح با رای اکثریت مردم تصویب شود، امکان اجرای آن فراهم خواهد شد.


شرکت اوکسیتک گفته پیش از این، این آزمایش را در مناطقی همچون برزیل، جزایر کیمن و پاناما انجام داده و موفق شده جمعیت این پشه ها را تا نود درصد کاهش دهد. این در حالی است که با استفاده از روش های متعارف همچون سم پاشی درختان، می توان جمعیت این پشه ها را بین سی تا شصت درصد کاهش داد.


پشه "آئداس ایجپتی" در سراسر نقاط دنیا وجود دارد و بیماری های مختلفی را به انسان انتقال می دهد که از جمله آنها می توان به تب دنگی، تب زرد و زیکا اشاره کرد. در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح برای کاهش جمعیت پشه ها، می توان امیدوار بود که از میزان مصرف سموم طی سال های آینده کاسته شود و آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

تک شات
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار