تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016 July 26
به شکلی جالب توجه مشخص شده است که دستگاه های پیشرفته تشخیص بمب موسوم Advanced Detection Equipment یا ADE که تاکنون توسط ارتش عراق مورد استفاده قرار میگرفت بعد از سه سال استفاده، هیچ کارایی نداشته است.

به شکلی جالب توجه مشخص شده است که دستگاه های پیشرفته تشخیص بمب موسوم Advanced Detection Equipment یا ADE که تاکنون توسط ارتش عراق مورد استفاده قرار میگرفت بعد از سه سال استفاده، هیچ کارایی نداشته است.

به گزارش «تابناک» حیدر العبادی نخست وزیر عراق بعد از آنکه یکی از این دستگاه ها نتوانست بمب کار گذاری شده در داخل یک کامیون را که منجر به کشته شدن 300 نفر در بغداد شد تشخیص دهد، در نهایت دستور به توقف استفاده از این دستگاه ها توسط ارتش عراق داده است. وی دستور پیگیری مستقیم موضوع را داده است که مشخص شود چرا علیرغم عدم کارایی این دستگاه ها، از سایر تجهیزات مشابه استفاده نشده است.

ارتش عراق سه سال از دستگاه های جعلی تشحیص بمب استفاده کرده است


دستگاه های ADE شامل یک میله آهنی هستند که به یک دسته پلاستیکی ختم میشود و بدون نیاز به باتری ظاهرا امواج مغناطیسی را جذب میکند. شرکت سازنده این دستگاه ها یک شرکت انگلیسی به نام ATSC است و تقریبا در همان زمانی که برای اولین بار اقدام به ساخت یک چنین تجهیزاتی کرده بود متخصصان هشدار داده بودند که این دستگاه ها به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.

جالب آنکه در سال 2013 مدیر عامل این شرکت انگلیسی «جیمز مک کورمیک» توسط رای یک دادگاه و برای فروش عامدانه تجهیزات و محصولات جعلی به 10 سال زندان محکوم شد.

این دادگاه واجد نکته های بسیار مهم و جالبی بود از جمله آنکه دستگاه های ADE از یک چوب 20 دلاری گلف ساخته شده و مک کورمیک آنها را به بهای هزاران پوند به عراقی ها فروخته است و با پول حاصل از این کلاه برداری زندگی تجملاتی عجیب و غریبی برای خود رقم زده است. از جمله خرید خانه های گران قیمت در انگلستان، قبرس و فلوریدا.

در سال 2010 دولت انگلستان صادرات این محصولات را متوقف کرده بود و مقامات عراقی نیز دستور به بازرسی تمامی این محصولات داده بودند که البته یک اقدام بی حاصل بوده است. اکنون بعد از شش سال تازه دستور به جمع آوری رسمی این ابزارها در عراق داده شده و جالب آنکه هنوز تعداد زیادی از این چوب های گلف در نقاط مختلف دنیا از جمله پاکستان استفاده میشود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار