کد خبر: ۳۱۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۱۸ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 08
به صورت دوره‌ای مراکز و وبسایت‌های فعال در حوزه سنجش دسترسی و سرعت اینترنت جایگاه کشورهای مختلف را اعلام می‌کنند. برخلاف نظر عموم، وضعیت اینترنت ایران در دنیا و بر اساس این اندازه‌گیری‌ها، در میانه‌های جدول دسترسی و سرعت اینترنت قرار دارد اما نظر شما در مورد آنها چیست؟
به گزارش آی تابناک : به صورت دوره‌ای مراکز و وبسایت‌های فعال در حوزه سنجش دسترسی و سرعت اینترنت جایگاه کشورهای مختلف را اعلام می‌کنند. برخلاف نظر عموم، وضعیت اینترنت ایران در دنیا و بر اساس این اندازه‌گیری‌ها، در میانه‌های جدول دسترسی و سرعت اینترنت قرار دارد اما نظر شما در مورد آنها چیست؟

متوسط سرعت دانلود همراه در ایران، در آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۹۹)، ۲۵,۲۴ مگابیت‌برثانیه، متوسط مقدار تاخیر ۰.۳۶ ثانیه و رتبه بین‌المللی ایران نیز ۷۱ بود که در بازه زمانی سه ماهه در ماه می (خرداد ۹۹) چهار پله صعود داشته است.

سرعت اینترنت از مواردی است که همواره برای کاربران دغدغه بوده و یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود. در ایران در حالی که تا چندین سال پیش برخی معتقد بودند فناوری اطلاعات و اینترنت جزو کالاهای لوکس است و اینترنت ۱۲۸ کیلوبیتی برای دسترسی مردم کافی است، اکنون دیگر کمتر کسی از اهمیت استفاده از اینترنت غافل است و فناوری اطلاعات به پدیده‌ای ضروری در زندگی افراد تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی براساس آخرین گزارش نتایج تست‌های سرعت در سایت OOKLA، سرعت اینترنت در کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار داده که بر این اساس، تا اواسط خرداد ماه 1399، متوسط سرعت دانلود و آپلود پهن‌باند موبایل در ایران، به ترتیب 28.83  و 11.59 مگابیت‌برثانیه و متوسط مقدار تاخیر یا Latency، برابر با ۰.۳۶ ثانیه است که براساس این آمار رتبه بین‌المللی ایران ۶۷ اعلام شده است.

این در حالی است که در همین دوره، متوسط سرعت دانلود و آپلود پهن‌باند موبایل در دنیا، به ترتیب ۳۳.۷۱ مگابیت‌برثانیه و ۱۰.۸۹ مگابیت‌برثانیه و متوسط مقدار تاخیر، ۰.۴۱ ثانیه است.

براساس این گزارش کره‌جنوبی در بین ۱۳۸ کشور با سرعت دانلود ۱۰۰,۲۲ مگابیت‌برثانیه رتبه اول را دارد. علاوه بر این، کشورهای امارات، چین، قطر، هلند، کانادا، بلغارستان، استرالیا، نروژ و عربستان سعودی در بین ۱۰ کشور برتر قرار گرفته‌اند، نکته قابل توجه در این بررسی، حضور شش کشور آسیایی در لیست ۱۰ کشور اول دنیا در این زمینه است. ایران در بین ۴۶ کشور منطقه، رتبه ۲۳ را در زمینه سرعت دانلود موبایل کسب کرده است.

mob-1.jpg

نتایج تحلیل شرایط کشورهای پیشرفته در حوزه اینترنت پهن‌باند موبایل در سایت OOKLA نشان می‌دهد، برای افزایش سرعت دانلود و آپلود در شبکه‌های موبایل، شبکه ۵G و فیبر نوری از اصلی‌ترین مواردی است که می‌تواند برای کشورها ابزاری را فراهم کند تا سرعت‌های بالا برای مشترکان ایجاد کنند و رتبه بین‌المللی خود را در بین سایر کشورهای دنیا ارتقا دهند

در بسیاری از کشورها با راه‌اندازی فناوری ۵G، سرعت موبایل در سال گذشته رشد صعودی داشته است. با استفاده از این فناوری، میانگین سرعت دانلود در کره جنوبی ۱۶۵.۹ درصد، در سوئیس ۲۳.۵ درصد، در کانادا ۲۲.۲ درصد، استرالیا ۲۱.۲ درصد، هلند ۱۷.۳ درصد، امارات متحده عربی ۱۱.۱ درصد، مالت ۱۰.۳ درصد و نروژ ۵.۸ درصد رشد کرده است.

بر اساس نتایج بررسی OOKLA، عملکرد اپراتورهای تلفن همراه در افزایش میانگین سرعت دانلود و آپلود تاثیر بسیار زیادی دارد. از طرف دیگر اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند تفاوت زیادی در سرعت دانلود و آپلود یک کشور ایجاد کنند. در سال ۲۰۱۷، اپراتور Telenorدر نروژ با سرعت بالای موبایل، این کشور را در صدر شاخص جهانی تست سرعت قرار داد. بخش بزرگی از موفقیت تلفن همراه کره جنوبی در سال گذشته نیز ناشی از همکاری اپراتورهای این کشور (LG و KT و SK Telecom) با یکدیگر در راستای اجرا و پیاده‌سازی ۵G بود.

سایت OOKLA، علاوه بر بررسی وضعیت اینترنت همراه، وضعیت پهن‌باند ثابت در جهان را نیز بررسی کرده است. براساس گزارش این سایت در ماه می ۲۰۲۰، متوسط سرعت دانلود و آپلود پهن‌باند ثابت در ایران، به ترتیب ۱۵,۷۵ مگابیت‌برثانیه و ۹.۹۱ مگابیت‌برثانیه و متوسط مقدار تاخیر، ۰.۴۵ ثانیه و رتبه بین‌المللی ایران ۱۲۹ است. در حالی که در ماه آوریل، متوسط سرعت دانلود و آپلود پهن‌باند موبایل در ایران، به ترتیب ۱۲.۷۲ مگابیت‌برثانیه و ۶.۹۷ مگابیت‌برثانیه و متوسط مقدار تاخیر نیز ۰.۴۹ ثانیه بوده که بر این اساس رتبه بین‌المللی ایران ۱۴۱ بود که در ماه می ۱۲ پله صعود داشته است.

mob-2.jpg

در ماه می ۲۰۲۰ نیز، متوسط سرعت دانلود و آپلود پهن‌باند ثابت در دنیا، به ترتیب ۷۶,۹۴ مگابیت‌برثانیه و ۴۱.۰۹ مگابیت‌برثانیه و متوسط مقدار تاخیر نیز ۰.۲۴ ثانیه است. در این حوزه سنگاپور با سرعت دانلود ۲۰۵.۱۳ مگابیت‌برثانیه در صدر قرار دارد.

در بین ۱۰ کشور برتر علاوه بر سنگاپور به ترتیب کشورهای هنگ‌کنگ، تایلند، رومانی، سوئیس، موناکو، لیختن اشتاین، کره جنوبی، آندورا و ماکائو قرار دارند، این آمار نشان می‌دهد پنج کشور آسیایی جزو ۱۰ کشور اول دنیا در این حوزه هستند. کره‌جنوبی نیز نسبت به ماه قبل ۱۰ پله صعود کرده است. ایران در بین ۴۸ کشور منطقه، رتبه ۳۹ را در زمینه سرعت دانلود شبکه ثابت کسب کرده است.





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار