کد خبر: ۳۱۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۷ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 07
ممکن است مردم در تعطیلات آخر هفته روی کره زمین به استراحت بپردازند، اما مریخ نورد "کنجکاوی"(Curiosity) در مریخ تعطیلی ندارد.
به گزارش آی تابناک : تیم عملیاتی کاوشگر "کنجکاوی" به طور معمول تمام فعالیت‌های این مریخ نورد را در آخر هفته‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند، سپس آن را رها می‌کنند تا در حالی که خودشان به تعطیلات آخر هفته می‌روند، "کنجکاوی" این برنامه‌ها را اجرا کند.

زمان برای این مریخ نورد بر حسب روزهای مریخی، یعنی مدت زمان طی شدن یک شبانه روز در سیاره مریخ که کمی طولانی‌تر از یک شبانه روز در زمین است(۲۴ ساعت و ۳۹ دقیقه و ۳۵ ثانیه) برنامه‌ریزی شده است.

این تیم به طور معمول آخر هفته‌های سه روزه را برای "کنجکاوی" برنامه‌ریزی می‌کند، اما از آنجا که این آخر هفته با تعطیلات در آمریکا همراه شده بود، آنها یک برنامه پنج روزه را برای این مریخ‌نورد برنامه‌ریزی کردند.

دانشمندان ناسا گفتند: ما به دلیل تعطیلات در زمین، یک فعالیت پنج روزه را برای "کنجکاوی" برنامه‌ریزی کردیم، چرا که مطمئناً مریخ‌نورد ما هیچ روزی مرخصی نخواهد داشت و آخر هفته‌ها به ترکیبی از فعالیت‌های علمی و مهندسی می‌پردازد.

یک کار مهم برای "کنجکاوی" در این هفته، به روزرسانی نرم‌افزار پرواز رایانه کاوشگر به عنوان بخشی از به روزرسانی‌های معمول نرم‌افزاری است. حتی در مریخ نیز نرم افزارها باید به طور مرتب به روز شوند و در طول این به روزرسانی‌ها، مریخ نورد نمی‌تواند عملیات‌های علمی را انجام دهد.

از به روزرسانی‌های نرم‌افزاری می‌توان به افزودن قابلیت‌های جدید به مریخ‌نورد و پیشرفت در سیستم‌های آن از جمله بهره‌برداری و توسعه قابلیت‌های رانندگی مستقل اشاره کرد.

از آنجایی که دانشمندان برای چندین سال و حتی چند دهه دسترسی مستقیم فیزیکی به مریخ نورد ندارند، مجبورند از این به روز رسانی‌های نرم افزاری بهترین استفاده را برای ادامه ماموریت ببرند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۳ یک به روزرسانی نرم افزاری توانست چرخ‌های فرسوده "کنجکاوی" را برای تنظیم سرعت و جهت‌یابی به منظور کاهش سایش و بهبود اصطکاک کمک کند.

اما در زمانی که صرف انجام به روزرسانی‌های نرم افزاری نمی‌شود، "کنجکاوی" به سنجش علمی اطراف خود می‌پردازد. به عنوان مثال این مریخ نورد از دوربین‌های خود برای بررسی محیط اطراف و صخره‌های واقع در نزدیکی خود و فراهم کردن اطلاعات برای گروه زمین شناسی استفاده می‌کند.

مریخ در حال حاضر در فصل گرد و غبار به سر می‌برد، جایی که باد، ذرات ریز و درشتی را به هوا بلند می‌کند که تقریبا همه سطوح این سیاره را پوشش می‌دهد.

دانشمندان ناسا می‌گویند: میزان گرد و غبار موجود در جو مریخ طی دو هفته گذشته رو به افزایش گذاشته است و ما مراقب آب و هوا و آماده انجام اقدامات لازم در صورت وقوع هرگونه طوفان گرد و غبار هستیم.




منبع : ایسنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار