کد خبر: ۳۱۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 09
در پست وبلاگی اخیر، AMD اعلام کرده که با پایان دوره کارت‌های گرافیکی 4 گیگابایتی به ساخت اولین کارت‌ های گرافیک Radeon RX قدرتمند با معماری RDNA 2 نزدیک شده است.
به گزارش آی تابناک : در پست وبلاگی اخیر، AMD اعلام کرده که با پایان دوره کارت‌های گرافیکی 4 گیگابایتی به ساخت اولین کارت‌ های گرافیک Radeon RX قدرتمند با معماری RDNA 2 نزدیک شده است. این پست وبلاگی که به صورت هوشمندانه با عنوان "بازی‌ فراتر از 4 گیگابایت” انتشار یافت، یک مقایسه‌ای بین مدل‌های مختلف کارت گرافیک Radeon RX مبتنی بر Navi یعنی 5500 XT انجام داده است. با مقایسه هر دو مدل 4 گیگابایتی و 8 گیگابایتی نشان داده شده است که افزایش حافظه گرافیکی Radeon RX نه تنها عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد بلکه از نظر پشتیبانی عناوین AAA نسل بعدی بسیار مهم است.

کارت ‌های گرافیک Radeon RX بالاتر از 4 گیگابایت با معماری RDNA 2

در حال حاضر، مجموعه کارت‌های گرافیک Radeon RX کمپانی AMD شامل Radeon RX 5500 XT است که دارای دو نوع 4 گیگابایتی GDDR6 و 8 گیگابایتی GDDR6 می‌باشد. علاوه بر این کارت‌های گرافیک مبتنی بر Navi، کارت‌های گرافیک قدیمی‌تری مانند Polaris نیز هستند که همچنان در بازار فروش خوبی دارند و دارای مدل‌های مختلفی از جمله 8 گیگاباتی هستند.

AMD در تست‌های خود حداکثر 24% عملکرد بهتر در عناوین AAA را با استفاد از Radeon RX 5500 XT 8GB نسبت به مدل 4 گیگابایتی به دست آورد. عناوین مدرن مانند Borderlands 3 ،Call of Duty Modern Warfare ،Forza Horizen 4 ،Ghost Recon Breakpoint ،Doom Eternal و Wolfenstein 2: The new Colossus در این آزمایش حضور داشتند که در کارت گرافیک 8 گیگابایتی عملکرد بهتری نسبت به نسخه 4 گیگابایتی داشتند.

افزایش حافظه گرافیکی Radeon RX

علاوه بر کارایی بهتر، AMD اذعان داشته که کارت‌های گرافیک با VRAM ناکافی می‌توانند منجر به وجود آمدن چندین مشکل شوند. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر می‌شود:

پیام‌های خطا و هشدارهای محدودیت

پایین بودن نرخ فریم

مسائل مربوط به گیم‌پلی و Texture بازی

آنچه در مورد این پست مهم است این است که حداقل VRAM در کارت گرافیک Radeon RX 5500 XT قرار دارد و AMD به این موضوع نشان داد که چه تغییراتی در نسخه‌های بعدی این کارت گرافیک صورت خواهد گرفت. ورود مدل‌های 8 گیگابایتی و 6 گیگابایتی AMD در بازار عادی شده است مانند مدل RX 5500 XT. این در حالی است که NVIDIA هنوز کارت گرافیک GTX 1650 Ti 4GB را عرضه می‌کند. سری GTX 16 اکنون در حال ساخت مدل 6 گیگابایتی خود است تا آن را جایگزین GTX16 3GB نماید.

افزایش حافظه گرافیکی Radeon RX

AMD همواره در رأس ارائه خدمات VRAM و حافظه‌های جدید در کارت‌های گرافیکی قرار داشته است. سری Radeon 300 اولین کارت‌های گرافیکی بودند که از حافظه 8 گیگابایتی استفاده می‌کردند درست زمانی که NVIDIA تنها کارت‌های گرافیک 4 گیگابایت تا حداکثر 6 گیگابایتی خود را با قیمت‌های بالا به فروش می‌رساند. این کمپانی همچنین برای اولین بار از استاندارد HBM بر روی کارت گرافیک 4 گیگابایتی Radeon R9 Fury X استفاده کرده و سپس برای بار دیگر از HBM2 با 8 گیگابایت در نسل اول Vega استفاده نمود و با معماری HBM2 و 16 گیگابایت VRAM بر روی نسخه ultra-premium این کارت گرافیک عرضه کرد.

AMD و NVIDIA در حال حاضر از حافظه‌های مشابهی در کارت‌های گرافیک رده بالای خود یعنی Radeon RX 5700 XT و GeForce RTX 2070 SUPER ارائه می‌دهند اما با نزدیک شدن به پردازنده‌های گرافیکی Navi RDNA 2 اوضاع کمی تغییر خواهد کرد.

افزایش حافظه گرافیکی Radeon RX

اولویت اول AMD با پردازنده‌های گرافیکی RDNA 2 با معماری Navi خواهد بود تا آن‌ها را برای کنسول‌های بازی آماده سازد. به احتمال زیادی بروزرسانی مدل‌های Navi با قیمت پایین‌تری انجام شود اما AMD قصد دارد تا با در اختیار گرفتن RDNA 2 تمامی VRAMهای موجود در کارت‌های گرافیک جدید خود را افزایش دهد و ما شاهد تغییری بزرگ در این راستا خواهیم بود.




منبع : سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار