کد خبر: ۳۱۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 16
محققان در اطراف سیاره مریخ یک نور سبز رنگ درخشان مشاهده کردند که مانند شفق قطبی است.
به گزارش آی تابناک : مطالعات محققان انگلیسی نشان می‌دهد که در اطراف سیاره مریخ نور سبز رنگ درخشان که مانند شفق قطبی است، مشاهده شده است.

شفق قطبی به اصطلاح "انتشار خط سبز" خوانده می‌شود و دلیل ایجاد آن هم تحریک اکسیژن موجود در جو است که در نتیجه آن نورهای رنگی شفق قطبی در زمین ایجاد می‌شود.

گرچه، این پدیده یک لایه نازک درخشان از نور سبز رنگ را هم در ارتفاع ۹۰ کیلومتری در اتمسفر زمین پدیده می‌آورد.

چنین پدیده زیبایی تاکنون در اتمسفر سیاره‌ای دیگر مشاهده نشده بود. زیرا سطح این سیارات یا کاملا روشن هستند یا ماموریت‌های فضایی حسگرهای مناسبی برای تشخیص آنها نداشته‌اند.

مشاهده این پدیده در اطراف مریخ نتیجه رصد ۴۰ ساله برای پدیده‌های موجود در سیاره سرخ است.

محققان "دانشگاه آزاد انگلیس"(The Open University) در این پژوهش با استفاده از طیف‌سنج مرئی و ماوراء بنفش "NOMAD" موجود در "مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس" موفق به مشاده این نور سبز رنگ در اطراف سیاره سرخ شدند.

این پروژه مشترک میان "آژانس فضایی اروپا" و "آژانس فضایی روسیه" به مطالعه آثار گازها در اتمسفر مریخ و تحقیق در مورد نقش منابع بالقوه موجود در زیر سطح مریخ برای بروز چنین پدیده‌هایی می‌پردازد.

ابزار طیف سنجی "NOMAD" توانست سیگنال خاص تحریک اکسیژن را در طول موج "۵۵۷.۷" نانومتر ردیابی کند که نشان دهنده درخشش نور سبز رنگ در کنار انتشار فرابنفش ضعیف‌تر اکسیژن در طول موج " ۲۹۷.۲" نانومتر است.

"مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس" در اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی به مریخ رسید و بیش از یک سال برای رسیدن به مدار صحیح این سیاره تلاش کرد و در نهایت از ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی شروع به اندازه‌گیری‌های مختلف در سیاره سرخ کرد.




منبع : ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار