تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016 June 19
یکی از متخصصین دانشگاه میامی الگوریتمی درست کرده است که می تواند پست های مرتبط با داعش را روی شبکه های اجتماعی اسکن کند و در نهایت ممکن است بتوان برای پیش بینی حملات تروریستی بعدی این گروه از آن استفاده کرد. دکتر نیل جانسون و تیمش در ژورنال ساینس تودی شیوه ی جستجوی مدل خود در میان پست های حدود یک سال گذشته ی شبکه ی اجتماعی Vkontakte به دنبال پشت های متمایل به داعش به چند زبان مختلف را شرح داده اند. داده های حاصل از این جستجو به جانسون و تیمش اجازه داد «مدلی آماری با هدف شناسایی الگوهای رفتاری حامیان آنلاین داعش» تهیه کنند.
یکی از متخصصین دانشگاه میامی الگوریتمی درست کرده است که می تواند پست های مرتبط با داعش را روی شبکه های اجتماعی اسکن کند و در نهایت ممکن است بتوان برای پیش بینی حملات تروریستی بعدی این گروه از آن استفاده کرد. دکتر نیل جانسون و تیمش در ژورنال ساینس تودی شیوه ی جستجوی مدل خود در میان پست های حدود یک سال گذشته ی شبکه ی اجتماعی Vkontakte به دنبال پشت های متمایل به داعش به چند زبان مختلف را شرح داده اند. داده های حاصل از این جستجو به جانسون و تیمش اجازه داد «مدلی آماری با هدف شناسایی الگوهای رفتاری حامیان آنلاین داعش» تهیه کنند.

مدل دکتر جانسون به جای آنکه تمام پست های منتشر شده روی شبکه های اجتماعی را به دنبال اطلاعاتی از یک حمله ی احتمالی زیر و رو کند، به این نگاه می کند که گروه های کوچک و سازماندهی شده در راستای حمایت از کمپین های واقعی، در فضای مجازی چه رفتاری از خود نشان می دهند. بر اساس توضیحات نیویورک تایمز، این گروه ها موج فعالیت ها و تحرکات جدید تروریست ها را بازتاب می دهند و اگر فعالیت هایشان دنبال شود، احتمال می رود بتوان محل و هدف نهایی این تحرکات را پیدا کرد. مدل یاد شده، رخداد هایی نظیر وقایع سن برناردینو و یا اورلاندو که در آن یک یا دو نفر به تنهایی دست به کاری می زنند را پیش بینی نمی کند، اما می توان از آن برای توقف چنین موج هایی پیش از تبدیل شدنشان به یک حمله ی تروریستی تمام عیار استفاده کرد.

پژوهش دکتر جانسون حدود ۱۰۰ هزار عضو از ۲۰۰ گروه کوچک مختلف را روی شبکه ی اجتماعی روسی Vkontakte مورد بررسی قرار داده است که طرفداران داعش مطالب خود را روی آن نیز منتشر می کنند؛ از بیانیه های افراط گرایانه گرفته تا توصیه هایی برای در امان ماندن از حمله ی پهپاد ها. بر طبق این یافته ها، افرادی که گرایش های رادیکال پیدا می کنند، هیچگاه به صورت انفرادی به فعالیت های خود ادامه نمی دهند، بلکه ظرف چند هفته سعی می کنند از طریق گروه های آنلاین به دیگر همفکران خود ملحق شوند. این گروه های کوچک مدام در حال تغییر و تحول هستند چرا که صفحاتشان به صورت پیوسته از سوی شبکه های اجتماعی مسدود می شود. به همین جهت تمایل دارند با گروه های بزرگ تر ادغام شوند تا گستره ی اثرگذاری شان را افزایش دهند.

از طرف دیگر، متخصصان تروریسم و ارتباطات، کاربردپذیری مدل دکتر جانسون را زیر سؤال برده اند. پس از بررسی داده های منتهی به حملات تروریستی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، مشخص شده است تنها حمله ای که مدل یاد شده موفق به پیش بینی دقیق آن می شود محاصره ی غیر منتظره ی کوبانی در سال ۲۰۱۴ بوده است. رویداد مذکور عملیاتی بزرگ با سبک و سیاق عملیات های نظامی بوده است؛ به همین دلیل به گفته ی یک متخصص تروریسم به نام جِی. ام. برگر، «منطقی است» که گروه های افراط گرا برای جلب حمایت و تبلیغات، پیش از حمله از شبکه های اجتماعی استفاده کنند. به این ترتیب مدل دکتر جانسون و همکارانش با اینکه ممکن است در متوقف کردن حملات گروه های کوچک و ناشناس مثل حملات پاریس ناموفق عمل کند، باز هم می تواند برای پیش بینی عملیات های نظامی سازمان یافته و بزرگ تروریست ها مورد استفاده قرار بگیرد.

دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار