تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016 April 24
یک دستگاه سوئیچ دست‌دوم 10 دلاری بدون فایروال باعث شد تا هکرها با استفاده از حفره موجود در بانک مرکزی بنگلادش و از طریق سیستم سوئیفت 80 میلیون دلار سرقت کرده و به یغما ببرند.
محمدشاه اعلم مدیر موسسه آموزشی جرائم رایانه‌ای بنگلادش می‌گوید اگر فایروال وجود داشت قطعاً هکرها نمی‌توانستند چنین کاری را انجام دهند.

به گفته وی اگر مقامات چند صد دلار هزینه کرده و سوئیچ مجهز به فایروال می‌خریدند ممکن نبود چنین سرقت رایانه‌ای صورت گیرد و به دلیل اینکه ردپایی هم از خود بر جای نگذاشته‌اند قابل‌ردیابی نیز نیستند.

اما مقامات سوئیفت می‌گویند هیچ‌یک از سیستم‌های سوئیفت هک نشده‌اند. اما پس از ملاقات مهندس مالزیایی سوئیفت به آن‌ها گفته‌شده تا سریعاً سوئیچ مرکزی را تعویض کنند.

گفته می‌شود در اوایل فوریه تلاش شد تا از طریق سوئیفت 951 میلیون دلار به سرقت رود و درنهایت هکرها توانستند 81 میلیون دلار پول به حسابی در فیلیپین ریخته و ازآنجا بلافاصله وارد سیستم کازینو کنند تا ردیابی غیرممکن شود. جالب اینجاست که عملیات انتقال 20 میلیون دلار دیگر، به حسابی در سری‌لانکا به دلیل اشتباه در نام کمپانی متوقف شد.

پلیس بنگلادش می‌گوید 20 نفر که اغلب خارجی هستند در این رابطه شناسایی‌شده‌اند اما آن‌ها کسانی هستند که پول به حسابشان واریزشده و سارق اصلی نیستند.

سیستم بانکی بنگلادش مجهز به 5 هزار رایانه است و اتاق سوئیفت نیز 12 در 8 فوت در طبقه 8 ساختمان آنکس در داکا واقع‌شده است و در آن 4 سرور و 4 مانیتور نصب است اما اتفاق مذکور 4 و 5 فوریه و زمان تعطیلات آخر هفته و زمانی که کسی حتی در کشیک هم نبوده، رخ‌داده است.
منبع: iTabnak
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار