تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۶ تير ۱۳۹۵ - 2016 June 26
اکنون برای چندین سال است که دانشمندان ناسا مشغول مطالعه دقیق سطح سیاره مریخ هستند و شواهدی از وجود آب نیز در آن پیدا کرده اند. اما آیا این همه نشانه وجود حیات بر روی مریخ است؟

به گزارش «تابناک» دانشمندان پیش از این نشانه هایی از وجود آب مایع بر سطح سیاره مریخ پیدا کرده بودند. اکنون اما قصد دارند نگاهی دقیق به این موضوع داشته باشند.

ناسا اعلام کرده است که طی یک ماموریت مهم قرار است کاوشگر مریخ پیما Curiosity به بررسی شیارها و منحنی های به وجود آمده در محدوده Gale Crater (آنچه در تصویر زیر میبینید) سیاره مریخ بپردازد به این امید که در این محدوده به آب دسترسی پیدا کند.

ماموریت مهم کاوشگر ناسا برای کشف آب در منطقه ای در مریخ / یکسال تا مشخص شدن وجود آب در مریخ

این کاوشگر در ابتدا قرار است با دوربین مجهز نصب شده بر روی دکل خود از این محدوده عکاسی کند تا از وجود آب در آن مطمئن شود. اگر این ماموریت نخست با موفقیت انجام شود و از وجود آب در این ناحیه اطمینان حاصل شود، آنگاه قدم بعدی این کاوشگر ورود به این منطقه برای جمع آوری نمونه هایی از آب های سطح مریخ است.

البته تصاویر عکاسی شده توسط این کاوشگر بعد از یکسال به زمین خواهند رسید و در نتیجه لازم نیست زمان زیادی منتظر بمانیم تا از وجود آب بر روی مریخ مطمئن شویم.

با این همه حتی اگر حدس و گمان های دانشمندان صحیح باشد و در این منطقه از مریخ آب وجود داشته باشد، این هنوز به معنی آن نیست که کاوشگر Curiosity در این سیاره حیات را کشف کرده است. شرایط سخت سیاره مریخ به ویژه تشعشعات شدید در جو آن ممکن است مانع از به وجود آمدن هرگونه حیات در این سیاره باشد.

در واقع به این ماموریت مهم ناسا باید به عنوان یک سنگ بنای نخست و اولیه نگاه کرد که موفقیت آن در پیدا کردن آب به معنی شروع طرح ها و نقشه های بعدی برای پیدا کردن علائمی از حیات در این سیاره است. به همین خاطر این ماموریت از اهمیت زیادی برخوردار است و حتی یک موفقیت کوچک و جزئی در آن نیز میتواند منجر به نتایج بزرگ تر و مهمتری شود.