کد خبر: ۳۱۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 22
در روزهای گذشته خبرهای مبنی بر احتمال استیضاح وزیر ارتباطات به گوش می‌رسید. محمد جواد آذری جهرمی امروز با حضور در مجلس در رابطه با فعالیت‌های این وزراتخانه توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش آی تابناک : در روزهای گذشته خبرهای مبنی بر احتمال استیضاح وزیر ارتباطات به گوش می‌رسید. محمد جواد آذری جهرمی امروز با حضور در مجلس در رابطه با فعالیت‌های این وزراتخانه توضیحاتی ارائه داد. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس هم از مشکلات موجود در پیام‌رسان‌ها و فضای مجازی لجام گسیخته و عملکرد ضعیف در توسعه فیبر نوری گفت.

عملکرد ضعیف در بخش فیبر نوری – انحصار مخابرات

آذری جهرمی امروز با حضور در صحن علنی مجلس در ابتدا توضیحاتی پیرامون شبکه ملی اطلاعات، دغدغه‌ها و موانعی که این وزراتخانه برای توسعه آن دارد اشاره کرد. فیبر نوری، یکی از موضوعاتی بود که قالیباف بر روی آن دست گذاشت و عنوان کرد: ما در شبکه ثابت فیبر نوری بسیار ضعیف عمل می‌کنیم. او افزود که فیبر نوری از 70 کیلومتر به 2000 کیلومتر رسیده، اما سیاست مشخصی نیست. قالیباف با اشاره به اینکه این از وظایف روشن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و نیاز به پول دولت هم ندارد، اذعان داشت که بخش خصوصی می‌تواند این کار را انجام دهد و اپراتورها هم داوطلب هستند.

جهرمی اما در توجیه این وضعیت، انگشت اتهامات را به سمت مخابرات نشانه رفت و گفت:

فیبر نوری موضوع مهمی است، اما مجلس شورای اسلامی مساله‌ی خصوصی سازی را حل کند. این نیازمند قانون است. ما در دوره قبل موفق به تصویب آن نشدیم . بخش خصوصی سرمایه‌ گذاری می‌کند تا مشکل حل شود، اما مانع بزرگی به اسم مخابرات را داریم که با انحصار ذاتی نمی‌گذارد کار پیش برود. من دو سال و نیم پیگیر این موضوع بودم.

در صورت نیاز فضای مجازی لجام گسیخته را بسامان می‌کنیم

یکی دیگر از موضوعاتی که رئیس مجلس در جلسه امروز به آن پرداخت، فضای مجازی و پیام‎رسان‌ها بود. او در ارتباط با مشکل پیام‌رسان‌های مورد استفاده توسط کاربران در داخل کشور گفت:

جنس و شکل ترافیک هم مهم است. در ارسال یک پیام ساده بین دو شهروند ابتدا این پیام به خارج می‌رود و بعد به داخل بازمی‌گردد که ضعف جدی است. ما در همین شبکه ملی اطلاعات در خدمات پایه عمومی دچار کمبود جدی هستیم از جمله در بخش پیام‌رسان و سیستم عامل که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به آن توجه کند. بحث صیانت از همین شبکه ملی هم موضوعی مهم است.

او با اظهار اینکه کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها در معرض فضای آلوده مجازی هستند، افزود که باید هم از جهت تولید محتوا و هم توسعه سرویس‌های داخلی، سیاست‌های دولت و اعمال مدیریت در شبکه، به این فضای آلوده نگاه کرد. قالیباف در ادامه گفت:

امروز ما این لجام گسیختگی را می‌بینیم. این ضعف مدیریت و بدون سیاست‌گذاری بودن را در کشور مشابهی در شرق و غرب نداریم و حس می‌کنید حالت لجام گسیخته و رها شده‌ای وجود دارد.

رئیس مجلس در ادامه عنوان کرد که "وظایف تقسیم کار شده و شورای عالی فضای مجازی آن را مشخص کرده است اگر هم کمک مجلس نیاز باشد آماده هستیم که شرایط نابسامان این بخش را بسامان کنیم. ابهامی در وظایف نیست”.

با بستن فضای مجازی کار درست نمی‌شود!

آذری جهرمی با تأیید دغدغه‌های فرهنگی، دینی و تغیر سبک زندگی، اعلام کرد که با دست روی دست گذاشتن و بستن کار درست نمی‌شود و باید در این زمینه کار کرد. او در ادامه گفت:

اینستاگرام با سیاست‌های ما به قطب تبدیل شده؛ زیرا پلت‌فرم‌های دیگر بسته است. اگر اینستاگرام صفحه سردار دل‌های ما را می‌بندد طبیعی است. آنها دولت تروریستی هستند و تروریست‌هایی در کت و شلوارند؛ در این موضوع شکی نداریم، اما اگر سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند ما بغداد را خالی می‌کنیم؟ آیا عرصه رسانه بین‌المللی و حضور جریان‌ساز مورد تاکید رهبری را نباید ببینیم؟

جهرمی عنوان کرد که کسی موافق بی‌دینی نیست؛ اما اقتصاد آینده دنیا و فرهنگ ما منوط به این فضای مجازی است.






منبع : سخت افزار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار