کد خبر: ۳۱۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۱۵ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 05
پارچه‌های رباتیک جدید نیستند، با این حال آن‌ها معمولا به ماشین‌های خارجی بزرگی برای تغییر شکل خود متصل شده‌اند.
به گزارش آی تابناک : پارچه‌های رباتیک جدید نیستند، با این حال آن‌ها معمولا به ماشین‌های خارجی بزرگی برای تغییر شکل خود متصل شده‌اند. حالا محققان دانشگاه «هاروارد» موفق به توسعه یک پارچه رباتیک شده‌اند که بدون نیاز به دستگاه خارجی، می‌تواند شکل خود را تغییر دهد.

به گزارش دانشگاه هاروارد، این پژوهش با همکاری موسسه مهندسی با الهام از بیولوژی Wyss، دانشکده مهندسی «John A. Paulson» و گروه شیمی و زیست شناسی شیمیایی صورت گرفته. تیمی از محققان موفق به طراحی یک پارچه رباتیک با نام «پارچه‌های محرک حرارتی هوشمند» (STATs) شده‌اند که از کیسه‌های حاوی مایعی معروف به «Novec 7000» تشکیل شده است.

زمانی که این کیسه‌ها گرم می‌شوند، مایع درون آن بخار شده و حجم آن افزایش پیدا می‌کند که نتیجه آن، تغییر شکل پارچه است. با سرمایش، مایع دوباره به حالت مایع درآمده و پارچه به حالت اولیه بازمی‌گردد.

پژوهشگران برای حذف نیاز به ماشین خارجی، نخ‌های آبکاری شده با نقره و همچنین رسانا شده به صورت الکترونیکی را درون ماده مورد استفاده برای STATs قرار دادند. این نخ‌ها به عنوان گرمکن هوشمند پارچه و سنسور فعالیت می‌کنند که نتیجه آن فعال‌سازی تغییرات دمایی و فشاری موردنیاز برای تغییر فاز Novec 7000 از مایع به بخار یا خلاف آن است.

نویسنده اول این مقاله، «کریستوفر پین» اعلام کرده:

«با یک کنترلر بازخورد حلقه بسته یکپارچه، STATs به صورت خودکار فشار خود را حتی در محیط‌های خارجی با نوسانات دمایی حفظ می‌کند.»

به گفته محققان، می‌توان این پارچه رباتیک را به صورت انبوه و در شکل‌ها و هندسه‌های مختلف تولید کرد و کاربردهای مختلفی برای آن درنظر گرفت. برای مثال از آن می‌توان در تجهیزات پوشیدنی مکانوتراپی برای اعمال فشار روی اندام‌های آسیب دیده و تسریع فرایند ترمیم بافت استفاده کرد. علاوه بر این، امکان استفاده از آن‌ها در ساخت کوسن‌ها برای جلوگیری از زخم بستر نیز وجود دارد.




منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار