کد خبر: ۳۱۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۶ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 06
کاربران آیفون گزارش می‌دهند اپلیکیشن‌های متعددی از جمله لینکدین، ردیت، گوگل‌نیوز، تیک‌‌تاک و بسیاری دیگر از طریق دسترسی به کلیپ بورد اطلاعات، رمزها و تمام داده‌های امنیتی را رصد و از طریق آن جاسوسی می‌کنند.
به گزارش آی تابناک : کاربران آیفون گزارش می دهند اپلیکیشن‌های متعددی از جمله لینکدین، ردیت، گوگل‌نیوز، تیک‌‌تاک و بسیاری دیگر از طریق دسترسی به کلیپ بورد اطلاعات، رمزها و تمام داده‌های امنیتی را رصد و از طریق آن جاسوسی می‌کنند.

حدودا یک ماه پیش بود که اپل از قابلیتی جالب در iOS 14 صحبت کرد؛ در واقع آیفون هر زمانی که متوجه می‌شود یک اپلیکیشن سوم‌شخص در حال استفاده از کلیپ بورد است، به کاربر از طریق نوتیفیکیشنی هشدار می‌دهد. همانطور که احتمالا می‌دانید کلیپ بورد در واقع یک حافظه کوتاه‌مدت بوده و وظیفه آن نگهداری اطلاعات کپی شده، فارغ از این که متن، عکس یا هر چیز دیگری باشد است و طبیعتا می‌تواند شامل رمزهای اینترنتی، اطلاعات حساب‌های بانکی و غیره شود.

کسانی که بتای iOS 14 را دریافت کرده‌اند به سرعت متوجه شدند اپلیکیشن‌هایی مانند تیک‌تاک و حتی AccuWeather محتویات کلیپ بورد را در اختیار می‌گیرند. حالا گزارشاتی جدید به دست آمده که از فعالیت‌های بدون مجوز برخی دیگر از اپلیکیشن‌های پرکاربرد مانند ردیت و لینکدین خبر می‌دهد.

«دان مورتون» یکی از توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های آیفون مدعی است نرم‌افزارهای یاد شده به محض وارد شدن محتوایی در کلیپ بورد، تمام آن را برای خود کپی می‌کنند و این اتفاق به صورت مداوم و پیاپی اتفاق می‌افتد.

تا این لحظه تیک‌تاک، لینکدین و ردیت نسبت به این موضوع واکنش‌هایی نشان داده‌اند. سخنگویی از شرکت لینکدین گفته «ما محتوای کلیپ بورد را کپی یا منتقل نمی‌کنیم». آنها مدعی شده‌اند که این اتفاق صرفا به خاطر یک باگ افتاده و به سرعت آن را رفع و رجوع خواهند کرد.

لینکدین

تیم توسعه تیک‌تاک نیز گفته برداشت محتویات کلیپ بورد صرفا به خاطر وجود سیستمی آنتی-اسپم و مکانیزم تشخیص کلاهبرداری رخ می‌داده و تصمیم گرفتند به طور کامل این مکانیزم را از اپلیکیشن حذف کنند. ردیت هم اعلام کرده به زودی آپدیتی منتشر خواهد کرد که این مشکل را در نسخه iOS حل خواهد کرد.

طبق دیگر گزارش‌ها، سایر اپلیکیشن‌هایی که از محتویات کلیپ بورد آیفون استفاده می‌کنند شامل «گوگل‌نیوز»، «پترئون»، «فیلیپس سانیکر» و همچنین بازی‌های «کال آو دیوتی» و «فروت نینجا» می‌شوند. مورتون در این رابطه اضافه می‌کند: «مشکل اصلی جایی است که هر اپلیکیشنی می‌تواند بدون دریافت مجوز به کلیپ بورد دسترسی داشته باشد. این یعنی هر برنامه فیشینگی هم می‌تواند این کار را بکند و تمام اطلاعات کارت‌ها و رمزهای شما را در اختیار بگیرد».

در سوی مقابل سرویس‌هایی وجود دارند که با این اتفاق مقابله کرده و هر چند مدت یک بار به طور کامل سابقه کلیپ بورد شما را پاک می‌کنند. به عنوان مثال اپلیکیشن 1Password در صورت فعال بودن، هر ۹۰  ثانیه یک بار کلیپ بورد را به صورت خودکار پاکسازی می‌کند. برخی دیگر از اپلیکیشن‌ها هم از کاربر می‌خواهند تا مجوز دسترسی به کلیپ بورد را پیش از استفاده صادر کنند.

بدون شک بعد از عرضه نهایی iOS 14 و دسترسی عموم مردم به این قابلیت، می‌توان ایده بهتری در رابطه با چگونگی ماجرای مطرح شده داشت و اپلیکیشن‌هایی که به کلیپ بورد دسترسی دارند را شناسایی کرد.




منبع : دیجیاتو


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار