کد خبر: ۳۲۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 23
در ساعات اولیه بامداد امروز چین راکت قدرتمند Long March 5 را به همراه یک مدارگرد، فرودگر و کاوشگر به سفر ۷ ماهه مریخ فرستاد؛ به این ترتیب دومین ماموریت از سه ماموریت مهم این کشور به سمت سیاره سرخ کلید خورد و در صورتی که پرتاب صبح امروز چین با موفقیت انجام شود این کشور در خط مقدم اکتشاف بین سیاره ای دنیا قرار می گیرد.
به گزارش آی تابناک : در ساعات اولیه بامداد امروز چین راکت قدرتمند Long March 5 را به همراه یک مدارگرد، فرودگر و کاوشگر به سفر 7 ماهه مریخ فرستاد؛ به این ترتیب دومین ماموریت از سه ماموریت مهم این کشور به سمت سیاره سرخ کلید خورد و در صورتی که پرتاب صبح امروز چین با موفقیت انجام شود این کشور در خط مقدم اکتشاف بین سیاره ای دنیا قرار می گیرد.

چین از قبل تاریخ یا ساعت مشخصی را برای این ماموریت اعلام نکرده بود اما پیشتر به دریانوردان هشدارهایی در مورد یک پرتاب قریب الوقوع داده شده بود و بامداد امروز راس ساعت ۰۰:۴۱ به وقت محلی Long March 5  از مرکز پرتاب جزیره هاینن در شمال غربی هنگ کنگ به فضا پرتاب شد.

شینهوا، خبرگزاری رسمی چین چند دقیقه بعد از این پرتاب خبر آن را از طریق اکانت توییتری خود منتشر کرد.

کاوشگر چینی Tianwen-1

پرتاب صبح امروز چین در حالی انجام شد که یکشنبه همین هفته امارات متحده عربی هم مدار گرد مریخ خود به نام امید را از ژاپن به فضا فرستاد. در گام سوم قرار است که کاوشگر ۲.۴ میلیارد دلاری ناسا به نام استقامت در روز پنجشنبه ۹ مرداد از کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شود و خود را مریخ برساند.

شاید این سوال در ذهنتان شکل گرفته باشد که چرا ماموریت های مریخی هر سه این کشورها تقریبا همزمان با هم کلید خورده اند. در واقع علت به موقعیت ایده آل زمین و مریخ از یکدیگر باز می گردد که امکان انجام پرتاب های مستقیم از زمین را فراهم می کند؛ شرایطی که به گفته پژوهشگران هر ۲۶ ماه یکبار پیش می آید و به لطف آن زمین و خورشید در کوتاه ترین فاصله از یکدیگر قرار می گیرند. طبق پیش بینی ها هر سه فضاپیمای پرتاب شده تا اسفندماه به مقصد خود می رسند.

نام کاوشگر استقامت را یکی از دانش آموزان کلاس هفتمی آمریکا پیشنهاد داده که برنده رقابت ناسا برای نامگذاری این کاوشگر شد. Hope یا امید که نام انتخابی فضاپیمای امارات متحده عربی است هم به انگیزه امارات برای توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش اشاره دارد و همزمان تلاش می کند الهام بخش جوانان خاورمیانه برای دنبال کردن مشاغل در حوزه های ریاضی و علوم باشند.

اما کاوشگر چینی Tianwen-1 که امروز عازم مریخ شد نامش را از شعری مربوط به دوران چین باستان گرفته و به معنای پرسش هایی از خدا است. اگر همه چیز درست پیش برود فضاپیمای ۴۹۸۹ کیلوگرمی Tianwen-1 تا اسفندماه در مدار پیرامونی مریخ قرار می گیرد.

این مدارگرد به هفت نوع تجهیزات مختلف مجهز شده که عبارتند از دوربین های پیشرفته و با رزولوشن متوسط؛ یک رادار زمین نفوذ؛ طیف سنج؛ مغناطیس سنج و دو ردیاب ذره. این مدارگرد قرار است که در مدارهای از پیش تعیین شده و با فاصله ۱۶۵ مایل از سطح مریخ بر فراز آن حرکت کند.

پس از نقشه برداری از سطح ماه، مدارگرد مریخ یک فرودگر را به سطح این سیاره می فرستد و کاوشگر شش چرخی که همراه این فرودگر است در ادامه به گشت زنی روی سطح مریخ خواهد پرداخت.





منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار