کد خبر: ۳۱۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 23
هر ساله اپل در ماه‌های سپتامبر یا اکتبر برای کاربران سیستم‌های Mac خود ورژن جدیدی از سیستم عامل مک یا همان macOS را منتشر می کند. با توجه به اینکه اپل همیشه یک نسخه‌ی بتا برای توسعه‌دهندگان منتشر می‌کند، اکثر ویژگی‌های سیستم عامل جدید قبل از انتشار رسمی مشخص می‌شوند.
به گزارش آی تابناک : هر ساله اپل در ماه‌های سپتامبر یا اکتبر برای کاربران سیستم‌های Mac خود ورژن جدیدی از سیستم عامل مک یا همان macOS را منتشر می کند. با توجه به اینکه اپل همیشه یک نسخه‌ی بتا برای توسعه‌دهندگان منتشر می‌کند، اکثر ویژگی‌های سیستم عامل جدید قبل از انتشار رسمی مشخص می‌شوند. در این خبر به بررسی تمام ویژگی‌هایی که در مراسم WWDC امروز اپل برای macOS مشخص کرد، می‌پردازیم.

شاید بزرگترین نکته‌ی امروز‌ این باشد که اپل برنامه‌های خود برای مهاجرت از پردازنده‌های اینتل به پردازنده‌های ARM را معرفی کرد. در نظر داشته باشید که با این وجود، توسعه‌دهندگان این پلتفرم باید تمام کدهای خود را مجدداً برای سازگاری با پردازنده‌ جدید بنویسند. اما این خبر اپل را هم به رویای خود برای یکپارچه‌کردن سیستم عامل‌های macOS و iOS بسیار نزدیک کرد.

نام سیستم عامل جدید چه خواهد بود؟
اپل مدل این سیستم عامل را همان macOS 10.16 معرفی کرد و خبری از maxOS 11 نبود.همانطور که می‌دانید اپل ید طولایی در نام‌های عجیب برای سیستم عامل مک خود دارد، از گربه‌سانانی مانند Jaquar، Lion و Snow Leopard گرفته تا نام‌هایی مانند Maverick و El Capitan؛ این بار اپل نام Big Sur را برای macOS اعلام کرد.

تاریخ انتشار نسخه اصلی
امروز نسخه‌ی بتا که در دسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد، معرفی شد و نسخه‌ی کامل با توجه به سال‌های گذشته احتمالاً در اکتبر یا سپتامبر سال جاری عرضه می‌شود. البته در نظر داشته باشید که با همه‌گیری ویروس کرونا، کمی تاخیر قابل انتظار است.

مهاجرت از اینتل به ARM
تیم کوک از امروز به عنوان یک «روز تاریخی» برا اپل نام برد، روزی که اپل از پردازنده‌های ساخت اینتل به پردازنده‌های خودساخته‌ی سری A با هسته های پردازشی ARM کوچ می‌کند.
همانطور که تحلیلگر TF Securities، Ming-Chi Kuo، پیش‌بینی کرده بود اپل از امسال در سیستم‌های مک هم از پردازنده‌های سری A خود که از معماری ARM بهره می‌برند، استفاده می‌کند.

این اولین باری نیست که اپل چنین تحول عظیمی در محصولات خود می‌دهد. در سال 2005 هم در همین مراسم WWDC، اپل از چیپ‌های PowerPC به چیپ‌های اینتل روی آورد.

powerpc.jpg

آیا macOS و iOS با هم ادغام می‌شوند؟
همانطور که قبلاً هم تیم کوک، عمل ادغام دو سیستم عامل macOSو iOS را خطا خوانده بود، امروز هم خبری از ادغام این دو OS اعلام نشد.

قابلیت‌های جدید
قابلیت های جدید Safari
اپل یک سسیتم مترجم برای macOS در نظر گرفته که زمانی که در حال وب‌گردی در Safari هستید، بصورت همزمان عمل ترجمه را برای شما انجام می‌دهد.

سشبشقه.jpg

در این ورژن Safari همچنین قابلیت‌های امنیتی بسیار افزایش یافته است و وقتی وب‌سایتی سعی در مکان‌یابی شما دارد را به شما هشدار می‌دهد.

tracker web.jpg

قابلیت افزونه‌ها نیز به Safari اضافه شده، ولی از مشکلات امنیتی که افزونه‌ها به‌همراه دارند مصون خواهید بود؛ به‌طوری که می‌توانید مشخص کنید که هر افزونه به اطلاعات کدام وب‌سایت‌ها دسترسی داشته باشد، همچنین می‌توانید تعیین کنید که برای چه مدت به وب‌سایت‌ها دسترسی داشته باشند.

tracking.jpg

نسخه‌ی جدید Safari قابلیت‌های بیشتری برای شخصی سازی دارد و می‌توان برای پس‌زمینه‌ی دلخواه انتخاب کرد و تب‌های این مرورگر نیز از طراحی جدیدی برخوردارند. با حرکت دادن موس روی هر تب یک پیش‌نمایش از تب به شما نشان داده می‌شود.

hover.jpg

پیام‌ها
با وجود اینکه سیستم عامل فعلی هم حاوی اپلیکیشن Messages است، اما برخی از ویژگی‌های اپلیکیشن پیام‌هایی که روی iOS وجود دارد در مک وجود ندارد. 

massage.jpg

به سرویس پیام‌ها یک جستجوگر قدرتمند اضافه شده و بالاخره می‌توانید با سیستم مک خود هم مموجی (memoji) بسازید. همچنین می‌توانید با استفاده ازافکت‌های جدید پیام‌ها، احساس خود را بهتر منتقل کنید.

Control Center
با کنترل سنتر جدید این سیستم عامل می‌توانید روشنایی تصویر، حالت شب و حجم صدا را به‌راحتی کنترل کنید. همچنین این کنترل سنتر قابلیت شخصی‌سازی بالایی دارد و می‌توانید هر تنظیماتی که لازم دارید را به آن اضافه کنید.

کنترل.jpg

Mac Catalyst
کاتالیست حالا از برنامه‌هایی مانند Massages و Mapps هم پشتیبانی می‌کند.

catalist.jpg

توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند با ورژن جدید کاتالیست کنترل هر پیکسل را بدست بگیرند و بهترین تجربه‌ی کاربری را به ارمغان آورند.

Maps
در ورژن جدید مک، اپلیکیشن Maps طراحی کاملاً جدیدی به خود گرفته و بسیار به ورژن آیپد خود نزدیک شده است.

maps.jpg

 





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار