تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - 2016 August 02
یاهو را باید یکی از بزرگ‌ترین بازیگران عرصه‌ی وب بدانیم، شرکتی که شاید این روزها حال و روز خوبی نداشته باشد ولی در گذشته‌ی نه چندان دور یکی از شرکت‌های پیشرو در این عرصه بوده است.

یاهو با سرویس‌هایی همچون موتور جستجو، ایمیل، خبر و مسنجر برای بسیاری از ما شناخته شده است. دفتر مرکزی این شرکت در سانی‌ویل در ایالت کالیفرنیا واقع است. این روزها حال این غول اینترنتی مساعد نیست و کمتر از آن خبری می‌شنویم. در ادامه با ۹ اتفاق مهم در تاریخ این شرکت آشنا خواهید شد.

بنیان‌‌گذاری یاهو در سال ۱۹۹۴

جری یانگ

اوایل سال ۱۹۹۴ میلادی دو فارغ‌التحصیل استنفورد با نام‌های جری یانگ و دیوید فیلو با راه‌اندازی وب‌سایت Jerry and David’s Guide to the World Wide Web وارد دنیای وب شدند. پس از چند ماه این وب‌سایت به یاهو تغییر نام داد. این شرکت یکی از محبوب‌ترین جستجوگرهای وب‌سایت تا به امروز را توسعه داده است.

موفقیت یاهو در بازار سهام

یاهو و سهام عمومی

یاهو دوازدهم آوریل ۱۹۹۶ با عرضه‌ی سهام خود رشدی باورنکردنی را در ارزش سهام تجربه کرد، به طوری که ارزش آن در طول روز اول ۱۵۴ درصد افزایش یافت. در دهه ۱۹۹۰ یاهو وضعیت مناسبی در بازار سهام داشت.

سال ۲۰۰۰ بهترین عملکرد یاهو در بازار سهام

یاهو و رشد سهام

سوم ژانویه سال ۲۰۰۰ روزی بود که ارزش هر سهم یاهو به بیش از ۲۴۰ دلار رسید (قیمت واقعی مبادله تعدیل نشده چیزی در حدود ۴۷۵ دلار برای هر سهم بوده است). اما این رکوردشکنی بیشتر شبیه به یک حباب می‌ماند و مدتی پس از این رشد باورنکردنی شاهد سقوط ارزش سهام یاهو بودیم.

یاهو و خرید Flickr

فلیکر

حتما شما نیز نام فلیکر (Flickr) را به عنوان یکی از وب‌سایت‌های بزرگ در عرصه‌ی اشتراک‌گذاری تصاویر شنیده‌اید. فلیکر در سال ۲۰۰۴ میلادی توسط لودکرپ (Ludicorp) متولد شد و یک سال بعد یعنی در مارس ۲۰۰۵ به یاهو فروخته شد. یاهو با پرداخت مبلغی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار این سرویس را خریداری کرد.

تلاش مایکروسافت برای خرید یاهو

مایکروسافت و خرید یاهو

بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ مایکروسافت بارها از علاقه‌اش به خرید یا ادغام با یاهو سخن گفت. مایکروسافت در فوریه سال ۲۰۰۸ پیشنهاد ۴۴.۶ میلیارد دلاری خود را برای خرید یاهو اعلام کرد ولی این پیشنهاد نیز از سوی یاهو رد شد. با وجود پیشنهادات دیگر از سوی شرکت‌هایی همچون گوگل یاهو تصمیمی برای همراه شدن با دیگران نداشت.

انتصاب کارول بارتز به عنوان مدیرعاملی یاهو

کارول بارتز

اواسط سال ۲۰۰۷ جری یانگ جای Terry Semel را در سمت مدیرعاملی یاهو گرفت. این تغییر به دلیل نارضایتی و ناامیدی سرمایه‌گذاران یاهو از تری سمل به وقوع پیوست. کارول بارتز (Carol Bartz) در ژانویه سال ۲۰۰۹ پس از ۱۴ سال فعالیت موفق در شرکت نرم‌افزاری Autodesk به یاهو پیوست و سمت مدیرعاملی این شرکت را پذیرفت. جری یانگ اوایل سال ۲۰۱۲ برای همیشه یاهو را ترک کرد.

عزیمت مریسا مایر به یاهو

مریسا مایر

پس از کارول بارتز نوبت به Scott Thompson (مدیر سابق PayPal) رسید. نشستن اسکات تامسون بر صندلی ریاست یاهو مدت زیادی طول نکشید و پس از بحث‌های پیش آمده در مورد رزومه‌اش این سمت را ترک کرد. مریسا مایر انتخاب بعدی مسئولان یاهو برای هدایت این شرکت بود، مایر هم اکنون نیز مدیرعامل شرکت یاهو است.

تعدیل نیروی ۱۵ درصدی یاهو

تعدیل نیرو

اوایل سال ۲۰۱۶ خبرها از یک تعدیل نیروی بزرگ در یاهو حکایت داشتند به طوری که طبق اعلام این شرکت حدودا ۱۵۰۰ نفر از کارمندان این شرکت شغل خود را از دست می‌دادند. این تعدیل نیروی ۱۵ درصدی غالبا در دفاتر جانبی شرکت یاهو اتفاق افتاد.

تصاحب یاهو توسط ورایزون

ورایزون

چند روز پیش، ورایزون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای مخابراتی جهان با پرداخت مبلغ ۴.۸ میلیارد دلار یاهو را تصاحب کرد. ورایزون مالک AOL نیز به شمار می‌رود و قرار است برخی از سرویس‌های یاهو و AOL به عنوان دو رقیب قدیمی با یکدیگر ترکیب شوند.

زومیت

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار