کد خبر: ۵۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016 July 25
قابلیت تماشای محتوای سه بعدی در نمایشگرها بدون نیاز به عینک ایده جدیدی نیست. پیش از این نمونه این فناوری را در گوشی‌های هوشمند، نینتندو 3DS و برخی از تلویزیون‌ها دیده‌ایم، گرچه تلویزیون ها بدون شک یکی از جالب توجه ترین نمونه های این فناوری جدید بوده‌اند.

اگر به سینما علاقه دارید و ترجیح می‌دهید فیلم‌های سینمایی را روی پرده سینما تماشا کنید، حتما اخبار مربوط به استفاده از فناوری سه بعدی در سینماها را دنبال می‌کنید. تا به امروز امکان تماشای فیلم‌های سه بعدی بدون استفاده از عینک‌های مخصوص در محیط سینما ممکن نبود و علاقه مندان مجبور بودند برای لذت بردن از این تجربه، عینک‌های عجیب و نه چندان راحت سه بعدی را روی چشم خود بگذارند.

 

اما به نظر می‌رسد که این شرایط به زودی تغییر خواهد کرد. محققان آزمایشکاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی (CSAIL) دانشگاه MIT با همکاری موسسه علوم Weizmann موفق به ارایه یک فناوری نمایشی جدید شده‌اند که به کاربران امکان خواهد داد تا فیلم‌های مورد علاقه خود را به صورت سه بعدی و بدون نیاز به عینک در مقیاس پرده سینما تماشا کنند، این فناوری جدید Cinema 3D نام گرفته است.

سه بعدی

ایجاد اختلاف دید با مانع یکی از معروف ترین روش‌های سه بعدی سازی بدون نیاز به عینک است که نینتندو سه بعدی نیز از همین روش استفاده می‌کند. در این روش فرآیندی که در عینک‌های پولاریزه اتفاق می‌افتد، به نمایشگر مورد نظر می‌آید. یعنی به جای اینکه شیشه عینک تصاویر با پولاریزاسیون‌های مختلف را از هم جدا کند، مانع ایجاده کننده اختلاف دید موجود در نمایشگر، تصاویر مختلفی را به هر چشم می‌فرستد.

 

به گفته MIT، این سینمای سه بعدی در حقیقت می‌تواند چندین "مانع ایجاد کننده اختلاف دید" (Parallax Barriers) را در یک نمایشگر کدگشایی کند، به این ترتیب هر یک از افرادی که درسینما حضور دارند یک مانع ایجاده کننده اختلاف دید که به صورت خاص برای آنها طراحی شده است را می‌بینند. میدان دید نیز با استفاده از مجموعه‌ای از آینه‌ها و لنزها در سیستم اپتیک خاص این سینمای سه بعدی تکرار خواهد شد.

 

این در حالی است که برای تماشای محتوا در سیستم‌های سه بعدی بدون عینک فعلی، افراد باید برای حس تاثیر سه بعدی، تنها در زوایای خاصی به نمایشگر نگاه کنند.

 

MIT اعلام کرده است که این فناوری هنوز برای تجاری سازی آماده نیست اما محققان اطمینان دارند که این سیستم به زودی به واقعیت تبدیل خواهد شد.

تک شات
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار