کد خبر: ۳۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 13
ویروس کرونا بسیاری از شرکت‌ها، مدارس، باشگاه‌های ورزشی و ساختمان‌ها را به خاطر نگرانی از شیوع بیماری به تعطیلی کشانده است. حال متخصصان همزمان با تصمیم کشورها به بازگشایی، از احتمال شیوع بیماری لژیونر خبر داده‌اند که به دلیل تعطیلی چند ماهه و متروکه شدن ساختمان‌ها، احتمال گسترش آن از لوله‌های آب افزایش یافته است.
به گزارش آی تابناک : ویروس کرونا بسیاری از شرکت‌ها، مدارس، باشگاه‌های ورزشی و ساختمان‌ها را به خاطر نگرانی از شیوع بیماری به تعطیلی کشانده است. حال متخصصان همزمان با تصمیم کشورها به بازگشایی، از احتمال شیوع بیماری لژیونر خبر داده‌اند که به دلیل تعطیلی چند ماهه و متروکه شدن ساختمان‌ها، احتمال گسترش آن از لوله‌های آب افزایش یافته است.

محققان می‌گویند ساختمان‌های متروکه به محل شیوع بیماری لژیونر (Legionnaires' disease) تبدیل شده‌اند. این بیماری تنفسی سبب ذات الریه شدید شده و در صورت عدم رسیدگی پزشکی، منجر به مرگ بیمار می‌شود.

بیماری لژیونر شباهت‌هایی نیز با بیماری کووید ۱۹ داشته و همانند آن سبب تب، سرفه خشک، تنگی نفس و درد عضلات می‌شود. این بیماری از طریق تنفس قطرات بسیار کوچک آلوده و یا مه حاوی باکتری لژیونلا پنوموفیلا (Legionella Pneumophila) به فرد منتقل شده و خوشبختانه از تماس با فرد بیمار منتقل نمی‌شود.

باکتری لژیونلا پنوموفیلا مولد بیماری لژیونر

زیستگاه طبیعی باکتری لژیونلا پنوموفیلا آب است.

«Anne Clayson»، استاد دانشگاه منچستر می‌گوید بیماری لژیونر از فرد به فرد دیگر انتقال پیدا نمی‌کند، اما از طریق قطرات آب آلوده سری دوش حمام، شیر دستشویی، سیستم‌های تهویه مرکزی، استخرها، وان حمام و آب‌خوری‌ها شیوع پیدا کرده و سبب بیمار کردن تعداد زیادی از افراد می‌شود.

باکتری لژیونلا پنوموفیلا بیشتر در محیط‌های گرم زندگی کرده و از لجن و رسوبات لوله‌های آب تغذیه می‌کند. بلااستفاده ماندن طولانی مدت لوله‌های آب ساختمان‌ها به این باکتری اجازه تکثیر و آلوده کردن سیستم‌های آبرسانی را می‌دهد.

«Clayson» می‌گوید قرنطینه و تعطیلی‌های گسترده دوران کرونا ریسک شیوع بیماری لژیونر را به شدت افزایش داده است. به گفته او بازگشایی ادارات در فصل تابستان ریسک شیوع این بیماری را بالاتر می‌برد چون فعالیت باکتری مولد آن در محیط‌های گرم بیشتر می‌شود.

محقق یاد شده می‌گوید تمام سیستم‌های آبرسانی ساختمان‌ها در معرض خطر بیماری لژیونر هستند ولی ساختمان‌های متروکه و تعطیل شده به خاطر راکد ماندن آب در آن‌ها بیشتر در معرض خطر شیوع این بیماری قرار دارند.

این پژوهشگر می‌گوید بیماری لژیونر به راحتی توانایی مریض کردن افراد مسن و کسانی که از بیماری‌های مضمن تنفسی و بیماری‌های دیگر مثل دیابت رنج می‌برند را دارد. او توصیه می‌کند تا دفاتر کار، مدارس، کارخانه‌ها و ساختمان‌های دیگر سیستم‌های آبرسانی را پیش از بازگشایی به طور دقیق بررسی کرده تا ریسک شیوع این بیماری کاهش پیدا کند.





منبع : دیجیاتو


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار