تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۲۸ تير ۱۳۹۵ - 2016 July 18
رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: خرید نرم افزار بانک مرکزی از یک شرکت آمریکایی، موضوع را به دادستانی اعلام کرده ایم تا رسیدگی قطعی به آن صورت گیرد.
سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون  حملات اخیر فضای سایبری گفت: حملات انجام شده در سطح پایین بوده است و به لحاظ ارزشی باید اذعان داشت که بی ارزش محسوب می شود.

وی با اشاره به این که این نفوذها اثرات مثبتی داشت ادامه داد:  متاسفانه مسئولین اداری و کسانی که پایگاه داده دارند به نوعی امنیت را رها کرده بودند لذا  باید اذعان داشت آسیب پذیری های ساده را می توان مورد کنترل قرار دادکه این امر صورت نگرفته بود.

 جلالی با اشاره به برگزاری جلسات در مرکز عالی فضای مجازی خاطر نشان کرد: ترتیبات امنیتی کنترل شده است و نظام پیشگیری حوادث یارانه ای نیز به وجود آمده است.

مرکز عملیات سایبری تا انتهای شهریور راه اندازی خواهد شد

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان این که آسیب پذیری عمومی به سایر دستگاه ها اطلاع داده شده است گفت: احتمال وقوع چنین حوادثی وجود دارد زیرا زیرساخت های فضای سایبری و ساختار مهندسی شده آن در دستگاه ها اشکال دارد.

وی با تاکید بر این که باید به صورت منظم آسیب پذیری ها را مورد بررسی قرار داد گفت:  حوزه تهدیدات سایبری از کمترین و بالاترین سطح برخوردار است به طوری که به چند دسته تقسیم می شود که شامل سطوح ایمنی، امنیت، تهدیدات توسط یک کشور علیه یک کشور دیگر است.

جلالی با بیان این که حوزه امنیت دارای بخش آشکار و پنهان است گفت: بخش آشکار امنیت  باید توسط پلیس صورت گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان این که تهدیدات یک کشور علیه یک کشور دیگر مسئولیتش بر عهده سازمان پدافند غیرعامل است گفت: مرکز عملیات سایبری تا انتهای شهریور راه اندازی خواهد شد.

 پرونده شکایت از آمریکا در حوزه استاکس نت را  تهیه و برای قوه قضاییه و وزارت خارجه ارسال کردیم

وی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت:  تا به حال بخشی از تهدیدات در حوزه فضای سایبری علیه کشور ما انجام شده که ما به این دست از تهدیدات پاسخ دادیم و بخش دیگری از تهدیدات هم وجود دارد که مطرح شده اما هنوز عملی نشده است.

جلالی تاکید کرد:  در ادبیات سایبری دنیا تهدیدات مربوط به استاکس نت به عنوان اولین جنگ سایبری رسمی علیه جمهوری اسلامی ایران عنوان شده که مسئولیت رسمی آن نیز پذیرفته شده است و امروزه استاکس نت به عنوان یک سلاح سایبری شناخته می شود که باید برای مقابله با آن برنامه ریزی کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل یادآور شد: در حوزه تهدیدات مربوط به استاکس نت قرار بود که زیرساخت های غنی سازی ما و سانتریفیوژهای ما مورد حمله قرار بگیرد تا دستگاه های سانتریفیوژ به لحاظ دور بالای سرعت منفجر شوند و پس از آن نشت اورانیوم و گازهای سمی داشته باشیم که این مسئله بسیار خطرناک بود و ما این اقدام آمریکا را یک رفتار خصمانه ارزیابی می کنیم که در این رابطه نیز مقام معظم رهبری عنوان کردند بهتر بود یک لایحه دفاع حقوقی تهیه می کردیم و از آمریکا شکایت می کردیم که متاسفانه این اقدام اتفاق نیفتاد.

وی با اعلام این خبر که ما پرونده شکایت از آمریکا در حوزه استاکس نت را تهیه کردیم گفت: در این حوزه پرونده ای را  با هماهنگی قوه قضاییه و وزارت خارجه علیه آمریکایی ها طراحی کردیم و آن را برای این دو دستگاه ارسال کردیم تا در این زمینه اقامه دعوی انجام شود و بتوانیم حقوق کشورمان را دنبال کنیم.

 جلالی یادآور شد: بعد از داستان تهدیدات مربوط به استاکس نت حدود دو ماه پیش یکی از نشریه های آمریکا خبری منتشر کرد که در رقابت بین دو جناح در آمریکا که یک جناح موافق برجام و جناح دیگری مخالف برجام بودند جناح مخالف برجام عنوان کردند که دولت اوباما هیچ پلن دیگری برای برخورد با ایران در حوزه برجام ندارد و سندی را منتشر کردند که بر اساس آن عنوان داشتند طرحی را آماده کردند که به آن ها اجازه می دهد چنانچه که ایران در حوزه برجام کارشکنی کند و یا رفتار ایران در چارچوب مد نظر آن ها نگنجد سنگین ترین حمله سایبری در دنیا را علیه کشورمان انجام خواهند داد و یک سری اهداف نیز برای این حمله سایبری مشخص کرده اند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: بر اساس اهدافی در این طرح مشخص شده اولین جایی که قرار است به آن حمله سایبری صورت گیرد شبکه دفاع هوایی و پس از آن شبکه توزیع برق، شبکه مدیریت برق، شبکه ارتباطات، شبکه صدا و سیما و شبکه ترابری خواهد بود و نکته جالب دیگری که در این مقاله مطرح شده بود این است که آن ها ادعا داشتند یک سری ایمپلنت هایی را در برخی زیرساخت های ایران کاشته اند که این ایمپلنت ها به دستور آن ها فعال می شود که می توانند با استفاده از آن ها اقدام جاسوسی و یا تخریب انجام بدهند.


وی با بیان این که هیچ مقام آمریکایی این مقاله را تکذیب نکرده است گفت: ما توانستیم بخش زیادی از رفتار آمریکایی ها را در حوزه استاکس نت  کنترل و دنبال کنیم و رفتار آمریکایی ها در حوزه استاکس نت نسبت به ادعایشان قابل ارزیابی با آن چه که پیش بینی کردند نبود.


رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر این که اعلام چنین ادعاهایی اعلام جنگ علیه ما است اظهار داشت: وقتی کشوری در فضای سایبر اعلام جنگ می کند و پس از آن نیز جزئیات طرحش را اعلام می‌کند طبیعتاً اولین اقدام این است که شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه باید نسبت به طرح این ادعاها عکس العمل داشته باشند.

وی اضافه کرد: ما این دست اظهارات را رفتار خصمانه علیه خود تلقی می کنیم و می بایست به مراجع رسمی همانند شورای امنیت و سازمان ملل شکایت کنیم که در این حوزه نیز ما اصل موضوع را با اسناد و مدارک به وزارت خارجه منعکس کردیم و وزارت خارجه نیز سفیر سوئیس را احضار کرده و مراتب نارضایتی ما را به آن ها ابلاغ کردند و سفیر سوئیس نیز عنوان کرد که این موضوع را با آن ها درمیان خواهد گذاشت و پاسخ خواهد داد ولی به اعتقاد بنده آمریکا خیلی پاسخگو نخواهد بود و باید اقدام جدی تری در این حوزه صورت گیرد.


 ورود دادستانی کشور به موضوع خرید نرم افزار بانک مرکزی از یک شرکت آمریکایی


جلالی در بخش دیگری از این بحث در خصوص خرید نرم افزار بانک مرکزی از یک شرکت آمریکایی نیز بیان داشت: علی رغم این که داخل کشور پیشرفت های بسیار خوبی در حوزه تولید سامانه های زیرساختی در حوزه سایبری داشتیم متاسفانه رویکرد دستگاه های ما بیشتر به سمت استفاده از محصولات غربی است در حالی که بخش زیادی از این محصولات می تواند نیازهای ما را  پاسخگو باشد و اگر در بخش نتوانستیم که نیاز خود را تامین کنیم مجبور هستیم که از محصولات کشورهای دیگر استفاده کنیم.


رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: سامانه داده کاوی داده های مالی برای کنترل خطا که مربوط به نرم افزاری است که بانک مرکزی آن را خریداری کرده برای کنترل خطا و به اعتقاد آن ها برای کنترل نظام پول شویی داخل کشور است و زمانی که کشوری  این سامانه را در کشور دیگری نصب می کند با هماهنگی سیستم می تواند تمام داده های مالی یک کشور را بررسی کند و هر اطلاعاتی که در نظام مالی وجود داشته باشد کاملاً در اختیار آن ها قرار می گیرد که این موضوع کاملاً منافع اطلاعاتی و امنیتی ما را تحت تاثیر قرار می دهد و نمی توان پذیرفت که چنین اتفاقی صورت گیرد.

وی عنوان داشت: در رابطه با خرید نرم افزار بانک مرکزی از یک شرکت آمریکایی نیز ما رسماً موضوع را به رئیس بانک مرکزی اعلام کردیم و دادستانی کشور نیز پرونده این موضوع را درخواست کرده و این اقدام هم اکنون متوقف شده تا رسیدگی قطعی روی آن صورت گیرد.

 جلالی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطر نشان ساخت: هر سامانه و تعهدی که اشراف اطلاعاتی را بر داده های مالی کشور  در سطوح گسترده توسعه دهد برای کشور آسیب پذیر خواهد بود و هر نوع جا به جایی ما در کنترل دیگران خواهد بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: اجرایی شدن برخی تعهدات مانند بحث FATFسبب می شود که اشراف اطلاعاتی آن ها در این زمینه به وجود آید و تحریم ها هوشمندتر و کنترل ها دقیق تر خواهد بود.

وی همچنین در رابطه با اتصال برخی مراکز کشور به شبکه جهانی اینترنت نیز اظهار داشت: اتفاقی که هم اکنون در حال رخ دادن این است که سرمایه ها و دارایی های کشور در فرآیندی در حال تغییر ماهیت است به این معنا که پول کشور ما ده سال پیش کاملاً فیزیکی بوده  است ، ولی امروزه جا به جایی پول 95 درصد غیرفیزیکی است و زمانی که چنین اتفاقی می افتد این سرمایه یک سرمایه سایبری محسوب می شود که تهدیداتی آن را دنبال می کند که می تواند به آن آسیب بزند و طبیعتاً نوع حفاظت از این دارایی ها باید متناسب با این تغییر ، تغییر کند و رویکردهای خاص خود را داشته باشد.

جلالی اظهار داشت: همه کشورهای دنیا سرمایه هایشان را دسته بندی می کنند و شبکه ای درست می کنند که سرمایه های با ارزش تر را مانند زیرساخت های حیاتی حساس در شبکه آزاد اینترنت قرار نمی دهند بلکه آن را در سایت ملی خودشان می گذارند که در کشور ما نیز شبکه ملی ارتباطات پیش بینی شده که بتوانیم لایه ای در لایه اینترنت جهانی درست کنیم که زیرساخت های دارای اهمیت بیشتر در این فضا قرار گیرد و اگر این شبکه فعال شود می تواند سطح امنیت را به شدت افزایش دهد.
ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار