کد خبر: ۳۱۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 02
مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران، کاربردهای تصاویر ماهواره ای در پایش آتش سوزی را تشریح کرد و گفت: برای آمادگی در مقابل آتش‌سوزی‎های مکرر و شدید جنگل ها، هشدارهای لازم را داده بودیم.
به گزارش آی تابناک : مصطفی منصورپور با اشاره به راه اندازی سامانه هشدار سریع آتش سوزی با استفاده از تصاویر ماهواره ای، گفت: پروژه های مختلفی در حوزه پایش آتش سوزی جنگل ها، پیش از این توسط نهادهای مختلف تعریف شده است و هم اکنون نیز در سازمان فضایی ایران، پایش آتش سوزی ها در سطح ملی و در مرکز ملی پایش ماهواره ای انجام می شود.

مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران با اشاره به کاربردهای فناوری سنجش از دور در پیشگیری حریق و آتش سوزی جنگل ها اضافه کرد: آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی یکی از بحران‌هایی است که هر ساله خسارات غیرقابل جبرانی بر اکوسیستم‌ها و محیط زیست وارد می‌سازد. به طوری که در دهه‌های اخیر به یک مسئله و چالش جهانی تبدیل شده است و تاکنون اقدامات متنوعی به منظور پیشگیری و مقابله با آن در سطوح جهانی، منطقه‌ای و ملی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: عرصه‌های طبیعی ایران نیز از این امر مستثنی نبوده و هر ساله شاهد وقوع انواع آتش‌سوزی‌ها بنا به هر دلیلی در این عرصه‌ها هستیم. وقوع این آتش‌سوزی‌ها خسارات جبران ناپذیری بر رویشگاه‌های جنگلی و عرصه‌های مرتعی وارد می‎سازد. به طوری که هرساله سطح وسیعی از جنگل‌ها و مراتع ایران بر اثر این پدیده از بین می‌رود. لذا ضروری است اقدامات و فعالیت‌های مناسب جهت مقابله با این پدیده ویرانگر صورت گیرد.

منصورپور با بیان اینکه با توجه به این موارد، هم اکنون پایش مستمر آتش سوزی در کشور توسط مرکز ملی پایش ماهواره ای سازمان فضایی ایران در حال انجام است، خاطرنشان کرد: فناوری سنجش از دور با توجه به ویژگی‌های خاص خود، پتانسیل و ظرفیت‌های فراوانی در مبحث پایش و مدیریت آتش دارد. پوشش گسترده و کم‌هزینه و قابلیت تکرارپذیری در بازه‌های زمانی کوتاه از جمله این مزایا هستند.

وی به ۵ کاربرد عمده تصاویر ماهواره‌ای در حوزه پایش آتش سوزی اشاره کرد که شامل موارد زیر است:

-   تخمین و ارزیابی میزان و نوع مواد سوختنی موجود در عرصه.

-    ارزیابی میزان رطوبت مواد سوختنی.

-   تخمین و ارزیابی دمای سطح زمین و تبادل حرارتی.

-   شناسایی آتس‌سوزی‌های فعال.

-   تهیه نقشه منابع از دست رفته و محاسبه مساحت سطح سوخته. 

مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران در خصوص کاربرد فناوری سنجش از دور در آتش سوزی های اخیر زاگرس گفت: بارش‌های خوب در اواخر زمستان ۱۳۹۸ و دو ماه ابتدایی سال جاری، باعث ایجاد پوشش گیاهی انبوه و متراکمی در عرصه‌های منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع شد که پیش‌تر سازمان فضایی ایران با تحلیل و پردازش وضعیت پوشش گیاهی و ارائه نقشه‌های پیش‌بینی ریسک آتش‌سوزی، هشدارهای لازم جهت آمادگی در مقابل آتش‌سوزی‎های مکرر و شدید را صادر کرد.

وی ادامه داد: به تبع آن سازمان فضایی ایران پایش ماهواره‌ای آتش‌سوزی را در اولویت تیم کارشناسی مستقر در مرکز ملی پایش ماهواره ای قرار داد که به صورت مستمر و روزانه اقداماتی از قبیل تهیه و انتشار نقشه پیش‌بینی ریسک آتش‌سوزی برای روزهای آینده، شناسایی و اعلام آتش‌سوزی‌های فعال و تهیه نقشه سطح سوخته را انجام می دهد.

به گفته منصورپور، طبق پیش بینی هایی که داشتیم ماه خرداد شروع آتش سوزی ها در مراتع و جنگلها بود. طی پایش‌های ماهواره‌ای که انجام شده است، در خرداد ماه ۹۹ بیش از ۴۱۰۰۰ هکتار از سطوح سوخته در سطح کشور توسط مرکز ملی پایش ماهواره ای شناسایی شد که در این بین استان های فارس، کهگیلویه و بویر احمد و استان های واقع در کمربند زاگرس بیشترین میزان سطوح سوخته را داشتند.




منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار