تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016 May 12
لپ‌تاپ‌ها مشخصات و ویژگی‌های مختلفی دارند. پیش از آن‌که دستگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید، مشخص کنید که دقیقاً به چه دلیل به لپ‌تاپ نیاز دارید و لپ‌تاپ قرار است چه نیازهایی از شما را بر طرف کند. قابلیت جابه‌جایی و حمل و نقل، اندازه‌ی نمایشگر، پردازنده‌ی اصلی (سی‌پی‌یو)، حافظه رم، حافظه‌ی داخلی یا هارد، کارت گرافیک از نکات مهمی است که برای خرید یک لپ تاپ باید به آنها توجه کرد.
معرفی لپ تاپ های زیر دو میلیون تومانی در بازار /راهنمای خرید لپ تاپ


قابلیت جابه‌جایی و حمل و نقل

لپ‌تاپ‌ها در واقع بسته‌هایی کوچک و جمع و جور هستند که امکانات کامپیورهای رومیزی را در اختیارمان می‌گذارند، و می‌شود آن‌ها را حمل کرد. پس مهم‌ترین ویژگی این دستگاه‌ها، امکان جابه‌جا کردن آنهاست. بسیاری از لپ‌تاپ‌های امروزی کمتر از ۲٫۸ کیلوگرم وزن دارند و وزن برخی از مدل‌های فوق نازک و فوق سبک آن‌ها به یک و نیم کیلوگرم هم می‌رسد. هنگام انتخاب لپ‌تاپ، به وزن آن دقت کنید و ببنید چقدر می‌خواهید آن را جابه‌جا کنید. هر روز آن را همراه خودتان سر کار می‌برید؟ چه وزنی برای شما مناسب است؟ حاضرید کمی بیشتر هزینه کنید و یک دستگاه فوق سبک بخرید؟ یا این‌که با وزن متوسط مشکلی ندارید و نمی‌خواهید بیشتر پول بدهید؟

اندازه‌ی نمایشگر

لپ‌تاپ‌ها نمایشگرهایی با اندازه‌های گوناگون دارند. برخی از مدل‌های کوچک نمایشگرهایی در حدود ۱۰ اینچ دارند و اندازه‌ی نمایشگر برخی مدل‌ها هم به ۱۸ اینچ می‌رسد. دقت کنید که اندازه‌ی صفحه نمایش لپ‌تاپ با وزن و اندازه‌ی دستگاه رابطه‌ی مستقیم دارد. یعنی هرچه نمایشگر لپ‌تاپ بزرگ‌تر باشد، روی هم رفته وزن آن هم بیشتر است. اما محبوب‌ترین و مناسب‌ترین اندازه‌ها برای نمایشگر یک لپ‌تاپ چیزی در حدود ۱۳ یا ۱۴ اینچ است.

پردازنده‌ی اصلی (سی‌پی‌یو)

پردازنده، واحد پردازش مرکزی یا CPU در اصل مغز کامپیوتر و به نوعی مرکز فرماندهی آن است. به طور کلّی هرچه این مرکز فرماندهی قوی‌تر باشد، سرعت و کارایی لپ‌تاپ نیز بیشتر خواهد بود. اما باید توجه داشته باشید که برای داشتن یک لپ‌تاپ مناسب، هرگز لازم نیست دنبال قوی‌ترین پردازنده‌های موجود در بازار باشید. به ویژه اینکه به احتمال زیاد، نیازی به همه‌ی قدرت یک پردازنده‌ی رده‌بالا هم نخواهید داشت. پردازنده‌های رده‌بالا بیشتر برای پردازش‌ها و محاسبات بسیار سنگین مناسبند و برای کاربردهای معمولی، می‌توانید به راحتی روی پردازنده‌های رده متوسط هم حساب کنید. توجه به این نکته از این جهت ضروری است که هرچه پردازنده‌ی یک لپ‌تاپ قدرتمندتر باشد، قیمت آن هم بیشتر خواهد بود. پس هنگام انتخاب پردازنده، باید هوای جیب‌تان را هم داشته باشید.

حافظه رم

حافظه‌ی رم در واقع جایی است که سیستم عامل و نرم‌افزارهای لپ‌تاپ در آن اجرا می‌شوند. به زبان ساده، حافظه‌ی رم یک کامپیوتر شبیه به یک میز کار است که هر چقدر بزرگ‌تر و بهینه‌تر باشد، فعالیت با سرعت و کیفیت بیشتری انجام می‌شود.

اما توجه داشته باشید که نیازی به حداکثر مقدار رم موجود در بازار هم ندارید. بسیاری از کامپیوترهای مدرن به راحتی با ۴ گیگابایت رم کنار می‌آیند و سرعت و کیفیت کار خوبی هم دارند. اگر می‌خواهید نرم‌افزارهای سنگین اجرا کنید، بازی‌های سنگین انجام بدهید و یا کار گرافیکی سنگین دارید، بهتر است به فکر ۸ یا ۱۶ گیگابایت رم باشید.

معرفی لپ تاپ های زیر دو میلیون تومانی در بازار /راهنمای خرید لپ تاپ

حافظه‌ی داخلی یا هارد

اکثر هاردهای موجود در بازار به جز حافظه‌های SSD، از تکنولوژی یکسانی بهره می‌برند و در نتیجه لازم نیست نگران تفاوت‌های فناوری‌های به کار رفته در این هاردها باشید. هنگام انتخاب یک لپ‌تاپ، کافی است به حجم هارد آن دقت کنید. در حال حاضر اکثر لپ‌تاپ‌های موجود، از هاردی با گنجایش بیشتر از ۳۰۰ گیگابایت بهره می‌برند که حجم مناسبی برای استفاده‌های معمولی است. اما اگر فیلم و موسیقی زیاد دارید و می‌خواهید باز هم فیلم و موزیک دانلود کنید، به فکر حجم‌های بالاتر باشید. برای این منظور بد نیست دنبال لپ‌تاپ‌هایی با هارد ۵۰۰ گیگابایت یا یک ترابایت بگردید که این روزها در بازار هم فراوانند.

کارت گرافیک

کارت گرافیک دستگاه، وظیفه‌ی پردازش تصویر را به عهده دارند. بعضی لپ‌تاپ‌ها کارت گرافیک جداگانه ندارند و کارت گرافیک‌شان به اصطلاح onboard است. در حالی که استفاده از کارت گرافیک آن‌بورد باعث پایین آمدن قیمت دستگاه می‌شود، اما استفاده از آن برای بازی‌های سنگین یا نرم‌افزارهای گرافیکی سه بُعدی مناسب نیست. اگر کار سنگینی با لپ‌تاپ ندارید و می‌خواهید پول کمتری بپردازید، لپ‌تاپی با کارت گرافیک آن‌بورد مناسب است، اما اگر کار سنگین گرافیکی دارید، خریدن لپ‌تاپی که کارت گرافیک خوب ندارد، در واقع اتلاف هزینه است.

معرفی لپ تاپ های زیر دو میلیون تومانی در بازار /راهنمای خرید لپ تاپ

معرفی لپ تاپ های پرفروش زیر دو میلیون تومانی

یکی از ابزارهایی که اکثر دانشجویان به آن نیازمند هستند رایانه قابل حمل یا همان لپ تاپ است. مزیت لپ تاپ نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ یا رومیزی قابلیت حمل و نقل آسان آن، سبک وزن بودن و راحتی کار با آن است.

بر اساس شواهد موجود در بازار آی تی تهران می توان گفت که روز به روز میزان تقاضا برای انواع لپ تاپ رو به کاهش است به طوری که لپ تاپ های بالای یک میلیون و 500 هزار تومان با تقاضای مشتریان روبرو نیست.

به گفته منابع بازاری، در شرایط کنون تنها لپ تاپ های میان رده که از بهای پایین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برخوردارهستند مورد تقاضای مشتریان قرار می گیرد و سایر مدل های این کالای ارتباطی و دیجیتالی با قیمت بالاتر به ندرت مورد خریدوفروش قرار می گیرد.

به گفته فعالان حوزه بازار هم اکنون بیشتر مشتریان به نگهداری لپ تاپ های قدیمی خود می پردازند و تمایلی به خرید نمونه های جدید ندارند از همین رو شاهد بازار بی رونق برای این نوع کالا هستیم.

Lenovo Essential G5080 - M - 15 inch Laptop با قیمت ۱,۱۲۹,۰۰۰ هزار تومانی برای دانش‌آموزان، دانشجویان و افرادی مناسب است که قصد دارند با صرف هزینه‌ی کم، نیازهای روزانه‌ی خود را از طریق لپ‌تاپ برآورده کنند.

Lenovo Essential G5045 - N - 15 inch Laptop با قیمت ۱,۲۲۵,۰۰۰ تومان به فروش می رسد به دلیل برخورداری از امکانات مناسب توانسته مورد تقاضای بیشتر مشتریان قرار گیرد.
HP Pavilion 15-ac199nia - 15 inch Laptop
با قیمت ۹۲۵,۰۰۰ تومان در بازار دیجیتال تهران عرضه می شود.

اگر با حداقل میزان بودجه به دنبال خرید یک لپ‌تاپ برای کاربری عمومی و استفاده‌ی روزمره‌ی خود هستید، اچ پی گزینه‌های متعددی برای شما دارد که این مدل از سری پاویلیون ac یکی از آن‌هاست. HP Pavilion 15-ac199nia بهترین گزینه انتخابی برای کاربران محسوب می شود.

Lenovo B5130 - A - 15 inch Laptop با قیمت ۷۹۹ هزار تومانی توانسته مورد تقاضای بیشتر کاربران قرار گیرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار