تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016 May 30
ندی پیش، شخصی به نام ماکرو آرمنت که از جمله تحلیلگران برجسته دنیای فناوری و به طور خاص محصولات اپل محسوب می شود، در اظهارنظری جالب ادعا کرد که شرکت اپل در آینده به سرنوشت کمپانی بلک بری دچار خواهد شد.

وی برای روشن تر شدن موضوع عنوان کرد هم اکنون بسیاری از کمپانی های بزرگ دنیای تکنولوژی همانند آمازون، فیس بوک و گوگل به پیشرفت های قابل توجهی در فناوری های نوظهوری همچون هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و مواردی از این قبیل دست یافته اند و به عبارتی ساده تر، به درک درستی از آینده و راهی که در آن قدم می گذارند، رسیده اند. اما چنین رویکردی در کمپانی اپل مشاهده نمی شود و به نوعی این شرکت در حال در جا زدن و یا اگر بخواهیم سخت گیرانه تر قضاوت کنیم، در حال پسرفت است.

 

شاید آن چه که آقای آرمنت را به اظهارنظر در این خصوص و به نوعی اعلام هشدار به اپل سوق داده، عملکرد ضعیف مهندسان این کمپانی در زمینه هوش مصنوعی و یا به طور خاص، تیم دستیار مجازی سیری در مقایسه با عملکرد سایر کمپانی ها در این حوزه بوده است.

به اعتقاد وی، محصولاتی که قرار است در آینده به دست کاربران برسند، به طور قابل توجهی به هوش مصنوعی متکی خواهند بود. اما آن چه که آرمنت به آن توجه نکرده، این نکته است که اپل هرگز در تکنولوژی های اساسی و نوظهور به رقابت با سایر کمپانی ها نپرداخته و در عوض، همواره سعی کرده است تا از تکنولوژی ها و نوآوری های موجود برای ساخت محصولاتی که "دیوانه‌وار خارق العاده" هستند، استفاده کند.

 

به عبارتی دیگر، اپل هرگز یک شرکت فعال در ارایه نوآوری ها نبوده و فلسفه وجودی این کمپانی نیز هرگز این چنین نبوده است. در واقع، اپل یکی از بهترین کمپانی ها در زمینه طراحی و مهندسی محصولات هوشمند بوده که در نوع خود بی نظیر هستند. از سویی دیگر، این کمپانی دارای یک شبکه عظیم تولید محصولات است که همین امر می تواند برگ برنده آن در برابر سایر رقبا باشد.

 

 

بر این اساس، هرگز نمی توان با هیچ برهان و استدلالی ساختار و ماهیت اپل را با بلک بری برابر دانست، اما اگر بخواهیم سرنوشتی برای این کمپانی متصور شویم، به تویوتا نزدیک تر است تا بلک بری.

 

نبوغ استیو جابز

jobs

با نگاهی گذرا به زندگی حرفه ای استیو جابز می توان به این نتیجه رسید که وی یک نابغه در زمینه شناخت نیاز بازار و عرضه محصولی متناسب با سلیقه کاربران بود. برای نمونه در دهه 1970 و زمانی که بسیاری از کمپانی ها به تولید رایانه های شخصی روی آورده بودند، اپل از کامپیوتر Apple II و پس از آن مکینتاش رونمایی و آن ها را روانه بازار کرد. این دو محصول در زمان خود بسیار پرفروش بوده و مورد توجه خریداران قرار گرفتند و دلیل این استقبال نیز، برخورداری از قابلیت ها و ظرفیت های اضافی در مقایسه با نمونه های مشابه بازار نبود، بلکه سادگی کار و کاربردهای سرگرم کننده آن ها بود.

 

این رویه برای بسیاری از محصولات این شرکت نیز تکرار شد و اگر به یاد داشته باشید زمانی که اپل، آیپادهای خود را عرضه کرد، کمتر کسی می توانست تصور کند که این محصول بتواند چنین تجربه ای متفاوتی از استفاده از موسیقی را برای کاربران به ارمغان آورد. این قضیه در مورد گوشی های آیفون نیز صدق می کند. این گوشی به عنوان اولین گوشی وارد بازار نشد، اما همواره بهترین اسمارت فون بازار بوده و هست.

 

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، در هیچ کدام از محصولات اپل، تکنولوژی جدیدی استفاده نشد. حتی می توان گفت که اپل همواره سیاست سخت گیرانه ای را در استفاده از تکنولوژی ها و قابلیت های جدید در گوشی های آیفون خود در پیش می گیرد و در این مورد، حتی از سامسونگ هم کندتر عمل می کند. به عبارتی دیگر، این شرکت ترجیح می دهد تا از تکنولوژی های موجود که اکثر آن ها پروژه های رها شده توسط دولت ها هستند ، برای ساخت محصولاتی متمایز استفاده کرده و دستگاهی با طراحی و قابلیتی متفاوت را روانه بازار کند.

 

این استراتژی اپل در طی 10 سال گذشته به خوبی اثر کرد و این شرکت را به جایگاهی رساند که هم اکنون به عنوان ارزشمندترین برند جهان محسوب می شود. از طرفی، زمانی که این شرکت از فناوری های موجود استفاده کند، هزینه کمتری را نیز بابت تحقیق و توسعه در مقایسه با سایر کمپانی ها خرج می کند. همگی این موارد در کنار هم سودهای کلان و غیرقابل وصفی را برای این کمپانی به دنبال داشته است.

 

 

استراتژی یکپارچه سازی

apple

یکی دیگر از عناصر تاثیرگذار در موفقیت اپل در طی سال های اخیر، تکنیک یکپارچه سازی و یا هماهنگ سازی بوده است. در شرایطی که بسیاری از کمپانی ها از نیروهای متخصصی در زمینه ساخت قطعات سخت افزاری و یا نرم افزاری برخوردار بودند و بیشتر بر روی یک حوزه تمرکز می کردند، کمپانی اپل توانست این دو را با یکدیگر ترکیب و در محصولات خود پیاده کند. به طوری که این شرکت توانست به خوبی این دو بخش را مدیریت کند و خود را از شر موانع و مشکلاتی که برای کمپانی های رقیب آزاردهنده بود، خلاص کند.

 

در عصر گوشی های هوشمند، فعالیت های این شرکت برای هماهنگ سازی قابلیت های دستگاه های مختلف و همچنین عرضه اپلیکیشن های متنوع در فروشگاه اپلیکیشن این کمپانی موسوم به اپ استور، منجر به عرضه محصولاتی کم نظیر و جذب کاربران فراوانی شده است. به طوری که اپل به جای تبلیغ یک محصول، سیستم بیولوژیکی جامعی را تبلیغ می کند که ورود و اتصال به آن بسیار آسان است و حتی افرادی با دانش اندک از دنیای تکنولوژی نیز می توانند از یکپارچکی میان محصولات این کمپانی نهایت استفاده را ببرند.

 

این همان چیزیست که موجب قدرت گرفتن اپل در دهه اخیر شده و این شرکت زمینه لازم برای ورود تمامی افراد به قلمرو خود را فراهم کرده است. به طوری که افراد می توانند با مراجعه به فروشگاه های این شرکت و کمک گرفتن از کارکنان، بهترین محصول را خریداری نمایند و زمانی که شما وارد این سیستم شوید، می توانید پاسخ تمامی نیازهای خود را در آن بیابید و دیگر فکر خرید دستگاه های متعلق به سایر کمپانی ها به ذهنتان خطور نکند.

 

 

تغییر الگوها

 

اپل در طی سال های اخیر، همواره گام به گام با تغییرات تکنولوژیکی دنیا قدم برداشته و گواه این ادعا نیز تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری همچون ارتقای پردازنده ها، رم ها، فضای ذخیره سازی، باتری ها و مواردی از این قبیل در دستگاه های این شرکت است. بنابراین، کاربران محصولات اپل همواره دستگاهی با ویژگی ها و قابلیت های جدید را پیش روی خود خواهند دید. اما با این حال، این شرکت نتوانسته است این عملکرد موفق را به سایر حوزه ها نیز تعمیم دهد و ضعف هایی در برخی حوزه ها همانند هوش مصنوعی، نقشه و غیره مشاهده می شود.

 

در طی چند سال آینده، شاهد عرضه تکنولوژی های نوینی خواهیم بود که از میان آن ها می توان به پردازش کوآنتومی و تراشه های نورومورفیک اشاره کرد که قطعاً بخش قابل توجهی از دستگاه های هوشمند را به خود درگیر خواهند کرد. شاید برخی از افراد این چنین عنوان کنند که اپل می تواند با بیش از 200 میلیارد سرمایه و سهام های ارزشمند خود در بازار، به راحتی چنین تکنولوژی هایی را بخرد و آن ها در محصولات خود به کار ببرد، اما همه چیز به همین سادگی که فکر می کنند نیست. چرا که شرکت های صاحب این فناوری ها، برای رسیدن به چنین روزی، سال ها و شاید هم دهه ها زمان و هزینه صرف کردند و انگشت شمارند افرادی که بتوانند این ها را درک کنند. از این رو، تغییر رویه برای اپل می تواند نسخه شفابخش این کمپانی باشد.

 

آینده اپل

apple
 

به عقیده بسیاری از تحلیلگران، شرکت بزرگ اپل در شیب ملایم سقوط قرار گرفته و روز به روز در حال از دست دادن قدرت خود است. اما باید بدانیم که اپل همچنان یک کمپانی خارق العاده است که البته ممکن است در طی سال های آتی در شرایط و موقعیت هایی قرار بگیرد که از پیشرفت های تکنولوژیکی کمتر استفاده ببرد. چرا که این شرکت همانند آن چه که در بالا اشاره کردیم یک شرکت مهندسی و طراحیست و نمی تواند یک روز از خواب بیدار شود و به یکی از پیشگامان عرصه تکنولوژی تبدیل شود.

 

اگر اپل بخواهد به این فناوری ها دست یابد، می بایست بیش از پیش درهای خود را به روی تحقیق و پژوهش های مرتبط در این زمینه ها باز کند و به اصطلاح از لاک محرمانه بودن بیرون بیاید و دریچه های تازه ای را پیش روی خود باز کند.

 

البته این بدین معنی نیست که اپل در این سال ها کار خاصی را در این زمینه انجام نداده است. این شرکت اخیراً، قرارداد جدیدی را با کمپانی IBM برای تولید اپلیکیشن هایی مبتنی بر فناوری های پیشرفته ای همچون واتسون (Watson) منعقد کرده است. انتظار می رود که اپل، چنین اقدام ها و همکاری هایی را در دستور کار خود قرار دهد و در آینده نیز، شاهد همکاری های این شرکت با سایر کمپانی ها باشیم.

 

در مجموع باید گفت راهی که هم اکنون اپل در آن قدم بر می دارد، پیش تر توسط کمپانی تویوتا طی شده است. بدین معنی که تویوتا نیز همانند اپل یکی از کمپانی های بزرگ در زمینه طراحی و مهندسی خودروها بود و محصولاتی بی نظیر را روانه خیابان ها می کرد، اما نتوانست پایاپای کمپانی های رقیب در دستیابی به تکنولوژی های نوین حرکت کند و همین امر منجر به کاهش درآمدهای این کمپانی شد.

 

این چنین پیش بینی می شود که سلطه چندین ساله اپل بر بازار محصولات هوشمند، به تدریج کمرنگ شود و از این پس، بخش عمده ای از سودی که این شرکت در طی 10 سال اخیر به جیب زده است، بین سایر کمپانی ها که بتوانند فناوری های جالبی را ارایه دهند، تقسیم خواهد شد.

تک شات

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار