کد خبر: ۵۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - 2016 August 01
ظرف یک ماه آینده دانشمندان یک قدم دیگر به فهم و درک چگونگی شکل گیری سیاره زمین و اصالت آن و البته نحوه شکل گیری حیات نوع بشر بر روی این سیاره نزدیک تر خواهند شد. همچنین در پروژه جدید دانشمندان به بررسی شهاب سنگی که میتواند کل حیات بر روی زمین را به مخاطره بیندازد خواهند پرداخت.

ظرف یک ماه آینده دانشمندان یک قدم دیگر به فهم و درک چگونگی شکل گیری سیاره زمین و اصالت آن و البته نحوه شکل گیری حیات نوع بشر بر روی این سیاره نزدیک تر خواهند شد. همچنین در پروژه جدید دانشمندان به بررسی شهاب سنگی که میتواند کل حیات بر روی زمین را به مخاطره بیندازد خواهند پرداخت.

به گزارش «تابناک» ماموریت OSIRIS REx که به شکل مشترک از سوی ناسا و دانشگاه آریزونا طراحی شده است قرار است در تاریخ 8 سپتامبر سال جاری اقدام به پرتاب یک کاوشگر بدون سرنشین کند تا در آگوست سال 2018 به شهاب سنگ غول پیکر Bennu که در نزدیکی زمین قرار دارد برسد.

کاوشگر جدید ناسا برای بررسی شهاب سنگی که میتواند زمین را نابود کند


این کاوشگر قرار است به مطالعه این شهاب سنگ بپردازد و ضمن آن دستگاهی کوچک به سطح این شهاب سنگ فرستاده میشود تا قسمتی از خاک و ریگ سطح آن را برای مطالعه بیشتر در سال 2023 به زمین بفرستد. این مطلبی است که «دانته لورتا» استاد دانشگاه آریزونا و متخصص علوم فضایی و شیمی کیهانی به خبرگزاری ABC گفته است و طی آن اعلام کرده که تیم تحقیقاتی اکنون در Cape Carnival – پایگاه فضایی ناسا فلوریدا – در حال آماده شدن برای این ماموریت هستند.

وی بیان کرده است: ما مطمئن هستیم که Bennu یک کپسول زمان است که اطلاعات زیادی را در باره اولین روزهای پیدایش منظومه شمسی ما در بر دارد. در نتیجه نمونه هایی که از سطح این شهاب سنگ به دست می آید میتواند یکی از سوالات اساسی ما را پاسخ دهد. این که ما دقیقا از کجا آمده و چگونه شکل گرفته ایم.

این نمونه های ارزشمند از روی سطح شهاب سنگ Bennu تنها برای فهم اصالت و خواستگاه حیات بر روی کره زمین مفید نیستند، بلکه همچنین اطلاعات ارزشمند دیگری را در باره احتمال وجود و یا شکل گیری حیات بر روی سطح مریخ و اروپا – یکی از قمرهای مشتری که به عقیده دانشمندان به دلیل وجود آب در زیر سطح یخ زده خود میتوان انتظار حیات را بر روی آن داشت – نیز در بر دارد.

لورتا تشریح میکند که این شهاب سنگ به عنوان یک شهاب سنگ نزدیک به زمین زمانی نه چندان دور در جایی که وی «کمربند شهاب سنگی» مینامد قرار داشته است. جایی بین مریخ و مشتری که در نتیجه یک نیروی گرانشی به سمت زحل کشیده شده و به این ترتیب به ما نزدیک شده است.

کاوشگر جدید ناسا برای بررسی شهاب سنگی که میتواند زمین را نابود کند


وی بیان میکند که این احتمال وجود دارد که این شهاب سنگ غول پیکر با زمین برخورد کرده و یک فاجعه نابودگر را رقم بزند، اما تاکید میکند که نباید در مورد این برخورد چندان نگرانی داشت.

دلیل این امر آن است که هرچند احتمال برخورد این شهاب سنگ با زمین وجود دارد اما این احتمال برابر با 1 در 2700 است و اگر حتی این اتفاق رخ دهد زمان آن کمتر از 150 سال آینده نیست. در واقع مردمی که در سال 2135 بر روی زمین زندگی میکنند بهتر میدانند که آیا قرار است Bennu با زمین برخورد کند یا نه. در این زمان احتمالا این شهاب سنگ در جایی بین زمین و ماه واقع شده که میتواند آن را به سرعت به سمت زمین هدایت کند.

اما با این همه احتمال 1 در 2700 چندان کم اهمیت هم نیست هرچند به گفته لورتا در زمانی که احتمال این برخورد بالا باشد ما تکنولوژی هایی را در اختیار داریم که میتواند Bennu را نابود کند. وی انرژی اتمی را یکی از این تکنولوژی های میداند و همچنین به چیزی با نام «تراکتور گرانشی» نیز اشاره میکند که تا آن زمان در اختیار بشر خواهد بود. این تکنولوژی به ما اجازه خواهد داد که با ایجاد اختلال در قطب های گرانشی Bennu آن را از مسیر خود به سمت زمین منحرف کنیم.

لورتا آروز میکند که تا سال 2135 زنده باشد تا این ماجراجویی جالب را از نزدیک ببیند. اما و به هر حال وی که برنامه OSIRIS REx را از سال 2004 آغاز کرده است برای انجام این ماموریت جدید با همکاری ناسا هیجان بسیار زیادی دارد. تیم وی که شامل 450 نیروی متخصص تمام وقت است اکنون آماده پرتاب کاوشگر جدید به سوی فضا و Bennu هستند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار