تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۵ - 2016 July 09
از بیست و هفتم اردیبهشت ماه که موعد عملیاتی شدن طرح ملی ترابردپذیری سیم کارت های تلفن همراه بود هفته ها می گذرد. وعده های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اجرایی شدن این طرح نیز تا کنون به واقعیت بدل نشده است. در این میان اما، خبر های غیر رسمی ظاهراً حاکی از آغاز اجرای طرح ترابردپذیری از هفته ی آینده هستند.

طرح ملی ترابردپذیری به مشترکان تلفن همراه اجازه می دهد سیم کارت خود را با حفظ شماره به اپراتور دیگری منتقل کنند. طرح یاد شده به ویژه برای کسانی مفید خواهد بود که از خدمات اپراتور خود رضایت ندارند اما در عین حال حاضر به تعویض شماره ی خود نیز نیستند.

ظاهراً علت تأخیر های چندباره در اجرایی شدن این طرح ملی، مشکلات فنی بوده است؛ مشکلاتی که بالاخره با گذشت این زمان طولانی به نظر می رسد کم کم زمان برطرف شدنشان رسیده باشد.

محسن بهداری، مدیر پروژه ی ترابردپذیری اپراتور اول در همین راستا در گفتگو با خبرگزاری فارس برای نخستین بار جزئیات کامل برنامه‌ ی راهبردی این اپراتور برای طرح ترابردپذیری را اعلام کرده است. به این ترتیب و با صحبت های ایشان می توان تکلیف ودایع، تغییر هزینه ی مکالمات، شارژ سیم‌ کارت پس از انتقال و فروش خط ترابردشده را روشن تلقی کرد.

اگر شما هم به این طرح علاقمندید، نکات زیر را در این مورد از دست ندهید:

ضرورت اجرای طرح ترابردپذیری

بهداری درباره ی ضرورت اجرای چنین طرحی گفته است: «این کار از سال ها قبل در بسیاری از کشور ها انجام شده و در ایران هم با تأخیر انجام می‌ شود. ممکن است مثلاً یک اپراتور پوشش ضعیف‌ تری داشته باشد و در شهر و محله ی یک مشترک آنتن‌ دهی آن خوب نباشد. پس مشترک می‌ تواند شماره ی خود را حفظ کرده اما از اپراتور با پوشش بهتر بهره‌ مند شود».

بهداری ادامه داده است: «طرح ترابردپذیری کمی دیر در کشور ما اجرا می‌ شود و بسیاری از مشترکین برای رفع نیاز های خود و استفاده از خدمات اپراتور های دیگر از گوشی های ۲ سیمکارته استفاده می کنند که برای این دسته از مشترکین ترابردپذیری جذاب نخواهد بود».

اجرای طرح ترابردپذیری به صورت آزمایشی و با تعداد محدود

بهداری در مورد تأخیر در اجرای ترابردپذیری گفته است: «علیرغم اعلام آمادگی اپراتور ها، در انجام تست ها مشکلاتی پیش آمد که راه‌ اندازی سرویس ترابردپذیری را با تأخیر مواجه کرد. استاندارد نبودن پیاده سازی این سرویس در ایران به دلیل وجود المان های مختلف در شبکه، حضور بازیگران متعدد و غیره، فرایند ترابردپذیری را پیچیده کرده است».

وی ادامه داده است: «به همین دلیل تصمیم بر این گرفته شده که راه اندازی این سرویس به صورت آزمایشی و با تعداد مشترکین محدود آغاز شود تا در صورت بروز مشکلاتی مانند قطع شدن سیم‌کارت قبلی و وصل نشدن سیم‌کارت جدید، اثرات نامطلوب این سرویس دامن گیر افراد کمتری باشد».

راهبرد همراه اول برای جذب مشترکین دیگر اپراتورها و حفظ مشترکان فعلی

بهداری در خصوص راهبردهای همراه اول برای جذب مشتری های جدید و حفظ مشتری های قبلی اش گفته است: «در حال حاضر ۳ برنامه را برای وسعت دادن و جذاب‌ تر کردن خدمات همراه اول برای مشترکانش در دست اجرا داریم که هر چند از قبل آن را آماده کرده بودیم، حالا با اجرای ترابردپذیری همزمان شده است. گوشی قسطی برای مشترکین دائمی، جایزه ی بزرگ و طرح اعتباردهی ویژه ی مشترکین دائمی از جمله ی این برنامه ها است».

شارژ سیم کارت قبل از ترابرد صفر می‌ شود

مدیر پروژه ترابردپذیری همراه اول در خصوص شایعه ی صفر شدن شارژ مشترکان هنگام ترابردپذیری گفته است: «در مورد از بین رفتن شارژ پس از ترابرد شنیده‌ ها درست است».

بهداری تصریح کرده «ودیعه ی مشترکان دائمی همراه اول نیز به سایر اپراتور ها انتقال نمی‌ یابد، در نتیجه مشترکین دائمی همراه اول در صورت ترابرد به دیگر اپراتور ها احتمالاً زودتر قطع میاندوره خواهند شد و این بر ارزش خط هم تأثیر خواهد داشت. از طرف دیگر مشترکین دائمی سایر اپراتور ها در صورت پیوستن به همراه اول از مزایای طرح اعتباردهی بهره مند خواهند شد و این هم می‌ تواند باعث افزایش ارزش خط آنها شود».

افزایش هزینه تماس برای ترابرد شده‌ ها

بهداری با تأیید این موضوع گفته است: «در حال حاضر ارزان ترین نرخ تماس در این اپراتور بین خانواده ی ۹۴ میلیونی مشترکین همراه اولی و تلفن ثابت وجود دارد. در صورت ترابرد مشترکین از همراه اول، نرخ تماس ایشان با مشترکین همراه اول و تلفن ثابت افزایش خواهد یافت. همچنین هزینه ی مشترکین تماس گیرنده با مشترکین ترابرد شده نیز افزایش خواهد یافت».

تفاوت هزینه های داخل و خارج شبکه و نحوه ی تشخیص ترابرد هنگام تماس با مشترک

یکی از نکات ابهام آمیز طرح ترابردپذیری این است که با توجه به تفاوت هزینه‌ های تماس داخل و خارج شبکه، مشترک مبدأ چگونه متوجه می شود که مشترک مقصد در اپراتور اصلی است یا به اپراتور دیگری منتقل شده است.

بهداری در این خصوص توضیح داده: «سازمان تنظیم مقررات مصوبه ای در این زمینه دارد و ما در همراه اول پیام ضبط شده‌ ای را به اطلاع مشترک می‌ رسانیم که در آن به تماس گیرنده هشدار داده می‌ شود شماره‌ ای که با آن تماس گرفته، ترابرد شده است، تا نادانسته هزینه‌ ای به مشترکان تحمیل نشود».

عدم امکان فروش سیم کارت ترابرد شده

بهداری در این خصوص گفته است: «بر اساس قوانین سازمان تنظیم مقررات، شماره تلفن همراه جزو اشتراک مشترک و متعلق به اپراتور پایه است و تمامی مشترکین در صورت ترابرد به سایر اپراتور ها و در صورت نیاز به فروش خط، باید به اپراتور اولی شان بازگردند که این خود شامل اجرای مراحل ترابرد به همراه اول خواهد بود».

مدیر پروژه ی ترابردپذیری همراه اول خاطر نشان کرده است: «این طرح هم مثل بسیاری از طرح‌ های دیگر است و ما از طرح‌ هایی که ارتقای کیفیت سرویس‌ها و نفع مشترکان در آن دیده باشد استقبال می کنیم. در زمینه ی ترابرد هم همواره آمادگی خود را برای اجرا اعلام کرده‌ ایم. همانند هر طرح دیگری ترابرد هم می‌ تواند در ابتدای کار اشکالات خود را داشته باشد که به مرور مرتفع خواهند شد».

فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار