کد خبر: ۳۱۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۷ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 07
کمپانی انویدیا یک کارت گرافیک اقتصادی و میان رده با نام GTX 1650 را به عنوان ارزان‌ترین عضو خانواده Turing معرفی کرد.
به گزارش آی تابناک : کمپانی انویدیا یک کارت گرافیک اقتصادی و میان رده با نام GTX 1650 را به عنوان ارزان‌ترین عضو خانواده Turing معرفی کرد. جالب است بدانید که در حال حاضر 4 کارت گرافیک متفاوت از GTX 1650 وجود دارد که با توجه به فروش بالای در بازار ایران، شاید بد نباشد که با انواع مدل‌های این کارت گرافیک آشنا شده تا خریدی مطمئن را انجام دهید. این شما و این هم 4 کارت گرافیک GTX 1650 متفاوت.

شرکت «انویدیا» در ابتدا کارت گرافیک GeForce GTX 1650 را با هدف جایگزینی با سری GTX 1050/Ti در بازی‌های FHD، و به عنوان یک عضو ارزان قیمت راهی بازار کرد. این کارت گرافیک در نخستین مدل خود از تراشه TU117 به همراه 4 گیگابایت حافظه گرافیکی استفاده می‌کرد. نزدیک به یک سال بعد، NVIDIA نسخه‌ای قوی‌تر از آن را با همان تراشه معرفی کرد که این نمونه از حافظه‌های GDDR4 بهره می‌برد.

GTX1650-1.PNG

اگر چه این خانواده از معماری Turing بهره می‌برند، اما ارزان‌ترین عضو گروه در دو مدل نخست، از NVENC Encoderهای معماری Volta بهره می‌برد. اینک برخی رسانه‌ها متوجه تغییراتی در بخش مشخصات GTX 1650 در وب سایت شرکت انویدیا شده‌اند. دو GTX 1650 دیگر با دو سیلیکون متفاوت نیز در بازار موجود است. مدل اول با سیلیکون TU116 تولید می‌شود که این کارت گرافیک نیز با همان حافظه 12 گیگابیتی، از NVENC Encoderهای معماری جدید Turing بهره می‌برد.

GTX1650-2.PNG

کارت گرافیک GTX 1650 با تراشه TU116 نیز اینک با یک تراشه جدید جایگزین شده است. آخرین تراشه‌ای که قلب تپنده GTX 1650ها خواهد بود، سیلیکون TU106 است. این تراشه که در کارت‌های گرافیک پرچمدار این شرکت استفاده شده است، حالا در ارزان‌ترین عضو خانواده دیده شده است. TU106 نیز به NVENC Encoderهای Turing مجهز شده است. توان حرارتی تمامی 4 مدل برابر با 75 وات بوده و تمامی مؤلفه های اصلی تراشه، از جمله واحدهای TU، بلوک‌های ROP و هسته‌ها در تمامی تراشه‌ها یکسان است.

با این وجود پهنای باند، نوع حافظه، نوع سیلیکون و پهنای باند به همراه نوع معماری NVENC Encoder تفاوت‌های اصلی را رقم می‌زنند. اگر چه تفاوت GTX 1650 با دو حافظه GDDR5 و GDDR6 از سوی سازندگان کارت گرافیک اعلام شده و به خوبی قابل رویت است، اما برای شناسایی نوع سیلیکون به کار رفته، نیازمند تحقیقاتی بیشتر خواهیم بود. خوشبختانه فرکانس GPU در هر سه تراشه نیز یکسان و برابر است. در نهایت بد نیست بدانید که تفاوت چشمگیری بین مدل‌های مبتنی بر حافظه GDDR6 وجود ندارد اما رمزگذاری NVENC در معماری Turing تا 15 درصد کارآمدتر از معماری های پیشین است.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار