کد خبر: ۳۲۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۲۱ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 11
از اختلال‌های شدیدی که در سرویس‌دهی کسب‌وکارهای آنلاین رخ داد مشخص بود که یک جای کار می‌لنگد و بعد از مدتی کاشف به عمل آمد حلقه واحد تمامی این کسب‌وکارهای مختل شده دیتاسنتر «آسیاتک» در برج میلاد است، اختلال در سرورهای این شرکت تبدیل به حدس و گمانی شد که با توییت مدیرعامل شرکت تبدیل به یقین شد.
به گزارش آی تابناک : از اختلال‌های شدیدی که در سرویس‌دهی کسب‌وکارهای آنلاین رخ داد مشخص بود که یک جای کار می‌لنگد و بعد از مدتی کاشف به عمل آمد حلقه واحد تمامی این کسب‌وکارهای مختل شده دیتاسنتر «آسیاتک» در برج میلاد است، اختلال در سرورهای این شرکت تبدیل به حدس و گمانی شد که با توییت مدیرعامل شرکت تبدیل به یقین شد. او اعلام کرد که قطع مسیر فیبر ارتباطاتی از برج میلاد باعث شده تا سایت‌هایی که فقط در دیتاسنتر میلاد آسیاتک نگهداری می‌شوند از دسترس خارج شوند و کمی بعدتر به صورت غیر رسمی اعلام شد که ماجرا به سرقت یا کنده شدن یک کابل فیبر نوری در این نقطه برمی‌گردد؛ خبری که البته تا امروز به صورت رسمی توسط آسیاتک تایید نشده است.

اما در این قطعی ۵ ساعته که باعث شد برخی سایت‌های خبری، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی از دسترس خارج شوند چه گذشت؟

«مصطفی امیری» مدیرعامل زرین پال در ساعت ۸.۳۷ دقیقه شب گذشته خبر از قطعی دیتاسنتر برج میلاد آسیاتک داد و گفت این سرویس یک ساعتی‌است که قطع شده است. مشکل حدودا از ساعت ۱۹:۳۷ آغاز شد. حدود یک ساعت‌ونیم پس از ایجاد این اختلال شدید، مدیرعامل آسیاتک در توییتی موضوع را کمی‌ شفاف‌تر اعلام کرد:

«محمدعلی یوسفی زاده» وعده داد که مشغول حل کردن این مشکل هستند: «قطع مسیر فیبر ارتباطی از برج میلاد باعث شد تا سایت‌هایی که فقط در دیتاسنتر میلاد آسیاتک نگهداری می‌شوند از دسترس خارج شوند. در حال رفع این موضوع با کمک به سازمان فاوا شهرداری تهران و همچنین پیگیری جابجایی با مسیر جایگزین هستیم.»

در همین حین کسب‌وکارهای مختلفی نیز که در این بستر فعالیت می‌کردند یک به یک اعلام کردند اختلال‌های متعددی در سرویس‌شان به وجود آمده است. ابر آروان، تپسی، رایچت، زرین‌پال،ترگمان، یک پی، کبابچی و بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی که در این دیتاسنتر حضور داشتند از کاربران خود خواستند که صبر پیشه کنند تا اختلال برطرف شود.

به عنوان مثال ابرآروان در این زمینه اعلام کرد که به پاره‌ای از مشکلات برخورد کرده است: «به دلیل قطع اتصال فیبر نوری دیتاسنتر آسیاتک (برج میلاد) در ساعت ۱۹:۳۷ جمعه ۲۰ تیرماه خدمات ابری آروان، که در این دیتاسنتر واقع شده‌اند، از جمله رایانش ابری، ویدیو پلتفرم، پلتفرم ابری و فضای ذخیره سازی ابری (به جز CDN و امنیت ابری) با اختلال مواجه هستند.» مدیرعامل ابرآروان در این زمینه توضیح بیشتری داد و گفت: «سرویس‌هایی مانند CDN و امنیت ابری ابرآروان به دلیل توزیع شدگی در سطح جهان اختلالی ندارند، اما سرویس‌هایی که وابستگی درون دیتاسنتری دارند با اختلال مواجه شده‌اند.»

«مصطفی امیری» مدیرعامل زرین پال در توییت دیگری، تصویری را منتشر کرد که به سرعت پخش شد. تصور می‌شد این تصویر مربوط به سرقت کابل‌هاست که باعت این اختلال شده هرچند ساعتی بعد امیری اعلام کرد این تصویر مربوط به آنچه فکر می‌کنیم نیست، هرچند بی‌نظمی را در محل نشان می‌دهد. ساعت ۲۳:۵۳،  «محمد فرجود» مدیرعامل فاوای شهرداری تهران در توییتی نوشت: «این قطعی مربوط به مسیر ارتباطی فیبر نوری تا برج میلاد است که متعلق به شرکت کنترل ترافیک تهران است.»

پس از تقریبا ۵ ساعت قطعی، «سجاد بنابی» از هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، خبر از وصل شدن دیتاسنتر داد و در توییتر خود نوشت: «با تلاش دوستان آسیاتک و سازمان فاوای شهرداری تهران و زحمات همکاران مخابرات ایران، مسیر بک‌آپ راه‌اندازی و دیتاسنتر برج میلاد در مدار قرار گرفت.»

در نهایت پس از حدود ۵ ساعت و در ۱۲.۳۰ بامداد امروز مشکل برطرف شد. مشکلی که به زعم بسیاری از کارشناسان ناشی از بی‌دقتی بوده و برآورد می‌شود همین چند ساعت قطعی، زیانی میلیاردی به شرکت‌هایی که در این دیتاسنتر میزبانی می‌شدند وارد کرده.

تصویری از مدار ابرآروان که اختلال شدی آسیاتک در شب گذشته را نشان می‌دهد

باید دید اطلاعات شفاف‌تری پیرامون این قطعی و البته دلیل آن منتشر می‌شود یا خیر؛ هرچند گزارش‌های پیرامون قطعی چهارشنبه هفته پیش (۱۸ تیر ماه) نیز هنوز به طور تفصیلی منتشر نشده است؛ در اینجا باید یادآوری ‌شود طی هفته گذشته قطع مسیرهای فیبر خارج از کشور نیز باعث شد تا کاربران در سراسر کشور با اختلال‌های شدید اینترنتی روبه‌رو شوند.




منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار