کد خبر: ۳۱۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۱۸ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 08
طبق یافته‌های جدید محققین دانشگاه لیدز و دانشگاه کالیفرنیا، میدان مغناطیسی کره زمین حدودا ده برابر سریعتر از آنچه قبلا تصور می‌شد تغییر می‌کند.
به گزارش آی تابناک : طبق یافته‌های جدید محققین دانشگاه لیدز و دانشگاه کالیفرنیا، میدان مغناطیسی کره زمین حدودا ده برابر سریعتر از آنچه قبلا تصور می‌شد تغییر می‌کند.

میدان مغناطیسی زمین از دو قطب مغناطیسی تشکیل شده که به صورت تقریبی در آمریکای شمالی و قطب جنوب واقع شده‌اند. اما این قطب‌ها هرگز به طور ثابت در یک نقطه قرار ندارند و به تدریج تغییر مکان می‌دهند. یافته‌ها حاکی از آن هستند که سریع‌ترین تغییر در میدان مغناطیسی زمین که ۲.۵ درجه در سال بوده، به حدود ۳۹ هزار سال قبل بر می‌گردد.

با مطالعات جدید صورت گرفته دانشمندان و زمین شناسان به شناختی از جریان چرخش آهن، حدود ۲۸۰۰ کیلومتر زیر سطح کره زمین دست یافته‌اند که نشان می‌دهد این موضوع طی صد هزار سال گذشته چه اندازه روی حرکت میدان مغناطیسی زمین اثر گذاشته است.

همان گونه که گفته شد میدان مغناطیسی زمین به صورت مداوم در حال تغییر است. ماهواره‌های قرار گرفته در مدار زمین این فرصت را در اختیار دانشمندان قرار داده‌اند تا حرکت آن را دنبال کنند. زمین شناسان هم برای بررسی گذشته و تکامل میدان مغناطیسی در دوره‌های مختلف، تاثیر میدان‌ها روی رسوبات، جریان‌های مواد مذاب و مصنوعات ساخته شده توسط انسان را مورد بررسی قرار می‌دهند.

بدون شک تشخیص دقیق سیگنال‌های متصاعد شده از مرکز زمین امکان‌پذیر نیست، بنابراین باید این موضوع را در نظر داشت که نرخ تغییرات ثبت شده همگی تخمینی و با استفاده از تحلیل و تجزیه رسوبات هستند.

در این شرایط دانشمندان با در نظر داشتن تغییر شدید ۲.۵ درجه‌ای یاد شده در ۳۹ هزار سال پیش و رویدادهای مشابه، یافته‌های خود را در کامپیوتر شبیه‌سازی می‌کنند. به گفته پروفسور «کریس دیویس» محقق دانشگاه کالیفرنیا «اینکه آیا شبیه‌سازی‌های کامپیوتری می‌تواند به شکل دقیق رفتار فیزیکی میدان‌های مغناطیسی در گذشته را بازتاب دهد یا خیر، به همان اندازه بررسی رکوردهای ثبت شده از سوی زمین شناسان چالش برانگیز است.»

نتایج این شبیه‌سازی‌ها حاکی از آن هستند که سریع‌ترین تغییرات در میدان مغناطیسی ناشی از حرکت صفحه‌های برعکس در سطح هسته مایع کره زمین بوده‌اند. این صفحه‌ها که در عمق بسیار پایینی از عرض جغرافیایی حرکت می‌کنند، نشان دهنده آن هستند که ادامه تحقیقات می‌بایست در این محدوده‌ها صورت گیرد.

دیویس در این رابطه اضافه می‌کند: «ما دانش بسیار ناقصی از میدان مغناطیسی زمین در ۴۰۰ سال گذشته به قبل داریم. از آنجایی که این تغییرات سریع نشانگر رفتار هسته مایع زمین هستند، می‌توان از آنها اطلاعات بسیار مهمی در رابطه با رفتار عمق درونی زمین استنباط کرد. در این مورد اما توانسته‌ایم به توافق برسیم که سرعت تغییرات و حرکت میدان مغناطیسی خیلی سریع‌تر از آنچه تصور می‌کردیم بوده است.»

در حقیقت می‌توان گفت که قطب نماهای فعلی به صورت صحیح «شمال واقعی» را نشان نمی‌‌دهند. اگرچه نمی‌توان انتظار داشت که این دستگاه‌های سنتی مثل برخی فیلم‌های سینمایی علمی تخیلی، به صورت دائمی بچرخند، اما ایده تغییرات گسترده و سریع در میدان مغناطیسی زمین بیش از هر زمان دیگری منطقی و واقعی جلوه می‌کنند.




منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار