تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۵ تير ۱۳۹۵ - 2016 July 05
گروهی از محققان قصد دارند با تبدیل ملخ‌ها به حشراتی سایبورگ، از آن‌ها در یافتن محل مواد منفجره استفاده کنند.
گروهی از مهندسان دانشگاه واشنگن آمریکا (Washington University) در حال توسعه‌ی سیستمی هستند که ملخ‌ها را به موجوداتی سایبورگ برای ردیابی مواد منفجره و کنترل از راه دور تبدیل می‌کند. این سیستم الکترودهایی را در داخل مغز ملخ قرار می‌دهد. این الکترودها تمام اطلاعات مغز ملخ را دریافت کرده و برای اپراتور بررسی می‌کند که آیا محلی بمب‌گذاری شده شناسایی شده است خیر؟

بارانیدهاران رامان (Baranidharan Raman)، مدیر پروژه‌ی مذکور گفت: «پیچیدگی دماغ حیوانات بسیار بیشتر از ابزارهای ردیابی ساخته شده توسط انسان است. پس چرا باید چرخ را دوباره اختراع کنیم؟ چرا نباید از راه‌حل‌های بیولوژیکی استفاده کنیم؟»

در حال حاضر از حیواناتی مانند موش و سگ برای ردیابی مواد منفجره استفاده می‌شود. سگ‌ها به جز در شرایط آب و هوایی گرم، به‌خوبی از عهده‌ی این کار برمی‌آیند. در مقابل استفاده از حشرات سایبورگ مزیت‌های زیادی خواهد داشت. به عنوان مثال حشرات می‌توانند در محیط پرواز کرده و بدون تحریک بمب به مناطق دور از دسترس و خطرناک نیز وارد شوند.

پروژه‌ی تحقیقاتی مذکور توسط دفتر تحقیقات نیروی دریایی آمریکا (Office of Naval Research) حمایت شده و 750 هزار دلار کمک مالی دریافت کرده است.

ملخ‌های سایبورگ را می‌توان به بوهای خاص عادت داد تا ماده‌ی منفجره را در هر شرایطی، حتی اگر توسط بوی دیگری مخفی شده باشند، پیدا کنند.

محققان در تلاش هستند با استفاده از نانو مواد، نوعی ابریشم زیست سازگار ایجاد کنند که روی بال ملخ قرار گرفته و با استفاده از نور تولید گرما می‌کند. اپراتور می‌تواند با کمک این ابریشم و تغییر دمای بال‌های ملخ، جهت حرکت آن را تعیین کند. از طرفی فعالیت‌های مغز آن‌ها، توسط یک تراشه کارگذاری شده، قبل از ارسال به اپراتور مانیتور می‌شود. این پردازش سیگنال‌های سبز یا قرمز ایجاد کرده و وجود یا عدم وجود مواد منفجره را مشخص می‌کند.

محققان معتقدند با وجود اینکه استفاده از سگ برای ردیابی مواد منفجره روشی مؤثر و کارآمد است، آموزش آن‌ها بسیار زمان‌بر و مشکل است؛ اما در صورت استفاده از روش‌های بیولوژیکی این کار با سرعت بیشتر مؤثرتری انجام می‌شود.

سایبربان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار