تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - 2016 July 31
جوزف استیگلیتز که در سال 2001 موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شد، با انتقاد شدید از فعالیت های برخی کمپانی ها و همچنین سیستم مالیاتی آمریکا، عملکرد این روزهای شرکت بزرگ اپل را چیزی جز کلاهبرداری محض نمی داند.

وی از سیستم مالیاتی حاکم بر کشور آمریکا انتقاد کرد و افزود که با این روند، بسیاری از کمپانی های بزرگ فعال در آمریکا بخش عمده ای از سرمایه های خود را به کشورهای دیگری همچون ایرلند انتقال می دهند تا مالیات کمتری را پرداخت کنند.

 

به گفته وی، شرکت هایی همچون اپل از شکاف های موجود در سیستم مالیاتی آمریکا نهایت استفاده را می برند تا کمترین مالیات را در برابر درآمدهایی که در این کشور به دست می آورند، پرداخت کنند. بزرگی و دارایی های این شرکت به قدریست که حتی در جایگاهی بالاتر از کمپانی بزرگی همچون جنرال موتورز قرار می گیرد و می تواند در صورت مساعد بودن شرایط و اصلاح قوانین مالیاتی، سرمایه های کلانی را به اقتصاد کشور تزریق کند.

 

بر اساس آخرین گزارش مالی اپل، سرمایه نقدی این شرکت به بیش از 232 میلیارد دلار می رسد که حدود 215 میلیارد دلار آن در کشورهای ثالثی همچون ایرلند نگه داری می شود. نرخ مالیات در این کشور برابر با 12.5 درصد است که قطعاً این انتقال میلیاردی، می تواند برای این شرکت مقرون به صرفه باشد.

 

به گفته اپل، حدود 5500 نفر از کارمندان این شرکت در کشور ایرلند مشغول به کار هستند که در بخش هایی از قبیل خدمات مشتریان، مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری موجود در دستگاه های این شرکت را رفع می کنند و این در حالیست که تعداد شاغلان اپل در کشور آمریکا به بیش از 76 هزار نفر می رسد.

 

البته تیم کوک در سال 2013 عنوان کرده بود که در صورت کاهش نرخ مالیات بر درآمد و اعمال مالیات های منطقی بر درآمدهای خارجی، این شرکت سرمایه های خود را به کشور آمریکا باز خواهد گرداند.

کوک


تک شات
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار