کد خبر: ۳۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۱۱ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 01
برای بسیاری از کاربران با بودجه محدود داشتن گوشی که بتواند بازی‌های گرافیکی را با کیفیت قابل قبولی اجرا کند چیزی شبیه یک آرزوست اما مدیاتک به تازگی با عرضه سری چیپ‌های Helio G35 و Helio G25 قصد تابوشکنی و فراهم کردن شرط اولیه ساخت گوشی گیمینگ یعنی تراشه پردازشی قدرتمند را دارد. این محصولات امروز به صورت رسمی توسط شرکت معرفی شدند.
به گزارش آی تابناک : برای بسیاری از کاربران با بودجه محدود داشتن گوشی که بتواند بازی‌های گرافیکی را با کیفیت قابل قبولی اجرا کند چیزی شبیه یک آرزوست اما مدیاتک به تازگی با عرضه سری چیپ‌های Helio G35 و Helio G25 قصد تابوشکنی و فراهم کردن شرط اولیه ساخت گوشی گیمینگ یعنی تراشه پردازشی قدرتمند را دارد. این محصولات امروز به صورت رسمی توسط شرکت معرفی شدند.

رویه اخیر مدیاتک به این صورت درآمده که ابتدا محصولی با یک تراشه معرفی می‌شود و در ادامه شرکت اقدام به اعلام مشخصات آن می‌کند.

پس از آن که طی روزهای گذشته برندهای Realme و شیائومی محصولات جدیدی با تراشه‌های Helio G35 و Helio  G25 معرفی کردند این سوال در ذهن کاربران کنجکاو و فعال در حوزه تراشه نقش بسته بود که مشخصات این تراشه‌ها چطور است که مدیاتک آنها را در سری G و مخصوص گیمینگ خود جای داده است.

ابتدا از Helio G35 شروع می‌کنیم. این تراشه با فناوری 12 نانومتری ساخته خواهد شد و در بخش پردازنده هشت هسته کم‌مصرف از نوع Cortex-A53 را در فرکانس حداکثر 2.3 گیگاهرتز مورد استفاده قرار خواهد داد. در این بخش سوال اصلی این است که چرا مدیاتک از هسته‌های جدیدتر یعنی A55 و حتی یک هسته پرقدرت از سری A7x استفاده نکرده ولی شرکت سازنده تضمین کرده که این هسته‌ها برای اجرای بازی‌های گرافیکی محدودیتی برای دستگاه ایجاد نخواهند کرد.

mediatekG2535-2.jpg

این تراشه توانایی پشتیبانی از آدرس‌دهی تا 6 گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR4x در فرکانس گذرگاه 1600 مگاهرتز را داشته ولی اگر سازنده بخواهد بُخل زیادی به خرج دهد امکان پشتیبانی از حافظه‌های رم LPPDR3 تا 4 گیگابایت رم نیز وجود خواهد داشت. برای حافظه ذخیره‌سازی هم تنها انتخاب حافظه‌های eMMC 5.1 است و حافظه‌های UFS توسط این تراشه پشتیبانی نمی‌شوند.

اما برای بخش گرافیک که توجهات بیشتری را به خود معطوف می‌کند نیز انتخاب مدیاتک پردازنده‌های گرافیکی مشهور رده پایین PowerVR GE8320 هستند ولی این بار شرکت فرکانس هسته‌های آن را تا 680 مگاهرتز افزایش داده و این امکان را نیز فراهم کرده با فناوری اختصاصی HyperEngine بتوان به صورت هوشمند میزان استفاده از منابع سیستمی مانند CPU، GPU و رم را به نوعی تنظیم کرد که در یک دمای مشخص با کمترین توان مصرفی، بیشترین کارایی ارائه گردد.

اگر به خاطر داشته باشید این GPU پیش از این در Helio P35 نیز استفاده شده بود و برای مقایسه نسبی می‌توانید به بررسی توان پردازشی محصولاتی که از آن استفاده می‌کنند نیز توجه نمایید.

اما در مورد Helio G25 داستان کمی متفاوت است. این تراشه از یک پردازنده با همان مشخصات برادر بزرگتر خود استفاده می‌کند ولی فرکانس هسته‌ها تا 2.0 گیگاهرتز کاهش یافته و برای GPU نیز شاهد استفاده از هسته‌های با فرکانس 650 مگاهرتز هستیم.

دیگر تفاوت دو تراشه پشتیبانی از نمایشگرهای 1080p+ در G35 و نمایشگرهای 720p+ در G25 است که به وضوح بازه عملکرد دو تراشه را به ما نشان می‌دهد.

نسخه بزرگتر از خروجی دوربین تا 25 مگاپیکسل کلی یا 13+13 مگاپیکسل دوگانه پشتیبانی می‌کند و برای G25 ورودی سنسور تا 21 مگاپیکسل یا ترکیب دوگانه 13+8 در لیست مشخصات تراشه اعلام شده است. هر دو تراشه توانایی فیلمبرداری 1080p در نرخ 30 فریم و فرمت H.264 را ارائه می‌کنند و برای اجرا قابلیت پوشش H.265 نیز وجود در دسترس خواهد بود.

فناوری حذف نویز چند فریمه، لرزشگیر الکترونیک فیلمبرداری و جبران پدید Rolling Shutter نیز در هر دو تراشه میسر شده و اگر شرکت سازنده بخواهد سنسورهای دوربین بوکه را نیز به گوشی اضافه کند مدیاتک محدودیتی برای پردازش داده‌های بوکه و اضافه کردن آنها به تصویر خروجی نخواهد داشت.

در بخش ارتباطات نیز هر دو تراشه کاملاً مشابه هم طراحی شده و می‌توانند ارتباط‌های VoLTE و ViLTE را در دو درگاه سیم‌کارت در اختیار کاربر قرار دهند. فناوری HyperEngine این امکان را نیز فراهم خواهد کرد که کاربر بتواند تنها در 13 میلی‌ثانیه تعویض شبکه بین Wi-Fi و LTE را ترتیب دهد که در نهایت می‌تواند عملکردی مطمئن و بسیار سریع در بازی‌های آنلاین چند نفره را نتیجه دهد.

پشتیبانی از بلوتوث نسخه 5.0 و وای فای 5 یا همان Wi-Fi ac به همراه رادیوی FM نیز از دیگر ویژگی‌های ارتباطی این دو تراشه خواهد بود.

همانطور که گفتیم تا به امروز دو گوشی Realme C11 و Xiaomi Redmi 9C با تراشه Helio G35 و Xiaomi Redmi 9A با تراشه Helio G25 معرفی شده‌اند و انتظار داریم در ماه آینده گوشی‌های بیشتری با این تراشه‌ها معرفی و روانه بازار شوند.





منبع : سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار