کد خبر: ۳۲۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۴ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 14
مجری طرح پایلوت ۵G با بیان اینکه عملیات اجرایی فاز آزمایشی این طرح آخرین مراحل راه اندازی را طی می کند، از مراکز تحقیقاتی و شرکتهای دانش بنیان و استارت‌آپی برای مشارکت در پروژه ۵G دعوت کرد.
به گزارش آی تابناک : مهدی فسنقری درباره اهداف راه‌اندازی پایلوت نسل پنجم ارتباطات (۵G) در پژوهشگاه ICT گفت: از جمله مهم‌ترین اقدامات درگذر از نسل‌های مختلف ارتباطات سیار به نسل‌های نوین، اجرای پایلوت به‌صورت محدود و سپس پیاده‌سازی آن در سطح وسیع است. در حال حاضر تعداد محدودی از کشورها، شبکه نسل پنجم شبکه ارتباطی را اجرا کرده‌اند اما بیشتر کشورها در حال پیاده‌سازی یا اجرای پایلوت آن هستند.

وی با اشاره به ویژگی‌های اصلی نسل پنجم شبکه ارتباطی گفت: کاهش تأخیر، ظرفیت بالای دسترسی، قابلیت اطمینان بسیار بالا، ارتقا ارتباطات موبایل پهن باند و قابلیت اتصال و ارتباط اشیا در سطح بسیار وسیع از جمله ویژگی‌های نسل پنج ارتباطی است که این فناوری نوین ارتباطی را به‌عنوان یک فناوری تحول ساز که سایر جنبه‌های فناوری را نیز متحول می‌کند مطرح ساخته است.

مجری طرح پایلوت ۵G در پژوهشگاه ارتباطات ادامه داد: با توجه به تصویب طرح کلان نسل پنجم شبکه ارتباطی در پژوهشگاه در بهار سال جاری، برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی همه‌جانبه از تمام ظرفیت‌های علمی، فنی و اجرایی پژوهشگاه در طی ماه‌های گذشته انجام شد.

وی اجرای پایلوت نسل پنجم ارتباطی (۵G) ، اولین گام دستیابی به بستر توسعه و آزمون این فناوری عنوان کرد و گفت: پژوهشگاه با دارا بودن ظرفیت علمی و پژوهشی در کنار بهره‌مندی از زیرساخت‌های دانشی و آزمایشگاهی مجهز، به‌روز و گسترده،‌ اولین گام عملیاتی و اجرایی برای ورود نسل پنجم شبکه ارتباطی به کشور را با آغاز عملیات پیاده‌سازی و اجرای پایلوت رقم زده است.

وی با بیان اینکه این پروژه با دستور وزیر ارتباطات و همکاری، هدایت و راهبری معاونت‌ فناوری و نوآوری و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات اجرایی شده است، گفت: با راه‌اندازی بستر توسعه و آزمون نسل پنجم شبکه ارتباطی در پژوهشگاه، امکان مشارکت و حمایت از استارت‌آپ‌ها، دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و سایر بخش‌های خصوصی برای بهره‌برداری از خدمات این پایلوت در لایه‌های مختلف توسعه شبکه، فراهم خواهد شد.

فسنقری افزود: ایجاد زمینه توسعه بومی و داخلی زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت ارائه سرویس در سال‌های پیش رو، از جمله مهم‌ترین کاربردهای این پایلوت در ادامه پیاده‌سازی طرح کلان نسل پنجم شبکه ارتباطی در پژوهشگاه خواهد بود.

فسنقری تأکید کرد: دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر بخش‌های متقاضی، می‌توانند در لایه‌های مختلف فناوری ۵G و به‌تناسب پیشرفت این طرح در پژوهشگاه، جهت توسعه و تولید محصولات بومی خود از ظرفیت ایجادشده بهره برده و مورد حمایت قرار گیرند.

مجری طرح پایلوت ۵G ادامه داد: امکان راستی آزمایی محصولات تولید داخل و بومی‌سازی شده، ارائه مشاوره به کسب‌وکارهای عمودی جهت استفاده از مزایای نسل پنجم شبکه ارتباطی و بسیاری از موارد دیگر، در مجموع باعث خواهد شد تا هم‌افزایی ملی جهت توسعه و بومی‌سازی مشارکتی محصولات این نسل از شبکه در کشور ایجاد شود. این مهم در سال جهش تولید یکی از اهداف اصلی پژوهشگاه است.

وی با بیان اینکه بررسی چالش‌های اپراتورها و رگولاتوری درگذر از شبکه موجود به شبکه ارتباطی نوین نیز از جمله موضوعات مهمی است که با اجرای این پایلوت مدنظر قرار گرفته است گفت: سناریوهای مشارکت و تعامل بخش‌های حاکمیتی و خصوصی در زیست‌بوم نسل پنجم شبکه ارتباطی نیز از جمله اهدافی است که پژوهشگاه در گام‌های بعدی اجرای پایلوت موردتوجه قرار داده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ادامه داد: در این مقطع، از اساتید دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، صاحب‌نظران و خبرگان صنعت فاوا، اپراتورها و شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و سایر نهادها و اصناف علاقه‌مند دعوت می‌شود تا هم‌زمان با اجرای پایلوت، ضمن مشارکت فعال، از این ظرفیت فناورانه ایجادشده در پژوهشگاه بهره‌مند شوند.

مجری طرح پایلوت ۵G گفت: عملیات اجرایی پایلوت نسل پنجم ارتباطی آخرین مراحل راه‌اندازی را طی می‌کند و به‌زودی نتایج آن در اختیار جامعه دانشگاهی، صنعت فاوا و عموم مردم قرار خواهد گرفت.






منبع : مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار