کد خبر: ۳۱۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 22
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید که بیش از ۱۲۰۰ پرونده شکایت درباره شرکت‌های عرضه کننده خدمات «وس» به قوه قضاییه ارسال شده و پاسخ ابهامات این پرونده حجیم نیز توسط رگولاتوری داده شده است؛ او تاکید دارد که این پرونده جاری است و پس از صدور حکم قضایی در آن اسامی شرکت‌های متخلف خدمات ارزش افزوده اعلام خواهد شد.
به گزارش آی تابناک : رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید که بیش از ۱۲۰۰ پرونده شکایت درباره شرکت‌های عرضه کننده خدمات «وس» به قوه قضاییه ارسال شده و پاسخ ابهامات این پرونده حجیم نیز توسط رگولاتوری داده شده است؛ او تاکید دارد که این پرونده جاری است و پس از صدور حکم قضایی در آن اسامی شرکت‌های متخلف خدمات ارزش افزوده اعلام خواهد شد.

نشست خبری سازمان تنظیم و مقررات ارتباطات رادیویی امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست «حسین فلاح جوشقانی» رییس سازمان رگولاتوری با ذکر این نکته که در چند سال گذشته به طور جدی مسائل پیرامون وس را آغاز کرده‌اند تا بتوانند با سودجویی در آن مبارزه کنند گفت: «نمی‌خواستیم این سرویس را به طور کلی حذف نماییم چرا که به هر حال عده‌ای از این سرویس استفاده می‌کنند.»

بر اساس مصوبه ۲۴۸ رگولاتوری، جمع آوری و تامین مالی خدمات ارزش افزوده از طریق اپراتورها صورت می‌گرفت و این اجازه را به اپراتور می‌داد که خدمات وس را به مشترکین خود ارائه کنند: «با وجود اینکه مواردی چون تایید دو مرحله‌ای را برای این سرویس‌ها اعمال کرده بودیم اما عده‌ای سودجو همچنان از مردم کلاهبرداری می‌کردند.»

جوشقانی با اشاره به اقدامی که سال گذشته توسط رگولاتوری انجام شد و طی آن به مشترک درباره هزینه‌هایی که در سه سال گذشته برای خدمات وس پرداخته آگاهی لازم توسط پیامک داده می‌شد، تاکید کرد که پس از اجرای این پروژه بیش از ۱۲۰۰ شکایت توسط مردم صورت گرفت:

«متوجه شدیم که بسیاری از مردم نسبت به این سرویس‌ها شکایت دارند و تعداد زیادی از اینکه چقدر از آنها پول گرفته شده خبر ندارند. ما شکایات را به قوه قضاییه ارسال کردیم و نامه ابهامات پیش آمده برای آنها را نیز در روزهای گذشته پاسخ دادیم و منتظر دستور قوه قضاییه هستیم.»

جوشقانی در پاسخ به این پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا اسامی شرکت‌ها تا زمانی که حکم قوه قضاییه مشخص نشود به گوش مردم خواهد رسید یا خیر می‌گوید:

«در آبان گذشته مدارک به دادسرا ارائه شده ولی حجم پرونده بسیار سنگین است و فرایند آن طول خواهد کشید. پیش‌تر ادعایی شد که ۷۰۰ شرکت در این زمینه فعال هستند اما من به شخصه این موضوع را نمی‌توانم تایید کنم چرا که نهایتا چهار پنج شرکت در این زمینه به طور گسترده فعال هستند و اسم‌شان را شنیدیم؛ شرکت‌هایی که احتمالا خود اپراتورها نیز سهامدار آنها باشند. ما جلسه‌ای در اتاق بازرگانی گذاشتیم و به این شرکت‌ها می‌گفتیم که خودشان را رسما به عنوان تولید کننده محتوا معرفی کنند تا شفاف سازی در این زمینه شود. این فضا اگر وجود داشت خیلی شرایط بهتر می‌شد. اسامی این شرکت‌ها با حکم قوه قضاییه اعلام خواهد شد و پرونده جاری است و ما هم پیگیر آن هستیم تا زودتر به نتیجه برسد.»

جوشقانی راهکار رگولاتوری برای مقابله با سرویس خدمات ارزش افزوده سودجویانه می‌گوید: «پس از آن مصوبه‌ای نیز تنظیم کردیم که بر اساس آن اپراتور موظف است که اگر می‌خواهد بستری برای تامین خدمات مالی «وس» انجام دهد؛ باید برای این کار یک اعتبار مجزا با قابلیت شارژ مجدد برای مشترک در نظر بگیرد. مانند بسته اینترنتی که مشترک می‌خرد، باید بسته خدمات ارزش افزوده بخرد تا از این مزایا به خواسته خود و با پرداخت هزینه مجزا، بهره‌مند شود.»

به گفته رییس سازمان رگولاتوری این اعتبار نباید اتوماتیک توسط اپراتور شارژ شود: «همچنین در صورت بدهکار بودن مشترک در این هزینه‌ها، اپراتور نباید سرویس‌های پایه و اصلی مشترک را قطع نماید.» جوشقانی باور دارد که این روش باعث می‌شود تا فقط علاقه‌مندان و کاربران سرویس‌ها از خدمات «وس» استفاده نمایند.

او می‌گوید با اجرای این مصوبه (مصوبه ۳۰۰) در ده روز اخیر، مشترکینی در اپراتورها اعتبار لازم برای دریافت خدمات ارزش افزوده را خریداری کرده‌اند: «مشترکین همراه اول ۱۷ هزار بسته اعتباری به ارزش ۲۱۴ میلیون خریداری کردند و مشترکین ایرانسل نیز ۷۰ هزار بسته اعتباری به ارزش ۱۲۵ میلیون. این مشترکین کاربرانی هستند که به خواسته خود سرویس‌ها را استفاده می‌کنند و برای آن هزینه مجزا پرداخت می‌نمایند.»

جوشقانی باور دارد ارائه سرویس‌های بهتر در این زمینه از سوی شرکت‌ها و اپراتورها می‌تواند مردم را به سمت استفاده از این خدمات سوق دهد؛ او تاکید می‌کند با اجرای مصوبه ۳۰۰ دیگر شاهد سودجویی در این زمینه نخواهیم بود. او همچنین تاکید دارد که برخلاف برخی شایعات رسانه‌ای، مصوبه ۳۰۰ را نباید مصوبه «پایان وس» نامید بلکه این مصوبه برای نظم بخشیدن به این سرویس و اصلاح آن اجرایی شده است.




منبع : دیجیاتو


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار