کد خبر: ۳۱۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 24
طی هفته جاری و با افزایش قیمت اشتراک خطوط مخابرات و تلفن ثابت از یک سو و انتشار گزارش کاهش یک میلیونی مشترکان اینترنت ثابت این بحث مطرح شده که آیا ارزش و بازدهی اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت است؟
به گزارش آی تابناک : طی هفته جاری و با افزایش قیمت اشتراک خطوط مخابرات و تلفن ثابت از یک سو و انتشار گزارش کاهش یک میلیونی مشترکان اینترنت ثابت این بحث مطرح شده که آیا ارزش و بازدهی اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت است؟

همه شما دوستان به خوبی تفاوت‌ها و تشابهات اینترنت ثابت و همراه را می‌دانید. اینترنت ثابت به صورت پایه حجم بالا را با سرعت پایین در اختیار کاربر قرار می‌دهد و اینترنت موبایل علی‌رغم سرعت بالا، حجم پایین و البته قیمت بالاتری دارد.

اینکه می‌توان در همه جا از اینترنت همراه استفاده کرد نیز مزیت ویژه دیگر آن است ولی اینترنت ثابت محدودیت مکانی داشته و شاید هر کاربری نتواند آنطور که می‌خواهد از آن استفاده کند.

در این زمینه و با توجه به انصراف یک میلیون کاربر اینترنت ثابت طی دوره اخیر، این سوال مطرح شده که آیا اینترنت موبایل ارزش خرید بیشتری از اینترنت ثابت دارد؟ البته باید توجه داشته باشید که اینترنت ثابت شامل ADSL ،VDSL  و FTTX و سرویس‌های ثابت بی‌سیم ازجمله  TD-LTE می‌شود. در کنار سرویس‌های اینترنت ثابت، مبحث کلی اینترنت در کشور ما طی سال‌های گذشته رشد مناسبی به خود دیده ولی همچنان مشکلات زمینه‌ای مانند کیفیت نه چندان بالای خدمات را شاهد هستیم.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ICT چندی پیش یک نظرسنجی در صفحه اینستاگرام خود انجام داد که بر اساس آن ۶۲ درصد کاربران سرویس اینترنت خانگی دارند و ۷۵ درصد کاربران اعلام کرده بودند قیمت اینترنت خانگی برایشان از اینترنت همراه 4G مناسب‌تر است. با وجود این، در سال‌های گذشته اینترنت همراه درمقایسه با اینترنت ثابت سهم خود را افزایش داده است.

در این راستا سجاد بنابی، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت معتقد است که با اجرای پروژه‌های در دست احداث تا پایان سال جاری می‌توان تا 5 میلیون کاربر به کاربران اینترنت ثابت افزود و هدف اصلی این سازمان نیز ترغیب مردم به استفاده از این روش است.

وی درباره میزان تمایل کاربران به استفاده از اینترنت ثابت به جای موبایل، بیان کرد:

اینترنت ثابت حجمی نیست و معمولاً در یک سرعت مشخص، با حجم بالا ارائه می‌شود. برای مثال شما می‌توانید سالانه از یک اپراتور، ۳۶۰۰ گیگ اینترنت دریافت کنید که خیلی بیشتر از بسته‌های حجمی موبایل است. بنابراین کاربر اگر کیفیت خوبی از شبکه ثابت بگیرد، ترجیح می‌دهد از اینترنت ثابت استفاده کند تا موبایل، چون قیمت بسته‌های موبایل بالاست.

نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه به استفاده از روش‌های VDSL و FTTH توسط این سازمان جهت ارتقای کیفیت خدمات اشاره کرده و گفت:

 در سال‌های گذشته، حجمی از ظرفیت  FCPها خالی مانده بود و به دلیل همین کیفیت پایین، مردم از اینترنت ثابت استفاده نمی‌کردند. وزارت ارتباطات سعی کرد با راه‌اندازی سامانه‌    xdslplus  ثبت‌نام کاربران برای سرویس ADSL را تسهیل کند و زمان ثبت‌نام از یک هفته تا یک ماه به ۴٨ ساعت کاهش دهد.

با توجه به صحبت‌های بنابی باید گفت بدین‌ترتیب اگر در مرکز مخابراتی ظرفیت ADSL وجود داشته باشد، هرکس می‌تواند ظرف ۴۸ ساعت، سرویس خود را تحویل بگیرد. نکته دیگر این است که عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در نظر دارد تا این زمان را کوتاه کرده و همه ارائه‌دهندگان خدمات ثابت مخابرات و FCP‌ها موظف شوند تا اطلاعاتشان را در پورتال سازمان تنظیم مقررات ثبت کنند تا بتوان نحوه تخصیص اشتراک به کاربران را بهتر مدیریت کرد. همچنین مردم با سامانه نت‌سنج‌پلاس می‌توانند ببینند کدام اپراتور در منطقه‌شان سرویس ثابت باکیفیت‌تری دارد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد مشکلات FCP‌ها و کیفیت پایین شبکه ثابت است. بنابی در این زمینه برخی از مشکلات را نبود سرمایه‌گذاری لازم دانسته و معتقد است:

از یک طرف توسعه شبکه ثابت به سرمایه‌گذاری FCPها نیاز داشت، از آن طرف چون درآمد FCP‌ها از شبکه ثابت‌شان کم بود، به سرمایه‌گذاری علاقه‌مند نبودند و به همین دلیل کیفیتی که ارائه می‌دادند همچنان پایین‌تر می‌ماند و مردم هم کمتر به آنها مراجعه می‌کردند و به دنبال آن، درآمد شرکت‌ها هم افزایش نمی‌یافت. اما با شیوع کرونا و ارائه‌ی بسته‌ تشویقی اینترنت ثابت، این حلقه‌ تشدید شونده شکست.

نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در انتها به مبحث سرعت اینترنت نیز اشاره کرده و گفت:

ابتدا که تقاضا بالا رفت، از آن طرف مردم به دنبال کیفیت بالا بودند و سرعت‌های سه مگابیتی به دردشان نمی‌خورد و به سرعت بالاتر از ۲۰ مگ نیاز داشتند. با افزایش تقاضا، سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی خدمات VDSL و FTTH برای شرکت‌های FCP توجیه اقتصادی پیدا می‌کند، از آن طرف هم سازمان تنظیم مقررات با پی‌گیری برای رفع انحصار مخابرات به FCP‌ها کمک می‌کند تا از کابینت‌ها و فیبرهای مخابرات در شهرها استفاده کنند.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار