کد خبر: ۳۱۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۰۷ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 27
در جلسه سیزدهم کارگروه تعامل پذیری سازمان بورس و اوراق بهادار، آموزش و پرورش، سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت متقاضی دریافت سرویسی از سازمان ثبت‌احوال بودند که با وارد کردن کد ملی فرزند و والدین مشخص شود که رابطه فرزندی میان آنها برقرار است.
به گزارش آی تابناک : 

در جلسه سیزدهم کارگروه تعامل پذیری سازمان بورس و اوراق بهادار، آموزش و پرورش، سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت متقاضی دریافت سرویسی از سازمان ثبت‌احوال بودند که با وارد کردن کد ملی فرزند و والدین مشخص شود که رابطه فرزندی میان آنها برقرار است.

 

در این جلسه مقرر شد تا سازمان ثبت‌احوال اقدام به ایجاد سرویس استعلام والدین کند در این سرویس با وارد کردن دو کدملی مشخص می‌شود که آیا رابطه فرزند و پدر و مادری میان آنها برقرار است یا خیر.

هم‌اکنون والدین اجازه انجام دادن یکسری از فعالیت‌ها را به نیابت از فرزندانشان دارند اما اثبات رابطه فرزندی در شرایط فعلی جز با ارائه شناسنامه امکان پذیر نیست حال با ایجاد این سرویس استعلامی به سادگی امکان استعلام رابطه فرزند و والدین از طریق آن فراهم می‌شود.

از دیگر سرویس‌هایی که در این جلسه سازمان ثبت‌احوال موظف به ایجاد آن شد سرویس ازدواج و طلاق است. این سرویس نیز در مرحله اول به سازمان‌های هدفمندی یارانه و بیمه سلامت و سازمان بورس و ارواق بهادار ارائه خواهد شد. با ایجاد این سرویس امکان سرویس‌دهی بهتر از سوی سازمان‌های متقاضی این سرویس ایجاد خواهد شد.

سرویس شاهکار پرتقاضا میان دستگاه‌های دولتی
از دیگر سرویس‌هایی که ارائه آن در جلسه سیزدهم کارگروه تعامل‌پذیری مورد تصویب قرار گرفت، ارائه سرویس‌های شاهکار و چاپار برای سامانه انحصار وراثت سازمان امور مالیاتی به منظور حذف کاغذ و مراجعه حضوری بود. همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار نیز برای تمامی ارکان خود متقاضی دریافت سرویس شاهکار بود که این موضوع نیز در این جلسه به تصویب رسید. سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور احراز هویت افراد و تطبیق شماره تلفن افراد با هویتشان نیازمند استفاده از سرویس شاهکار بود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز متقاضی دریافت سرویس اصالت سوپیشینه برای بخش صدور مجوزهای خود بود. به گفته نماینده وزارت ارشاد در برخی از مواقع طولانی شدن روند اجرای کار اعتبار سوپیشینه را از بین می‌برد همین امر موجب می‌شود که پرونده‌ها بارها به جریان بی‌افتد از همین رو اگر امکان دریافت سرویس اصالت سو پیشینه وجود داشته باشد صدور مجوزهایی که در اختیار آنان است در دوره زمانی کوتاه‌تری امکان‌پذیر خواهد شد.

سرویس تطبیق شبا با کدملی
از دیگر سرویس‌هایی که در این جلسه سازمان بورس و اوراق بهادار نیازمند آن بود و ارائه آن به تصویب رسید، سرویس انطباق شماره شبا و کدملی افراد بود. بانک مرکزی با ارائه این سرویس موافقت کرد. امکان تطبیق کد ملی و شبا در مرکز ملی تبادل اطلاعات در جلسه دهم کارگروه تعامل پذیری تصویب شده بود. در آن زمان اعلام شد دستگاه‌های اجرایی اگر نیاز به واریز پول به حساب شخصی داشته باشند با دانستن کد ملی به سادگی می‌توانند شبای فرد را با هویت وی تطبیق دهند تا اشتباهی در واریز وجوه پیش نیاید.

نماینده بانک مرکزی در کارگروه تعامل پذیری اعلام کرد که با توجه به اینکه این سرویس از طریق سامانه سیاح (سامانه یکپارچه الکترونیکی حساب) ارائه می‌شود و تا کنون ۹۰ درصد حساب‌ها روی این سامانه منتقل شده‌اند و به زودی تمامی حساب‌ها روی این سامانه تعریف خواهند شد. او تاکید کرد که اگر تطبیق شماره شبا و کدملی فردی از طریق سامانه امکان‌پذیرنبود شخص باید به بانک خود مراجعه کند تا بانک شماره حسابش را روی سامانه تعریف کند. اما نماینده بانک مرکزی تاکید کرد که تقریبا تمامی حساب‌های جدید روی سامانه سیاح تعریف شده‌اند و فقط تعداد حساب‌های کمی مانده که به زودی آنهانیز به سامانه سیاح منتقل خواهند شد.

همچنین سازمان تامین اجتماعی متقاضی دریافت سرویس اشتغال به تحصیل از وزارت علوم بود.

تعامل با نیروی انتظامی
رئیس کارگروه تعامل پذیری، رضا باقری اصل، در این جلسه بارها به همکاری خوب نیروی انتظامی با کارگروه برای ارائه سرویس‌های مورد نیاز مردوم به صورت الکترونیکی اشاره کرد. در این جلسه نیز ارائه چندین سرویس از سوی نیروی انتظامی به دستگاه‌های مختلف مورد تصویب قرار گرفت. بانک مرکزی متقاضی دریافت سرویس اقامت خارج از کشور و اتباع خارجی از نیروی انتظامی بود که ارائه این سرویس به بانک مرکزی مورد تصویب قرار گرفت همچنین سازمان تامین اجتماعی نیز نیازمند دریافت مدت خدمات سربازی بود که نیروی انتظامی با ارائه این سرویس به صورت الکترونیکی به این سازمان نیز موافقت کرد. 

همچنین ناجا نیز نیازمند دریافت سرویس محل اشتغال مشمولان غایب بود از سوی سازمان تامین اجتماعی بود که ارائه این سرویس به نیروی انتظامی مورد توافق قرار گرفت. از دیگر سرویس‌هایی که مقرر شد نیروی انتظامی در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دهد امکان استعلام شماره خودروهای دولتی است. متقاضی این سرویس وزارت امور اقتصادی و دارایی بود و قرار شد تا نیروی انتظامی زیرساخت ارائه این سرویس را ایجاد و در اختیار این وزارتخانه قرار دهد.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار