کد خبر: ۴۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - 2016 June 08
سونی امسال تمام گوشی‌های خود را در تنها در یک سری عرضه می‌کند. سری ایکس میزبان پرچمدار، میان رده و فبلت سونی است. اکسپریا ایکس ای، گوشی میان‌رده‌ی این سری به شمار می‌رود که شاید مهم‌ترین ویژگی‌ آن نمایشگر بدون حاشیه در لبه‌های راست و چپ نمایشگر است.

قرار است تمام گوشی‌های جدید سونی از میان رده، فبلت و بالارده در سری ایکس عرضه شوند. در محصولات این سری تمرکز ویژه‌ای بر روی طراحی همگن و یکنواخت و همچنین قدرت عکاسی شده است. ظاهرا سونی قصد ندارد گوشی پایین رده و ارزان قیمت عرضه کند و بر روی گوشی‌های میان رده و بالارده تمرکز خواهد کرد. اکسپریا ایکس ای گوشی میان‌رده‌ی این سری است که مهم‌ترین ویژگی ظاهری آن صفحه نمایش بدون حاشیه در لبه‌های سمت راست و چپ است. این گوشی بدنه‌ای پلاستیکی و فریمی غالبا فلزی دارد و صفحه نمایش ۵ اینچی آن برای بسیاری ابعادی ایده‌آل به شمار می‌رود در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی گوشی میان‌رده‌ی سری ایکس بپردازیم.

طراحی

موردی که در نگاه اول نظر شما را در بخش طراحی به خود جلب خواهد کرد، حاشیه‌های تقریبا ناچیز لبه‌های سمت چپ و راست گوشی است. نبود حاشیه در کناره‌های صفحه نمایش علاوه بر کاستن از عرض گوشی باعث شده تا با ظاهری زیبایی روبرو شوید. البته حاشیه‌های بالا و پایین گوشی کمی زیاد هستند اما تاثیر منفی بر زیبایی گوشی نداشته‌اند. قسمت جلوی این صفحه نمایش، پوششی از شیشه‌ی 2.5D در برگرفته که انحنای بسیار ملایمی در لبه‌های صفحه نمایش ایجاد کرده است. این انحناها باعث می‌شود لمس صفحه نمایش به خصوص در حاشیه‌ها حس خوبی به کاربر منتقل کند.

Xperia XA

قاب پشت گوشی نیز از جنس پلاستیک مات است و در این بخش نیز طراحی ساده و مینیمالیستی دستگاه نمایان‌تر است. در این بخش تنها لوگوی اکسپریا در وسط و دوربین در گوشه‌ی بالای گوشی به چشم می‌خورند. جنس این پلاستیک طوری است که اثر انگشت را جذب کرده و به مرور زمان و با گرفتن چربی دست‌ها، حالت لیزی نیز پیدا می‌کند.

فریم اطراف این گوشی نیز برای آنتن‌دهی بهتر در بالا و پایین از جنس پلاستیک بوده و در دو سمت راست و چپ از جنس فلز است. دو بخش فریم به خوبی با یکدیگر یکپارچه شده‌اند تا زیبایی دستگاه حفظ شود. در لبه‌ی راست، دکمه‌ی گرد پاور در کنار دکمه‌های شاتر و تنظیم حجم صدا وجود دارند. محل قرارگیری دکمه‌های تنظیم حجم صدا در زیر دکمه‌ی پاور کمی نامناسب است و باعث می‌شود به هنگام فشار دادن آن‌ها، مجبور به انجام حرکت‌های نامعمول دست شوید. استفاده از دکمه‌ی گرد با طراحی قدیمی سونی نشان از نبود سنسور اثر انگشت در این گوشی دارد.

اکسپریا ایکس ۷.۹ میلی‌متر ضخامت دارد و ابعاد آن ۱۴۳.۶ در ۶۶.۸ میلی‌متر است. وزن ۱۳۸ گرمی گوشی نیز مناسب است تا بتوان آن را به راحتی برای مدت طولانی در دست گرفت و استفاده کرد. 

در حالت کلی نمایشگرِ بدون حاشیه‌های کناری، در کنار طراحی ساده باعث شده تا این گوشی با توجه به میان‌رده بودن خود زیبا به نظر برسد. ارگونومی گوشی نیز به لطف حاشیه‌های باریک و ابعاد صفحه نمایش بسیار خوب است و حتی به راحتی می‌توان با یک دست با این گوشی کار کرد. سونی در XPERIA XA نیز تلاش کرده تا طراحی خود را ساده‌تر، برش‌های موجود در بدنه را کمتر و المان‌های اضافی را حذف کند تا با طراحی زیباتر و جذاب‌تری روبرو شویم. 

اکسپریا ایکس / Xperia X

گوشی اکسپریا ایکس ای در رنگ‌بندی سفید، خاکستری، مسی، طلایی لیمویی وارد بازار می‌شود تا سلیقه‌های مختلف را پوشش دهد. 

اسپیکر

سونی اسپیکرهای گوشی اکسپریا ایکس ای را در فریم زیری این گوشی قرار داده است. این محل بهتر از پشت گوشی است اما برخلاف اکسپریا ایکس که اسپیکرها در جلوی آن قرار داشتند، محلی ایده‌آل به شمار نمی‌رود. 

Xperia XA / اکسپریا ایکس ای

این اسپیکرها حجم صدای خوبی دارند اما کیفیت آن‌ها مناسب نبوده و نمی‌توان انتظار زیادی از اسپیکرهای اکسپریا ایکس ای داشت. هدفون‌های تعبیه شده در جعبه‌ی این گوشی نیز کیفیت متوسطی دارد و برای علاقمندان به موسیقی چندان مناسب نیست.

صفحه نمایش

سونی در اکسپریا ایکس از صفحه نمایش ۵ اینچی با رزولوشن HD بهره برده است. این رزولوشن برای صفحه نمایشی با ابعاد کوچک و البته یک گوشی میان‌رده نسبتا کافی به نظر می‌رسد. البته نباید این صفحه نمایش را با پرچمداران سونی مقایسه کرد، اما با این حال وضوح تصاویر و متون در آن مناسب است و با توجه به استفاده از پنل IPS زوایای دید خوبی نیز دارد. روشنایی حداکثری این صفحه نماش و بازتاب نور از محافظ شیشه‌ی روی آن مناسب هستند و زیر نور مستقیم خورشید نیز می‌توان از این گوشی به راحتی استفاده کرد.

Xperia XA / Display

هر چند با توجه به اینکه ممکن است قیمت این گوشی طوری باشد که رقبای آن دارای صفحات نمایش با رزولوشن فول اچ‌دی باشند، اما این مقدار تراکم پیکسلی نیز مناسب است و غالب کاربران را راضی نگه خواهد داشت. به علاوه روشنایی خوب صفحه نمایش نیز از نقاط قوت این گوشی به حساب می‌آید. 

نرم‌افزار

رابط کاربری سونی در طی سال‌های گذشته تغییرات زیادی به خود دیده و حالا با رابط کاربری اندروید خام، تفاوت‌های بسیار کمی دارد. منوی تنظیمات، نوار اعلانات و بسیاری از بخش‌های دیگر رابط کاربری مانند اندروید خام هستند که باعث شده رابط کاربری سونی جذاب‌تر از قبل شود. طراحی آیکون‌ها نیز از لبه‌های تیزِ گذشته فاصله گرفته و شکل دایره‌ای دارد که این طراحی با رابط کاربری سونی هماهنگی بیشتری یافته است.

هوم اسکرین گوشی نسبت به گذشته تغییر زیادی نکرده و شاهد ویژگی مشابه جستجوی اسپاتلایت در آن هستیم. کافی است صفحه نمایش را به سمت پایین لمس کنید تا نوار جستجو در کنار اپلیکیشن‌های پراستفاده پیش‌روی شما قرار بگیرند. همچنین لیستی از اپلیکیشن‌های پیشنهادی نیز در این بخش وجود دارد تا در صورت نیاز به صورت مستقیم آن‌ها را از  پلی‌استور نصب کنید.

Xperia XA اسکرین شات

با این که رابط کاربری سونی تفاوت زیادی با اندروید خام ندارد اما ویژگی‌های جذابی به آن اضافه شده تا از امکانات اندروید بیشترین استفاده صورت گرفته باشد. گزینه‌های مثل دوبار لمس صفحه نمایش برای فعال کردن گوشی، حالت استفاده با دستکش و برخی موارد دیگر نیز حاضر هستند تا بتوانید هر چه بیشتر از ویژگی‌ها گوشی خود بهره ببرید.

تغییر دیگر در بخش اپلیکیشن‌های در حال اجرا است. با فشار دادن دکمه‌ی مربعی Recent Apps دیگر شاهد حضور میان‌بر اپلیکیشن‌های شناور با نام Smart apps نیستیم.

Xperia XA اسکرین شات

بخش کاربردی دیگر این گوشی امکان بک‌آپ گیری از داده‌ها، اپلیکیشن‌ها، پیامک‌ها و سایر اطلاعات است. با استفاده از این بخش می‌توانید این داده‌ها را روی حساب کاربری سونی خود ذخیره کنید یا حتی بر روی حافظه میکرو اس‌دی یا حافظه‌ی اکسترنال، بک‌آپ مورد نظر را ذخیره کرده و در صورت نیاز از آن بهره ببرید. حتی می‌توانید زمان‌هایی که می‌خواهید بک‌آپ‌ها تهیه شوند را نیز تعیین کنید. برای مثال تعیین کنید که در صورت اتصال به شبکه‌ وایفای یا شارژ گوشی، به صورت خودکار فرآیند گرفتن بک‌آپ صورت بگیرد.

بدون شک تغییرات در بخش‌های مختلف رابط کاربری باعث شده تا ظاهر و عملکرد آن به اندروید خام نزدیک و نزدیک‌تر شود که این مورد یک نکته‌ی مثبت و بسیار مهم به شمار می‌رود. در گذشته شاید این رابط کاربری برای بسیاری ظاهر جذابی نداشت اما اکنون می‌توان گفت ظاهر رابط کاربری، روان بودن و البته امکانات آن از ویژگی‌های مثبت گوشی اکسپریا ایکس و دیگر گوشی‌های این سری به حساب می‌آیند.

دوربین

اکسپریا ایکس ای دارای دوربین ۱۳ مگاپیکسلی است که با توجه به تجربه‌ای از اکسپریا ایکس داشتیم، از این دوربین نیز انتظار عملکرد خوبی البته با توجه به رده‌ی قیمتی نیز می‌رفت.

یکی از مواردی که سونی بر روی آن کار کرده، افزایش سرعت اجرای اپلیکیشن دوربین و همچنین سرعت فوکوس و سرعت شاتر در اکسپریا ایکس است. سونی در دوربین‌های جدید خود فوکوس خودکار از نوع تشخیص فاز را به کار گرفته است. فرایند فوکوس بر روی سوژه از چند مرحله‌ای در روش‌های سنتی به یک مرحله کاهش یافته تا سرعت فوکوس به عدد فوق‌العاده‌ی ۰.۰۳ ثانیه برساند.

Xperia XA Camera

سونی از فوکوس هیبریدی پیشگویانه (Predictive Hybrid AF) در دوربین اکسپریا ایکس ای بهره برده است. این نوع از فوکوس خودکار باعث می‌شود تا حتی سوژه‌های متحرک نیز همیشه در فوکوس باشند و کاربر بتواند تصاویر واضحی را از سوژه‌‌های در حال حرکت بگیرد. این قابلیت ترکیبی از سخت افزار و نرم‌افزار است.

اقدام جالب و موثری که سونی در دوربین اکسپریا ایکس ای انجام داده است، افزایش سرعت عکس‌برداری پشت سر هم است. سونی موفق شده است تا پردازش بعد از تصویر برداری را به پس‌زمینه منتقل کند و به این ترتیب بعد از گرفتن هر عکس‌، سیستم منتظر پردازش تصویر نمی‌ماند و بلافاصله‌ آماده‌ی عکاسی بعدی است. همچنین دوربین نسل جدید گوشی‌های هوشمند سونی بدون درنگ از حالت آماده‌باش یا خاموش به حالت عکاسی منتقل می‌شوند و حتی وقتی گوشی در حالت خواب (Sleep) است با فشار دادن و نگاه داشتن دکمه‌ی فیزیکی شاتر، بدون روشن شدن صفحه‌نمایش، عکس گرفته می‌شود. به این ترتیب هیچ‌ سوژه‌ای را از دست نخواهید داد. البته مدت زمان ثبت عکس در این حالت در حدود ۲ تا ۳ ثانیه است که کمی بیش ار حد مطلوب است.

کیفیت عکاسی

تصاویر ثبت شده با اکسپریا ایکس ای در نور کافی کیفیت بسیار خوبی دارند و جزئیات در آن‌ها بسیار مناسب است. رنگ‌ها بسیار طبیعی هستند و شارپ کردن نرم‌افزاری نیز شدت بالایی ندارد تا تصاویر غیرواقعی به نظر نرسند. البته دوربین در محیط‌های که نور از روبرو می‌تابد، نمی‌تواند اکسپوژر را به خوبی کنترل کند و در نتیجه در بخش‌های روشن تصویر جزئیات از بین می‌روند. 

در محیط‌های کم نور، جایی که بیشتر دوربین‌ها دچار چالش می‌شوند، اکسپریا ایکس ای تصاویر خوبی با نویز کم ثبت می‌کند. البته به طور طبیعی جزئیات در تصاویر کم می‌شود اما سطح نویز در سطح قابل قبولی قرار دارد و تصاویر ثبت شده نیز اکثر کاربران را راضی نگه خواهد داشت.

اکسپریا ایکس ای قادر به ضبط ویدیو در رزولوشن 4K نیست. این گوشی در رزولوشن 1080p با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری می‌کند. فیلم‌برداری 4K برای بسیاری از کاربران چندان کاربردی نیست، اما در حال حاضر برخی از  گوشی‌های میان رده نیز از آن پشتیبانی می‌کنند. با این حال ویدیوهای ثبت شده با استفاده از این دوربین کیفیت متوسطی دارند و اگر به دنبال گوشی با دوربینی مناسب فیلم‌برداری هستید، به احتمال زیاد باید دنبال گزینه‌ای دیگر باشید.

به طور کلی دوربین اکسپریا ایکس ای، از نقاط قوت این گوشی به حساب می‌آید و به خصوص روی دوربین این گوشی در حالت عکاسی می‌توانید حساب ویژه‌ای باز کنید.

بازده و عملکرد

اکسپریا ایکس ای به عنوان یک گوشی میان‌رده از خانواده‌ی خود، مجهز به پردازنده‌ی هلیو پی ۱۰ مدیاتک شده است که یک پردازنده‌ی میان‌رده با استانداردهای حاضر به شمار می‌رود. البته این پردازنده از لحاظ عملکرد می‌تواند شانه‌ به شانه‌ی پردازنده‌هایی مانند اسنپدراگون ۸۰۰ نیز بازده داشته باشد. این پردازنده به دو گیگابایت حافظه‌ی رم نیز دسترسی دارد تا به یک گوشی میان‌رده‌ با بازده بالا روبرو شویم.

Xperia XA / اکسپریا ایکس ای


نتایج بنچمارک‌ها نیز نشان‌گر این موضوع هستند که اکسپریا ایکس ای گوشی میان‌رده است که از پس کارهای روزمره به راحتی برخواهد آمد. البته با توجه به رابط کاربری نسبتا سبک سونی کمتر شاهد لگ یا افت فریم در هنگام حرکت در بخش‌های مختلف رابط کاربری آن بودیم.

اما همان طور که نتایج بنچمارک‌ها نیز گویا هستند، انجام بازی‌های سنگین با گرافیک بالا این گوشی را دچار مشکل خواهد کرد. با این حال اگر کاربر عادی هستید و بازی‌های سنگین انجام نمی‌دهید، گوشی اکسپریا ایکس ای از پس انتظارات شما به راحتی برخواهد آمد.

باتری

سونی برای اکسپریا ایکس ای باتری ۲۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در نظر گرفته است که البته با توجه به صفحه نمایش اچ‌دی و پردازنده‌ی کم مصرف هلیو پی ۱۰ شاید این باتری نیز مناسب باشد.

طبق روال همیشه روشنایی صفحه نمایش این گوشی را بر روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با رزولوشن HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری اکسپریا ایکس ای توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ ۸ ساعت و ۱۵ دقیقه دوام بیاورد که این مدت زمانی متوسط رو به پایین است. به علاوه اکسپریا ایکس ای می‌تواند تا ۹ ساعت وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.

Xperia XA  / اکسپریا ایکس ای

البته این معیارها به عنوان بنچمارک هستند و تجربه‌ی روزانه عملکرد بهتری را نشان می‌دهد. برای بسیاری مهم است که بدانند علاوه بر اینکه در طی شبانه روز باتری گوشی پاسخگو بوده یا خیر، چند ساعت صفحه نمایش آن در این مدت روشن بوده و در این مدت چه استفاده‌هایی از گوشی شده است. بهترین معیار برای سنجش زمان روشن بودن صفحه نمایش بخش Screen On Time در تظیمات باتری است. دقت کنید که این مقدار به معنای مدت زمان شارژدهی باتری نیست بلکه نشان می‌دهد که در مدت رسیدن شارژ باتری از صد به صفر چند ساعت صفحه نمایش روشن بوده است.

برای داشتن دید بهتر نسبت به این تجربه، مدت زمان Screen On Time را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. البته این زمان بستگی زیادی به استفاده کاربر از گوشی دارد اما با شرح نوع استفاده‌ی خود از آن سعی خواهیم کرد علاوه بر ایجاد یک استاندارد برای مقایسه در تجریه‌ی واقعی، دید بهتری را نسبت به باتری گوشی‌های هوشمند مورد بررسی به شما بدهیم. 

مدت زمان SOT در اکسپریا ایکس ای در تجربه‌ی کاری ما با این گوشی در حدود ۳ ساعت به صورت منظم بود. در مدت این ۳ ساعت در حدود ۱ ساعت به تماشای ویدیو نشسته‌ایم، در حدود ۱.۵ ساعت به وبگردی و کار در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان پرداخته‌‌ایم و نیم ساعت باقی مانده نیز مربوط به انجام بازی می‌شود. این استفاده یک استفاده‌ی معمولی به حساب می‌آید که اکسپریا ایکس ای توانست با استفاده معمولی یک روز را شارژدهی کند اما اگر قصد استفاده نیمه‌سنگین و سنگین را دارید به طور قطع در طی روز نیز نیاز به شارژ نیز خواهید داشت.

جمع‌بندی

اکسپریا ایکس ای گوشی میان‌رده‌ی خانواده‌ی جدید ایکس به شمار می‌رود. گوشی با کیفیت ساخت مناسب و البته حاشیه‌های بسیار کم صفحه نمایش که باعث می‌شود حس زیبایی و سادگی به صورت همزمان به کاربر القا شود.

اکسپریا ایکس ای

کیفیت ساخت مناسب، دوربین خوب و صفحه نمایش نسبتا مناسب از نکات مثبت این گوشی به حساب می‌آیند اما باید دید که سونی چه قیمتی برای این گوشی در نظر خواهد گرفت چرا که قدرت پردازشی آن احتمالا در مقایسه با رقبای هم قیمت‌اش کمتر خواهد بود. از طرفی رزولوشن صفحه نمایش نیز کمتر از حد مطلوب و استاندارد در بین میان‌رده‌ها است که ممکن است روی این گوشی و فروش آن تاثیر بگذارد.

زومیت

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار