کد خبر: ۳۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۴ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 14
آیا باتری گوشی شما این روزها عملکرد گذشته خود را ندارد و شارژ آن تنها در عرض چند ساعت تمام می شود؟ اگر فکر می کنید در طی هفته های اخیر، بیش از حد از شارژر خود استفاده کرده اید، شاید زمان آن رسیده است که به فکر تعویض باتری گوشی خود باشید.
به گزارش آی تابناک : آیا باتری گوشی شما این روزها عملکرد گذشته خود را ندارد و شارژ آن تنها در عرض چند ساعت تمام می شود؟ اگر فکر می کنید در طی هفته های اخیر، بیش از حد از شارژر خود استفاده کرده اید، شاید زمان آن رسیده است که به فکر تعویض باتری گوشی خود باشید. اما چگونه می توان از نیاز به تعویض باتری گوشی های هوشمند اطمینان پیدا کرد و آیا این قابلیت در محصولات امروزی وجود دارد؟

بدون شک، باتری یکی از مهم ترین اجزای گوشی های هوشمند محسوب می شود؛ چرا که بدون آن ها، حتی امکان روشن کردن این دستگاه ها نیز وجود ندارد. همچنین در حال حاضر برای بسیاری از کاربران، ظرفیت باتری به عنوان مهم ترین مشخصه در خرید یک گوشی جدید به شمار می  رود. این موضوع سبب شده است که سلامت باتری موجود در گوشی های هوشمند نیز از اهمیت بسیاری برخوردار باشد.

smartphone-battery-2.jpg

اگرچه در بخش عمده ای از گوشی های امروزی دیگر نمی توان باتری های قابل تعویض را در اختیار داشت، اما بازهم می توان از طریق راه های گوناگون، مشکلات مربوط به باتری موجود در آن ها را برطرف کرد. در این مطلب قصد داریم ابتدا روش هایی را برای آگاهی از زمان نیاز به تعویض باتری معرفی کنیم و سپس به بررسی راهکارهایی برای برطرف کردن مشکلات این جز سخت افزاری مهم و همچنین تعویض آن بپردازیم.

اگر بیشتر از دو سال است که از گوشی خود استفاده می کنید، به احتمال فراوان متوجه شده اید که طول عمر باتری آن دیگر همچون قبل نیست و با هر بار شارژ، مدت زمان کمتری شما را همراهی می کند. طول عمر یک باتری توسط تعداد حلقه های شارژی که دوام می آورد تعیین می شود. حلقه شارژ به فرآیندی گفته می شود که کل ظرفیت یک باتری مورد استفاده قرار می گیرد و سپس به حداکثر این مقدار پر می شود. باید توجه داشت که شرکت هایی نظیر اپل، هر حلقه شارژ را استفاده از 50 درصد از ظرفیت باتری، سپس شارژ آن به 100 درصد از این مقدار و در ادامه استفاده دوباره از 50 درصد از ظرفیت آن معرفی می کنند.

پس از 500 حلقه شارژ، عملکرد اغلب باتری های لیتیوم-یون، روند نزولی به خود می گیرد. بررسی ها نشان داده است که این موضوع به نحوه استفاده از یک دستگاه وابسته نیست. این یکی از دلایلی است که کاربران باید به فکر تعویض باتری گوشی قدیمی خود باشند.

علائم رایج که نشان می دهد به تعویض باتری گوشی خود نیاز داریم
بدون شک مهم ترین نشانه برای اینکه به تعویض باتری گوشی خود نیاز دارید، کاهش طول عمر و زمان شارژدهی آن است. اگر در حال حاضر گوشی شما شارژدهی کمتر یا در حدود 10 ساعته دارد و و فعالیت های سنگینی همچون استریم ویدیوها و یا اجرای بازی ها را توسط آن انجام نمی دهید، بهتر است به فکر تعویض باتری خود باشید.

smartphone-battery-3.jpg

خاموش شدن یا راه اندازی مجدد گوشی که به صورت خودکار و معمولاً بدون قاعده صورت می گیرد نیز یکی دیگر از نشانه های رایج است. اگر گوشی شما هنگامی که دارای 30 یا حتی 50 درصد شارژ است به صورت خودکار خاموش می شود، باید بدانید که باتری آن، به میزان قابل توجهی سلامت خود را از دست داده است.

گاهی از اوقات این مشکل خود را به صورت بوت های پیاپی نشان می دهد. اگر یک گوشی قدیمی را در اختیار دارید که به محض رسیدن به مقدار مشخصی از شارژدهی باتری، در یک حلقه راه اندازی مجدد قرار می گیرد، باید هرچه سریع تر برای تعویض باتری آن اقدام کنید. ساده ترین روش برای شناسایی دلیل این اتفاق، توجه کردن به زمان رخداد آن است. اگر از یک گوشی جدید استفاده می کنید که پس از نصب یک بروزرسانی یا بستن یک برنامه، در حلقه راه اندازی مجدد قرار می گیرد، به احتمال فراوان با یک مشکل نرم افزاری روبرو هستید.

اگر هیچکدام از شرایط بالا شامل حال شما نمی شود ولی همچنان قصد دارید از میزان سلامت باتری گوشی خود اطلاع پیدا کنید، توصیه می کنیم از برنامه AccuBattery استفاه نمایید. این برنامه قادر است ظرفیتی که باتری گوشی شما برای آن طراحی شده است را با ظرفیت کنونی آن مقایسه کند و نشان دهد که با مرور زمان چه مقدار از این ظرفیت از دست رفته است. برای استفاده از این برنامه تنها کافی است که آن را نصب کنید و سپس گوشی خود را شارژ نمایید. AccuBattery به صورت خودکار پردازش های موردنیاز را انجام می دهد.

smartphone-battery-5.jpg

برنامه AccuBattery قادر است قابلیت های مفید دیگری را هم فراهم کند. اندازه گیری سرعت شارژ، اندازه گیری میزان مصرف انرژی برنامه های موجود، مدت زمانی که گوشی می تواند در حالت آماده به کار (Standby) روشن باقی بماند و... از جمله این قابلیت ها هستند. اگر نتایج بدست آمده از این بررسی ها مناسب نباشد، بهتر است هرچه سریع تر برای جایگزین کردن باتری گوشی خود اقدام کنید. خبر خوب این است که حتی اگر باتری گوشی که در اختیار دارید قابلیت جداشدن از بدنه را ندارد، بازهم تعویض آن امکان پذیر است.

چگونه باتری گوشی خود را تعویض کنیم
در گذشته تعویض باتری گوشی های هوشمند به سادگی امکان پذیر بود و کاربران برای این کار تنها کافی بود که گوشی خود را خاموش کنند و پس از جدا کردن پنل پشتی، باتری قدیمی را از آن خارج و توسط یک باتری جدید جایگزین نمایند. اگر در حال حاضر از گوشی هوشمندی استفاده می کنید که از این نوع از باتری ها بهره می برد، برای تعویض آن تنها کافی است مراحل بالا را به انجام برسانید.

smartphone-battery-4.jpg

اما در حال حاضر اغلب گوشی های هوشمند اندرویدی از باتری های غیرقابل تفکیک یا به عبارت دیگر جدایی ناپذیر از بدنه، بهره می برند. این عامل سبب شده است تعویض باتری این نوع از گوشی های هوشمند، بسیار سخت تر و زمان گیر تر باشد. با این وجود، همچنان تعویض باتری این گوشی های هوشمند امکان پذیر است.

اگر می خواهید کار تعویض باتری این گوشی های هوشمند را شخصاً و بدون کمک تعمیرکاران حرفه ای انجام دهید، ابتدا باید نمایشگر و دیگر اجزای این دستگاه ها را جدا کنید تا امکان دسترسی به باتری ممکن شود. در بخشی از گوشی های هوشمند به منظور اتصال اجزای سخت افزاری به یکدیگر از چسب استفاده شده است؛ برای اینکه بتوانید این قطعات را از یکدیگر جدا کنید باید این چسب ها را باز کرده و در انتها از آن برای اتصال دوباره استفاده کنید.

اگر ابزارهای مناسب برای جداسازی این اجزا از یکدیگر را در اختیار ندارید، توصیه می کنیم کار تعویض باتری گوشی خود را به تعمیرکاران حرفه ای بسپارید. گوشی های هوشمند امروزی از قطعات سخت افزاری بسیار ظریفی بهره می برند و استفاده از ابزارهای غیرمناسب برای جدا کردن اجزای مختلف، به سادگی می تواند به آن ها آسیب وارد کند.

دسته مکش، ابزار بازکننده تخت، انبرک ، تفنگ گرمایی برای ذوب کردن چسب ها، پیچ‌گوشتی های گوناگون و همچنین چسب برای اتصال دوباره قطعات به یکدیگر، حداقل ابزارهای موردنیاز برای بازکردن گوشی های هوشمند و تعویض باتری آن ها است.

متاسفانه در حال حاضر خرید یک باتری نو از تولید کنندگان رسمی آن ها تقریباً غیرممکن است. به همین دلیل بهترین کار برای دسترسی به یک باتری با کیفیت، شناسایی فروشندگان معتبر آن ها است. هم اکنون می توان در کشورهای گوناگونی این باتری ها را از فروشگاه iFixit خریداری کرد. این سایت یک فروشنده معتبر برای باتری گوشی های هوشمند و ابزارهای موردنیاز برای تعویض آن ها به شمار می رود. همچنین در این سایت امکان دسترسی به راهنمای کاملی از نحوه تعویض باتری گوشی های مختلف وجود دارد.

البته در کشور ما که قواعد آن با همه جای دنیا متفاوت است پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از افراد متخصص و قابل اعتماد مشورت گرفته شود تا درگیر اجناس بی‌کیفیت و گران‌قیمت نشوید.

smartphone-battery-7.jpg

اگر در حال حاضر، به ابزارهای موردنیاز، یک باتری با کیفیت و همچنین راهنمای مناسب برای بازکردن اجزای گوشی خود دسترسی پیدا کرده اید، برای تعویض باتری آن همچنان باید به نکات دیگری نیز توجه کنید. نیاز است که پیش از جدا کردن اجزای داخلی گوشی خود، میزان شارژ باتری موجود در آن را به زیر 25 درصد برسانید. باتری های لیتیوم-یون شارژ شده می توانند به سادگی سوراخ شده و منفجر شوند یا آتش بگیرند.

اگر گوشی شما در وضعیتی قرار دارد که از میزان شارژ باقی  مانده آن مطمئن نیستید، بهتر است کار تعویض آن را به تعمیرکاران حرفه ای بسپارید. به ویژه اگر تاکنون تجربه این کار را نداشته اید، توصیه می شود در این شرایط هرگز شخصاً برای تعویض باتری گوشی خود اقدام نکنید.

کار تعویض باتری بعضی از گوشی های هوشمند حتی با وجود دسترسی به ابزارهای لازم و همچنین رعایت کردن نکات بالا، برای تعمیرکاران حرفه ای نیز کار سخت و دشواری است.

به عنوان مثال در گوشی گلکسی اس 7، کار تعویض باتری به سادگی امکان پذیر نیست؛ چرا که سامسونگ برای اتصال اغلب اجزای داخلی از چسب مستحکمی استفاده کرده است و همچنین در پایان تمامی این چسب ها باید جایگزین شوند.علاوه بر این، برای اینکه بتوانید در این گوشی به باتری دسترسی پیدا کنید باید اتصال بلندگوی آن به بردهای اصلی را قطع کنید. اگر در این کار احتیاط لازم را به خرج ندهید ممکن است برای برقراری دوباره این اتصال، مجبور شوید کلیه قطعات گوشی را از یکدیگر جدا کنید.

برای دسترسی و تعویض باتری بخش دیگری از گوشی های هوشمند به بازکردن قطعات بیشتری نیاز است. از سوی دیگر، در برخی از گوشی های هوشمند، اگر تعویض باتری توسط تعمیرکاران حرفه ای صورت نگیرد سبب می شود که قابلیت ضدآب و ضدگرد و خاک آن از بین برود.

بررسی های صورت گرفته از گوشی های جدید نشان می دهد که شرکت سازنده به منظور استفاده از حداکثر فضای ممکن و همچنین کاهش ضخامت بدنه، قطعات داخلی را بسیار فشرده طراحی کرده است. این موضوع سببب شده است که قابلیت  تعمیرپذیری این دستگاه ها بسیار پایین باشد و در نتیجه کار تعویض باتری آن ها نیز نتواند به سادگی صورت بگیرد.

smartphone-battery-8.jpg

در عموم کشورهای دنیا، کاربران می توانند گوشی خود را از طریق پست به یکی از نمایندگی های رسمی و مجاز شرکت تولید کننده آن ارسال کنند تا کار تعویض باتری توسط آن ها صورت بگیرد. این فرآیند معمولاً برای برندهای مختلف چیزی در حدود پنج تا هفت روز کاری به طول می انجامد و در شرایط خارج از گارانتی در حدود 100 دلار هزینه در پی  دارد. در سایت رسمی شرکت های تولید کننده گوشی هوشمند، می توان آدرس نزدیک ترین نمایندگی رسمی و همچنین نحوه ارسال به این مراکز را مشاهده کرد.

این امکان در کشور ما نیز برای برخی برندها وجود دارد ولی متأسفانه برای دیگر برندها مجبور هستیم تا دست به دامن تعمیرکاران حرفه‌ای شویم.

تعویض باتری گوشی های هوشمند چه زمانی بدون ارزش است؟
اگر در طول شبانه روز، در ساعات متمادی از گوشی خود استفاده می کنید و همچنین از قابلیت ها و ویژگی های موجود در آن رضایت دارید، تعویض باتری آن به منظور دسترسی به زمان شارژدهی بیشتر، ایده خوبی به نظر می رسد. با این وجود، ممکن است در این شرایط نیز برای بعضی از کاربران صرف هزینه برای تعویض باتری، ارزشمند نباشد.

اگر در حال حاضر یک گوشی پرچمدار قدیمی در اختیار دارید و قصد دارید از آن برای سال های آینده نیز استفاده کنید، تجهیز آن به یک باتری جدید، سرمایه گذاری خوبی به نظر می رسد. در مورد گوشی های میان رده، ممکن است هزینه های لازم برای تعویض باتری، میزان ارزش این کار را زیر سوال ببرد.

در حال حاضر هزینه تعویض باتری در نمایندگی های رسمی شرکت های مختلف چندان زیاد نیست؛ اما شاید به جای این کار، خرید یک گوشی اقتصادی و با ارزش خرید بالا، فکر بهتری باشد. یک گوشی جدید علاوه بر اینکه دارای یک باتری تازه نفس است می تواند ویژگی های سخت افزاری بهتر و همچنین یک سیستم عامل بروزتر را در اختیار شما قرار دهد.

به عنوان مثال گوشی Moto G Play هم اکنون با قیمت 199 دلار در بازار قابل یافت است که به خوبی نشان می دهد، بخشی از کاربران بهتر است که به جای تعویض باتری گوشی پایین رده خود، به فکر خرید یک گوشی جدید باشند. با این وجود تصمیم گیری در این مورد نیز معلول عوامل مختلفی است و بهتر است که توسط خود کاربران صورت بگیرد.

امروزه تعویض باتری گوشی های هوشمند دیگر همچون قبل ساده نیست؛ اما اگر مطلب بالا را مطالعه کرده باشید متوجه می شوید همچنان برای اینکه بتوانید گوشی پرچمدار گران قیمت اما قدیمی خود را به یک باتری جدید مجهز کنید راه هایی وجود دارد.






منبع : شهر سخت افزار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار