کد خبر: ۳۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۱ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 21
از سالها قبل و حتی در زمان ریاست جمهوری اوباما، همواره نظرات منفی پیرامون شرکت هوآوی در دولت این کشور به گوش می‌رسید.
به گزارش آی تابناک : از سالها قبل و حتی در زمان ریاست جمهوری اوباما، همواره نظرات منفی پیرامون شرکت هوآوی در دولت این کشور به گوش می‌رسید. آنها معتقد بودند که این شرکت قابل اعتماد نیست، چراکه مخفیانه اطلاعات مشتریان و شرکت ها را از طریق راه نفوذی که در گوشی‌ها و تجهیزات شبکه خود تعبیه کرده جمع آوری می کند. اما آیا دلیل اصلی حملات آمریکا به هوآوی همین است؟

گفته شده که هوآوی اطلاعات را به پکن ارسال می‌کند. در سال 2012، کمیته اطلاعات ملی آمریکا پیشنهاد داد که هوآوی و ZTE از سمت این کشور تحریم شوند. سال گذشته وزارت بازرگانی ایالات متحده به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی هوآوی را در Entitly List قرار داد. این لیست مانع از دسترسی هوآوی به تجهیزات امریکایی، از جمله سرویس‌های موبایلی گوگل در گوشی‌های این شرکت می‌شود. با این حال، هوآوی توانست میزان فروش محصولات خود را در سال گذشته 17 درصد افزایش داده و به 240 میلیون دستگاه برساند. با این موفقیت آنها توانستند اپل را از جایگاه دومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان به جایگاه سوم منتقل کند. علاوه بر این، آنها همچنان عنوان دیگر خود مبنی بر بزرگترین ارائه کننده تجهیزات شبکه در جهان را حفظ کردند و در حال حاضر مشغول ساخت شبکه 5G هستند.

آیا واقعاً هوآوی برای امنیت ملی آمریکا تهدید است؟

آمریکا سال گذشته به متحدان خود هشدار داد که از تجهیزات هوآوی در شبکه 5G خود استفاده نکنند. برخی از آنها مانند ژاپن و استرالیا به آن عمل کردند و برخی دیگر مانند آلمان و انگلستان نه. البته حالا به نظر می‌رسد که انگلیس نیز تصمیم خود را تغییر داده است.

با این حال، آمریکا امسال تصمیم گرفت تا فشارهای خود بر روی هوآوی را بیشتر کند. بدین ترتیب شرکت‌هایی که در تجهیزات خود از تکنولوژی‌های آمریکایی استفاده کرده‌اند، تنها در صورت کسب اجازه از آمریکا اجازه فروش تراشه به هوآوی را خواهند داشت. در حالیکه هرگز اثبات نشده که هوآوی در محصولات خود راه نفوذ برای جاسوسی قرار داده است، مدیرعامل سابق گوگل، اریک اشمیت می‌گوید که این کارخانه چینی یک تهدید امنیتی قانونی است.اشمیت در گفتگو با رادیو BBC گفته است:

"هیچ تردیدی نیست که هوآوی در یک سری آزمایش‌هایی دست داشته که از نظر امنیت ملی قابل قبول نیستند.”

 او که در حال حاضر عضو هیئت مدیره نوآوری‌های دفاعی پنتاگون است، در ادامه عنوان کرده است که "شکی وجود ندارد که اطلاعات روترهای هوآوی در نهایت در اختیار دولت آن کشور بوده، به هر طریقی که این اتفاق افتاده ما مطمئن هستیم که این اتفاق افتاده است”. هوآوی بارها این اتهامات را رد کرده است. حالا ویکتور ژانگ، رئیس هوآوی انگلستان یک بار دیگر ارتباط این شرکت با دولت چین را تکذیب کرده و گفته است:

"اتهامات اریک اشمیت که حالا برای دولت آمریکا کار می‌کند صحیح نیست و مانند اتهامات قبلی هیچ مدرکی در پشت آن نیست. هوآوی یک شرکت مستقل از هر دولتی از جمله دولت چین است. چیزی که ما با آن موافقیم و همیشه گفته‌ایم این است که ایجاد استاندارد در سطح جهانی، نوآوری را بالا میبرد، باعث ایجاد رقابت میان شرکت‌ها می‌شود و در نتیجه آن همه سود می کنند.”

دلیل اصلی حملات آمریکا به هوآوی از زبان اریک اشمیت

با تمام این اوصاف قانون در چین ممکن است هوآوی را مجبور کند تا در صورت درخواست دولت چین، اطلاعات کاربران و شرکت‌ها را در اختیار آنها قرار دهد. در حالیکه اشمیت اطمینان دارد که هوآوی مرتکب تخلفاتی شده است که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا به حساب می‌آمدند، اعلام کرده که اصلی‌ترین مشکلی که رهبران آمریکا با هوآوی دارند اینست که شرکت چینی در سطح جهان شناخته شده است و محصولات بهتری در مقایسه با رقیبان تولید می‌کند. مدیر سابق گوگل و آلفابت گفت که "این بسیار مهم است که ما چندین انتخاب داریم اما تنبیه یک شرکت به دلیل موفقیت، کمکی به کاربران آمریکایی نخواهد کرد. رقابت با داشتن محصولات و خط تولید به خوبی هوآوی، راه پاسخ به این شرکت است.”

مدیرعامل سابق گوگل، اریک اشمیت

یکی دیگر از دلایلی که مقامات آمریکایی چشم دیدن موفقیت هوآوی را ندارند تعصبات قدیمی آنها است. حتی اشمیت هم تایید کرده است که چنین دیدگاهی در ذهن خود او دارد. اما این تعصب از کجا نشات گرفته است؟ اشمیت می‌گوید:

"آنها در کپی کردن چیزها بسیار خوب هستند. آنها در سازماندهی چیزها بسیار خوب هستند و افراد زیادی را مسئول این کار کرده‌اند. اما آنها هیچ کار جدیدی انجام نمی‌دهند. آنها در کپی کردن وسایل ما مهارت بسیار بسیار خوبی دارند. این تعصبات باید دور ریخته شوند چرا که چینی ها در زمینه تحقیقات و نوآوری اندازه غرب خوب بوده و حتی بهتر هم هستند. آنها پول بیشتری در این راه گذاشته اند. اما روش کار آنها متفاوت در غرب است است ما برای رقابت باید به فعالیت‌های خودمان سر و سامان دهیم.”

اشمیت به این اشاره کرده است که آمریکا و چین زمانی که بحث تکنولوژی پیش می‌آید و هر دو کشور برای روی یک پلتفرم کار کنند، آمریکا از این قضیه سود خواهد برد. او افزود که چین دارای پول، منابع و تکنولوژی برای تسلط در بازار است و سوالی که مطرح می‌شود این است که آنها در پلتفرم های جهانی فعالیت خواهند کرد یا پلتفرم اختصاصی خود؟ هرچه این پلتفرم‌ها از یکدیگر بیشتر جدا شوند، وضعیت خطرناک‌تر می‌شود. این به نفع غرب است که هر پلتفرم تکنولوژی، بخشی از ارزش‌های غربی را در خودش داشته باشد.





منبع : سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار