کد خبر: ۳۱۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 01
محققان با ترکیب تکنیک‌های چاپ سه بعدی و فناوری الکترونیکی قابل اسپری، موفق به توسعه نوع جدیدی از پنل لمسی با نام «ProtoSpray» شده‌اند که با هر شکلی سازگار است.
به گزارش آی تابناک : در ویدیوی منتشر شده از سوی این تیم، ProtoSpray روی اشکال مختلف مانند مکعب، نیم‌کره و یک لوله نواری شکل قابل انعطاف موبیوس کار می‌کند که خبر از تطابق‌پذیری بالای آن می‌دهد. محققان امیدوارند که این فناوری مخترعان و تولیدکنندگان را به ساخت دستگاه‌های تعاملی در اشکال و ابعاد مختلف ترغیب کند.

این اجسام یک لایه ساخته شده با پرینتر سه بعدی، الکترودهای بهم پیوسته در طرح موردنظر و یک لایه جوهر برق‌درخشی را در پیکربندی موردنیاز، ترکیب می‌کنند. به گفته محققان، این ایده باعث می‌شود که تصور مردم از پنل‌ها مانند پلاستیک یا رنگ‌ شود.

محصولات نهایی با اعمال بار الکتریکی، تا حدی روشن می‌شوند و قادر به پاسخگویی به فرامین لمسی ساده هستند. این فناوری می‌تواند روی تمام اجسام از در دفاتر تا موزه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. «اولی هانتون»، نویسنده ارشد این مقاله و محقق دانشگاه «بریستول» اعلام کرده:

«ما با توسعه فرایندی که می‌توان توسط آن اجسام تعاملی در اشکال مختلف ساخت، پنل‌های لمسی را از قاب‌های مستطیل شکل دو بعدی خارج کردیم. این فرایند کاملا در دسترس است و امکان خلق اجسام با پلاستیک رسانا و رنگ برق‌درخشی را بدون هیچ‌گونه تجربه برای کاربر نهایی فراهم می‌کند.»

با وجود این دستاورد، محققان راه طولانی در پیش دارند. یکی از گام‌های احتمالی، ساخت ماشینی برای تولید دستگاه‌ها و همچنین اسپری جوهر روی آن است. چنین دستگاهی می‌تواند فرایند تولید را ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تر کند. علاوه بر این، با استفاده از تحقیقات گذشته درباره فرایند اسپری کردن، می‌توان تمام سطوح را لمسی کرد.





منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار