کد خبر: ۵۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016 July 26
دوربین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۶ به نهایت قدرت خود رسیده‌اند. پرچمدار جدید ال‌جی نیز، با دوربین دو‌گانه خود وارد بازار رقابت با دیگر گوشی‌ها شده و امکانات بسیار متنوع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در این گوشی مشاهده می‌کنیم. در این مقاله ۱۳ ترفند و راهکار برای استفاده بهتر از دوربین ال‌جی جی‌۵ را مرور می‌کنیم.

دوربین‌های کامپکت وسایلی قدیمی هستند. نسل جدید گوشی‌های هوشمند تقریباً در تمامی شرایط، عکس‌های خوبی می‌گیرند و به راحتی قابل حمل هستند. در حقیقت، آن‌ها آن‌قدر خوب هستند که تفاوت‌های میان مدل‌های مختلف، بسیار نا‌چیز است. به همین دلیل دوربین دوگانه جی‌۵، توجه ما را به خود جلب کرد. همان امکاناتی که استفاده از این دوربین را جذاب کرده است، کار با آن را دشوار‌تر کرده است. بسیاری از ویژگی‌های چشمگیر این گوشی، در مکان‌های دیگر قرار گرفته‌اند تا کاربران عادی گوشی‌های هوشمند، به صورت تصادفی، تنظیمات مهم را به هم نریزند.

ما تنظیمات دوربین جی‌۵ را بررسی کردیم تا متوجه شویم چه امکاناتی در آن، وجود دارد. راهکار‌های معرفی شده، به شما کمک می‌کند که بهترین استفاده را از دوربین گوشی خود، بکنید.

۱- دسترسی به تنظیمات دستی و قسمت‌های مختلف آن

اسکرین شات جی 5

یکی از بهترین بخش‌های دوربین ال‌جی جی‌۵، تنظیمات دستی آن است. برای وارد شدن به این قسمت، بر روی آیکون سه نقطه در گوشه چپ بالای صفحه، ضربه بزنید. با انجام این کار، سه گزینه : ساده، خودکار و تنظیمات دستی را مشاهده خواهید کرد.

اصلی‌ترین گزینه‌هایی را که در این بخش می‌توانید تغییر دهید عبارتند از : بالانس رنگ سفید، فوکوس، نور‌دهی (Exposure) ، ایزو، سرعت شاتر و AE-L . اکثر آن‌ها ساده هستند. بالانس رنگ سفید، دمای رنگ‌ها را تغییر می‌دهد، که به شما اجازه می‌دهد نور غیر‌طبیعی را جبران کنید یا افکت‌های رنگی مورب درست کنید. ISO حساسیت سنسور را تعیین می‌کند. باید برای عکاسی در محیط تاریک‌تر، تنظیمات را بالاتر ببرید. آخرین تنظیم یعنی AE-L، نوردهی را قفل می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که از سطح نور به عنوان افکت جذاب، استفاده کنید و عکس‌ها را روشن‌تر یا تاریک‌تر از زمانی کنید که ال‌جی جی‌۵ به صورت معمول عکسبرداری می‌کند.

۲- استفاده از تنظیمات دستی برای ثبت عکس‌های بدون نویز

ال جی جی 5

می‌توانید از تنظیمات دستی ال‌جی جی‌۵ استفاده کنید تا عکس‌هایی با نویز کم، بگیرید. حالت خودکار، معمولاً عکس‌های شفافی می‌گیرد اما در اکثر مواقع، نتیجه این شفافیت، افزایش نویز است. میزان ایزو را به میزان ۲۰۰ کم کنید (این میزان تا ۵۰ کاهش می‌یابد) و از سرعت شاتر استفاده کنید تا نتیجه‌ای با نویز کم بدست آورید. در گوشی‌های رده پایین، برای انجام این کار باید از سه پایه استفاده کنید اما چون جی‌۵ از لرزش‌گیر لیزری بهره می‌برد، می‌توانید سرعت شاتر را پایین بیاورید و باز هم تصاویر شفافی بگیرید.

۳- گرفتن عکس با فرمت RAW: چگونه، چرا و چه زمان؟

اسکرین شات جی 5

فایل‌های RAW عکس‌هایی هستند که شما به صورت خام از سنسور دوربین دریافت می‌کنید، قبل از اینکه تغییراتی بر روی آن انجام شود و نویز کاهش یابد. اما در حین انجام این فرآیند‌ها، بعضی جزئیات عکس خراب می‌شود. برای عکسبرداری Raw به جای Jpeg در ال‌جی جی‌۵، وارد تنظیمات دستی شوید و سپس دومین گزینه از پایین در ستون چپ را انتخاب کنید.

با انجام این کار، به جای عکس‌های با فرمت Jpeg، عکس‌هایی با فرمت Jpeg و Raw بگیرید. عکس‌های Raw با پسوند DNG ذخیره می‌شوند، بنابراین برای ویرایش آن‌ها، به برنامه‌هایی مانند فوتوشاپ نیاز دارید. دلیل استفاده از این روش، این است که به شما اجازه می‌دهد خودتان، تغییرات را بر روی عکس اعمال کنید و معمولاً جزئیات بهتری را خواهید داشت. این روش برای کار بر روی جزئیات سایه بسیار خوب است اما شما با فایل‌های حجیمی روبرو خواهید شد.

۴- استفاده از دوربین دوم برای کوچک‌نمایی

اسکرین شات جی 5

یکی از ویژگی‌های دوربین اصلی جی‌۵، وجود دو سنسور در پشت گوشی است.  یکی از آن‌ها از لنز معمولی ۲۸ میلی‌متری استفاده می‌کند و دیگری از لنز ۲۰ میلی‌متری Fish-Eye بهره می‌برد که زاویه دید ۱۳۵ درجه‌ای دارد. در ابتدا به نظر می‌رسد که این دو، کاملاً از یکدیگر جدا هستند و تنها روش سوئیچ بین آن‌ها، استفاده از دکمه‌های کوچک در بالای صفحه نمایش است. اما شما می‌توانید به سادگی در حالت نرمال، کوچک‌نمایی انجام دهید و از دوربین دوم به عنوان ابزاری یکپارچه استفاده کنید.

انگشتان خود را به سمت یکدیگر بکشید و شروع به کوچک‌نمایی کنید. انجام این کار، خط مدرج زوم را به کنار صفحه می‌آورد و می‌توانید از طریق آن، میزان بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی را مشخص کنید.

۵- برای بهترین کیفیت عکسبرداری، از دوربین اصلی استفاده کنید

LG G5 / ال جی جی 5

دوربین زاویه گسترده جی‌۵، به عنوان یکی از دلایل فروش این گوشی شناخته می‌شود که با لنز Fish-eye خود، عکس‌های به‌یاد‌ماندنی را می‌گیرد. همچنین با استفاده از این دوربین، فضای وسیع‌تری در عکس‌های شما قرار می‌گیرد و مانند نیمه پانوراما عمل می‌کند. اگر‌چه ممکن است هر روز از آن استفاده نکنید، اما جایگزین مناسب و جذابی در اختیار خواهید داشت.

البته به خاطر داشته باشید که دوربین اصلی ۱۶ مگا‌پیکسلی، کیفیت و رزولوشن بسیار بالاتری نسبت به دوربین زاویه وسیع ۸ مگا‌پیکسلی دارد. همچنین دوربین اصلی از لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برد که عکسبرداری در محیط‌های تاریک را ساده‌تر می‌کند.

۶- تغییر رزولوشن عکس و فیلم

اسکرین شات جی 5

در دوربین اکثر گوشی‌های موبایل، شما رزولوشن کامل را با تغییر نسبت تصویر ۱۶:۹ (شکل صفحه نمایش گوشی) به ۴:۳ بدست می‌آورید زیرا سنسور دوربین‌ها این نسبت تصویر را دارد. اما هر دو سنسور دوربین جی‌۵، با فرمت ۱۶:۹ هستند بنابراین عکس‌های با این نسبت تصویر، بهترین کیفیت را دارند. اگر همچنان می‌خواهید که با دیگر سایز‌ها، عکسبرداری کنید، می‌توانید به نسبت تصویر ۴:۳ و ۱:۱ (بهترین نسبت تصویر برای  عکس‌های پروفایل) نیز عکس بگیرید. برای این کار بر روی آیکون چرخ دنده در گوشه چپ پایین صقحه، ضربه بزنید و گزینه بالایی را در منوی باز شده، انتخاب کنید.

همانطور که می‌توانید ابعاد عکس‌ها را تغییر دهید، در این بخش می‌توانید رزولوشن ویدئو‌ها را نیز مشخص کنید. به صورت پیش‌فرض دوربین جی‌۵، با رزولوشن فول اچ‌دی فیلمبرداری می‌کند اما در این منو می‌توانید رزولوشن را تا اولترا اچ‌دی (دقیقا رزولوشن 4K) بالا ببرید.

۷- توضیحات لرزش‌گیر ویدئو

اسکرین شات جی 5

دو گزینه وجود دارد که باعث می‌شود فیلمبرداری شما حتی در صورتی که تکان بخورید نیز روان و بدون مشکل، انجام شود ( در حد منطقی، اگر بر روی قلعه بادی در زمان زلزله در حال پرش باشید، لرزش‌گیر سودی ندارد).

با ضربه بر روی آیکون چرخ دنده، این گزینه‌ها را در تنظیمات دوربین مشاهده خواهید کرد. اگر از لنز استاندارد در حالت خودکار استفاده می‌کنید، می‌توانید از بین دو گزینه لرزش‌گیر لیزری (OIS) و Steady Shot Stabilisation، یک مورد را انتخاب کنید. Steady Shot همان چیزی هست که اکثر گوشی‌ها از آن استفاده می‌کنند، یک تقویت کننده دیجیتالی که از حاشیه‌های صفحه استفاده می‌کند تا حرکت‌ها را روان‌سازی کند.

با استفاده از این گزینه، شما با مقداری بزرگ‌نمایی نسبت به زمان عکسبرداری روبرو می‌شوید. به همین دلیل ممکن است بخواهید از لرزش‌گیر لیزری استفاده کنید که از موتور لرزش‌گیر کوچکی برای این کار استفاده می‌کند.

۸- تنظیمات ساد : بهترین روش برای عکاسی ساده

ال جی جی 5

اگر ال‌جی جی‌۵ را به کودکی می‌دهید تا عکاسی کند یا می‌خواهید تجربه عکاسی ساده را داشته باشید، تنظیمات ساده را فراموش نکنید. با ضربه بر روی آیکون ۳ نقطه می‌توانید به این قسمت دسترسی پیدا کنید.

تنظیمات ساده تقریباً تمام ویژگی‌های قابل تغییر دوربین را از دسترس خارج می‌کند. تنها کاری که باید بکنید این است که بر روی مکانی که می‌خواهید فوکوس انجام شود، ضربه بزنید و جی‌۵، در کوتاه‌ترین زمان ممکن فوکوس را انجام داده و عکسبرداری می‌کند. البته هنوز به بعضی امکانات ساده دسترسی دارید. می‌توانید بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی کنید و لنز دوربین را از بین لنز معمولی و دید وسیع، انتخاب کنید.

۹- استفاده از کلید میانبر برای عکسبرداری سریع

g5 camera

ال‌جی جی‌۵ از امکان ویژه‌ای بهره‌مند است که به وسیله آن می‌توانید در زمان کوتاهی عکس بگیرید و هیچ موقعیتی را از دست ندهید. این بخش به نام میانبر شناخته می‌شود و جزو معدود امکاناتی است که در برنامه دوربین قرار ندارد.

در قسمت تنظیمات اصلی گوشی، به سربرگ General بروید و سپس بخش Shortcut Key را انتخاب کنید. در این بخش، سوئیچی مربوط به Quick Shot را مشاهده می‌کنید. مطمئن شوید که On یا فعال باشد. با انجام این کار می‌توانید با دو بار فشردن سریع دکمه پایین صدا، وارد بخش دوربین شده و عکس بگیرید.

۱۰- تایم لپس + دوربین دید وسیع = فیلم‌های دیدنی

ال جی جی 5

برنامه دوربین ال‌جی جی‌۵، حالت‌های مختلف خلاقانه‌ای دارد و در این بین، تایم‌لپس یکی از بهترین‌هاست. تایم‌لپس، فیلمبرداری را با سرعت یک پانزدهم حالت طبیعی انجام می‌دهد. بدین معنی که به جای فیلمبرداری ۳۰ فریم در ثانیه، تنها ۲ فریم در ثانیه فیلمبرداری می‌شود.

این ویژگی را با دوربین دید وسیع ترکیب کنید و فیلم‌هایی را بگیرید که مانند فیلم‌های حرفه‌ای ورزشی هستند (حداقل مانند زمانی که اسلوموشن نیستند). اگر دستتان می‌لرزد، برای این کار نیاز به سه پایه یا مکانی برای ثابت نگه داشتن جی‌۵ دارید. همچنین می‌توانید سرعت ویدیو تایم‌لپس را تا یک شصتم سرعت معمولی، کم کنید. از طریق نوار گوشه چپ بالای صفحه می‌توانید سرعت را تنظیم کنید .

۱۱- استفاده از  خط‌کشی صفحه نمایش (Grid) برای زمینه عکسبرداری

اسکرین شات جی 5

نمایش خط‌کشی‌ها در برنامه دوربین، چندان جالب نیست زیرا تجربه دیداری عکسبرداری را کمی نا‌مناسب می‌کند. اما جی‌۵ دارای امکان فعال‌کردن نمایش خط‌کشی است و دلیلی برای آن وجود دارد: در برخی موارد استفاده از آن، ایده خوبی است.

تا کنون چند بار عکس‌های بی ثباتی گرفته‌اید؟ خطوط شبکه به شما کمک می‌کند که مرجع دیگری برای جای‌گیری خطوط افقی داشته باشید همچنین می‌توانید مشخص کنید که چه چیزی در عکس مورد توجه شما است و آن را در مرکز عکس قرار دهید. شما گزینه Grid را در بخش پایینی تنظیمات دوربین گوشی مشاهده می‌کنید که از طریق لمس کردن آیکون چرخ دنده قابل دسترس است.

۱۲- استفاده از نوردهی یا اکسپوژر ۳۰ ثانیه‌ای برای ساخت عکس‌های خاص

LG G5

سرگرمی تنظیمات دستی مناسب، تنظیماتی است که در حالت خودکار وجود ندارد. برای مثال، ال‌جی جی‌۵ می‌تواند شاتر دوربین را برای ۳۰ ثانیه باز نگه دارد. یعنی تمام نور‌های مربوط به این ۳۰ ثانیه در یک عکس ظاهر می‌شود. با استفاده از این ویژگی می‌توانید کار‌های جالبی را انجام دهید، اما در صورتی که نمی‌خواهید عکاسی بسیار نا‌منظمی را انجام دهید، باید از سه پایه یا چیزی شبیه به آن که گوشی را ثابت نگه دارد، استفاده کنید.

استفاده خوب از این نوردهی طولانی را در دو نمونه مثال می‌زنیم. از خیابان و عبور ماشین‌ها در شب عکاسی کنید و نور خودرو‌ها مانند خطوط نئون دیده می‌شود و دوم، برای گرفتن عکس‌های بدون نویز در شب که تقریباً مانند روز، روشن هستند.

۱۳- ماژول کم‌پلاس (Cam Plus) را مد‌نظر قرار دهید

LG G5

ال‌جی جی‌۵ گوشی است که قابلیت اتصال تعدادی ماژول به درگاه پایینی آن وجود دارد و یکی از آن‌ها که با دوربین ارتباط دارد، ماژول کم‌پلاس است هدف آن، دادن احساس دوربین حرفه ای به شما و در اختیار گذاشتن دکمه‌های مستقل عکسبرداری و فیلمبرداری است. دکمه دو مرحله‌ای شاتر دوربین (فشار اندک برای انجام فوکوس)، چرخ دنده بزرگ‌نمایی و یک سوئیچ کوچک برای باز‌کردن برنامه دوربین، همگی تجربه حرفه‌ای برای استفاده از دوربین، به ارمغان می‌آورد.

اساسا این ماژول، کیفیت دوربین شما را بهتر نمی‌کند، اما احساس متفاوتی را برای کاربران، به همراه دارد. همچنین کم‌پلاس دارای باتری اضافی نیز هست تا بتوانید مدت زمان بیشتری از دوربین گوشی خود استفاده کنید.

در این مقاله شما را با تعدادی از ویژگی‌های دوربین گوشی ال‌جی جی‌۵ آشنا کردیم. کیفیت بالا و تنظیمات دستی قدرتمند این گوشی، دست شما را برای عکسبرداری و فیلمبرداری در شرایط مختلف باز می‌گذارد و یکی از بهترین تجربه‌های دوربین موبایلی را در اختیار کاربران می‌گذارد.

زومیت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار