تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - 2016 July 23
رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی تصمیم جمع آوری گوشی‌های آیفون از بازار و پلمپ کردن چند نمایندگی این گوشی در بازار را سبب نابسامانی بازار این محصولات و افزایش قیمت این گوشی ها عنوان کرد.
غلامحسین کریمی در گفتگو با مهر، در مورد اقدام ستاد مبارزه با قاچاق کالا در پلمپ فروشگاه‌های عرضه محصولات کمپانی اپل، اظهار داشت: این موضوع مربوط به تمامی فروشگاه‌ها نبوده و تنها نمایندگی دو شرکت واردکننده محصولات اپل در ایران پلمپ شده است.
وی با تاکید براینکه محصولات اپل در ایران نمایندگی مستقیم ندارد، اضافه کرد: این دو شرکت به صورت غیرمستقیم و از طریق هنگ کنگ و دبی نسبت به اخذ نمایندگی آیفون اقدام کرده بودند که با پایان یافتن اعتبارنامه آنها و عدم تمدید مجوزشان، فعالیت آنها متوقف شده است.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی با انتقاد از تصمیم صورت گرفته برای پلمپ نمایندگی‌های اپل و نیز جمع‌آوری گوشی های این برند از سطح بازار بدون هماهنگی با اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، خاطرنشان کرد: اینگونه تصمیمات بدون کارشناسی، باعث نابسامانی در بازار می‌شود و ما شاهد هستیم که این موضوع باعث گرانی گوشی‌های آیفون در سطح بازار، بلاتکلیفی فروشندگان این محصولات و نیز احتکار آن شده است.

کریمی با اشاره به پلمپ دفتر دو نمایندگی محصولات اپل در تهران، خاطرنشان کرد: موضوع قاچاق و عرضه بدون مجوز گوشی، تنها مربوط به برند اپل نمی‌شود و معلوم نیست چرا تنها آیفون در این زمینه پررنگ جلوه داده شده است.
وی گفت: به زودی فعالیت سایر برندهایی که در بازار بدون نمایندگی رسمی فعالیت می‌کنند نیز طبق این تصمیم، لغو می شود و این رویه برای سایر گوشی‌های برندهای مختلف در بازار صادق خواهد بود.

کریمی با بیان اینکه نمایندگان رسمی و قانونی واردکننده موبایل باید در سامانه ثبت سفارش صنعت و معدن و نیز سامانه گمرک، کالای خود را به ثبت برسانند، تاکید کرد: درصورتی که این اتفاق نیافتد، گوشی‌های وارداتی به کشور قاچاق محسوب می‌شود و در صورت اجرای طرح رجیستری، این گوشی‌ها در سامانه مطابقت داده نمی‌شود.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در مورد نگرانی مردم از عدم رجیستری گوشی‌های آیفون در شبکه مخابراتی کشور، تاکید کرد: تمامی گوشی‌های موبایل دارای کد شناسایی (IMEI ) هستند و چنانچه در حین ورود، به صورت رسمی وارد کشور شوند در سامانه ثبت و سفارش و گمرک، به ثبت می‌رسند و پس از آن هیچگونه نگرانی از عدم رجیستری آنها وجود ندارد چرا که سوابق این گوشی‌ها در تمامی دنیا یکسان است.

وی ادامه داد: اما در صورتی که این گوشی ها به صورت قاچاق وارد شود IMEI آنها در سامانه مورد تایید نبوده و در شبکه مخابراتی کشور، قابل شناسایی نیست.

کریمی بر لزوم حل مشکل قاچاق در بازار گوشی تاکید و خاطرنشان کرد: حتی با وجود کاهش تعرفه موبایل به ۶ درصد و نیز دریافت ۹ درصد هزینه مالیات ارزش افزوده از خریدار، همچنان بازار مملو از گوشی‌های قاچاق است و باید در این زمینه اقدامات مشابه صورت گیرد.
    

مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار