کد خبر: ۳۲۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۳ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 13
در نشست خبری امروز انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، حسین یوسفیان، مدیر سامانه همتا از تداوم ممنوعیت واردات گوشی بالای 300 یورو خبر داد و اعلام کرد که مانند سه ماه گذشته، هنوز هم به گوشی‌های بالای 300 یورو، ارز تخصیص داده نمی‌شود.
به گزارش آی تابناک : در نشست خبری امروز انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، حسین یوسفیان، مدیر سامانه همتا از تداوم ممنوعیت واردات گوشی بالای 300 یورو خبر داد و اعلام کرد که مانند سه ماه گذشته، هنوز هم به گوشی‌های بالای 300 یورو، ارز تخصیص داده نمی‌شود.

یوسفیان در اظهارات خود اعلام کرد که در سال 98، حدود 15.3 میلیون گوشی وارد کشور شده که 13.9 میلیونِ آن، زیر 300 یورو قیمت داشته و گوشی‌های بالای این قیمت 1.4 میلیون دستگاه بودند. او با اشاره به اینکه در سال 98 تنها 9 درصد بازار در اختیار گوشی‌های بالای 300 یورو بود، اعلام کرد که در سال گذشته ارزش واردات موبایل 2.4 میلیارد یورو بود که 35 درصد از آن به واردات گوشی‌های بالای 300 یورو تخصیص یافته است.

مدیر سامانه همتا گفته است که در سال گذشته 940 هزار گوشی مسافری وارد کشور شده است که 460 هزار مورد آن بالای 300 یورو قیمت داشته و توسط بازرگانان وارد شده‌اند. از این تعداد 40 هزار دستگاه، آیفون‌های اپل بودند. چیزی در حدود 14 برابر این رقم به صورت مسافری وارد شده که البته تحلیل‌ها خبر از قاچاق بودن آنها می‌دهند. یوسفیان با اشاره به اینکه سال 98، حدود نیم میلیارد یورو گوشی اپل وارد کشور شده، اذعان داشته که این رقم تنها 4 درصد بازار را تأمین کرده است.

جلوگیری از بالا رفتن قیمت‌ها با تداوم ممنوعیت واردات گوشی بالای 300 یورو

یوسفیان معتقد است که در صورت تدام روند واردات گوشی‌های اپل، در برندهای دیگر شاهد کاهش عرضه و افزایش قیمت خواهیم بود. او اعلام کرد که در سه ماهه اول سال 2.55 میلیارد یورو گوشی وارد کشور شده که 28 درصد ارز را به خود اختصاص داده و 6 درصد بازار را تأمین کرده است. مدیر سامانه همتا با اشاره به مشکلات ارزی وارداتی موجود در سه ماهه اول سال، افزود:

"برخلاف اخباری که به گوش می‌رسد و در فضای مجازی منتشر شده است، واردات در سه ماه اول نه تنها سه برابر نشده بلکه تعداد 600 هزار دستگاه نیز کاهش پیدا کرده است. آمار اعلام شده از سوی گمرک به این علت متفاوت بوده که واردات تجاری را در سال جاری نظر گرفته، اما در سال گذشته واردات مسافری بیشتر از امسال بوده است.”

او مدعی است که اگر تخصیص ارز مانند سال گذشته مدیریت شود، مشکلات تأمین ارز افزایش یافته و منجر به قطع واردات خواهد شد. یوسفیان با استناد به آمار افزود که تأمین ارز موبایل به شدت دارای مشکل است و در صورت ادامه روند گذشته و با توجه به رابطه مستقیم و کوتاه مدت قیمت موبایل با ارز، باید شاهد افزایش قیمت باشیم.

او در اظهارات خود، خبر از منع واردات گوشی با قیمت بالای 150 یورو داد، طرحی که در نهایت انجمن واردکنندگان موبایل توانست با تلاش زیاد آن را به 300 یورو تغییر دهد. هرچند که در حال حاضر دولت اعلام کرده تنها 1.2 میلیارد یورو می‌تواند به این بخش اختصاص دهد.






منبع : سخت افزار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار