کد خبر: ۳۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 08
آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که کدام یک از سازندگان سخت افزار بیشترین تراشه گرافیکی (GPU) را تولید کرده‌اند؟ Intel، AMD و یا NVIDIA؟ سهم غول‌های بزرگ دنیای سخت افزار از کارت گرافیک و به طور کلی تراشه‌های گرافیکی چقدر است؟ تأثیر کنسول‌های بازی بر این بازار چقدر بوده است؟
به گزارش آی تابناک : آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که کدام یک از سازندگان سخت افزار بیشترین تراشه گرافیکی (GPU) را تولید کرده‌اند؟ Intel، AMD و یا NVIDIA؟ سهم غول‌های بزرگ دنیای سخت افزار از کارت گرافیک و به طور کلی تراشه‌های گرافیکی چقدر است؟ تأثیر کنسول‌های بازی بر این بازار چقدر بوده است؟

اگر چه کمپانی Intel در بخش کارت های گرافیک مستقل فعالیتی نداشته و در آینده نزدیک اولین کارت های گرافیک خود را روانه بازار خواهد کرد، اما در زمینه ساخت تراشه های GPU، خصوصا گرافیک مجتمع (iGPU) جزو برترین های جهان است. کمپانی NVIDIA نیز بزرگترین سازنده کارت گرافیک در جهان، و تامین کننده تراشه کنسول های بازی Nintendo Switch است.

در کنار این دو کمپانی، AMD نیز به عنوان تنها تأمین کننده APUهای کنسول‌های سونی و مایکروسافت شناخته می‌شود. این کمپانی در بخشی دیگر، به صورت مستقل اقدام به تولید کارت گرافیک و تراشه‌های گرافیکی مجتمع می‌کند. موسسه JPR به تازگی نگاهی به سهم این سه کمپانی، از بازار تراشه‌های گرافیکی انداخته است. شایان ذکر است که در این بررسی کمپانی‌های دیگر از جمله ARM دخیل نبوده و هدف کلی، بازار غیر موبایل است.

AMD-BIG-2.png

سهم AMD با احتساب تراشه‌های گرافیکی مجتمع درون APUهای این کمپانی، و کنسول‌های بازی Xbox و PlayStation محاسبه شده است. کمپانی NVIDIA که سهمی از گرافیک مجتمع ندارد، تنها با کارت‌های گرافیک در این معیار شرکت کرده است. اینتل نیز بدون کارت‌های گرافیک مستقل، و تنها با احتساب iGPUها به لیست JPR اضافه شده است. در ادامه به سراغ بررسی این آمار جذاب و شگفت انگیز می‌رویم.

کمپانی AMD در عرض 7 سال گذشته، بیش از نیم میلیارد تراشه گرافیکی را تولید کرده است. 533 میلیون GPU که از این مقدار، کارت‌های گرافیک مستقل چه در بخش بازی و چه در بخش سرور و ایستگاه کاری، با کسب سهم 36 درصدی، بیشترین نقش را در بازار AMD ایفا کرده‌اند. جالب است بدانید که از سال 2013 تا کنون، رشد فروش GPUهای AMD چند صد درصد رشد داشته است. پس از کارت‌های گرافیک مستقل، APUهای AMD که در کلاس دسکتاپ و لپ تاپ تولید می‌شوند نیز 35 درصد از این سهم را شکل می‌دهند. تراشه‌های تولید شده برای کنسول‌های بازی ایکس باکس و پلی استیشن نیز 29 درصد را شامل می‌شوند.

AMD-BIG-1.png

در نتیجه 22 درصد از تمامی GPUهای تولید و فروخته شده از سال 2013 تا کنون، متعلق به برند AMD بوده است. جالب است بدانید که اینتل با سهم 62 درصدی، بزرگ‌ترین تولید کننده تراشه‌های گرافیکی در جهان است؛ آن هم در شرایطی که این کمپانی در این بخش تنها با گرافیک‌های مجتمع شرکت می‌کند. از آنجایی که اینتل بزرگ‌ترین تولید کننده پردازنده در جهان بوده و در سال‌های اخیر بخش بزرگی از بازار در اختیار داشته است، و همچنین تاکید اینتل مبنی بر تزریق iGPU به بسیاری از CPUهای تولید شده، رتبه نخست این جدول را به نام خود ثبت کرده است.

و در نهایت به سومین شرکت یعنی NVIDIA می‌رسیم. سهم NVIDIA از تمامی GPUهای تولید شده، 16 درصد است. از آنجایی که انویدیا سازنده پردازنده نبوده و در این بررسی کارت‌های گرافیک کلاس لپ تاپ نیز محاسبه نشده‌اند، سهم آن تنها 16 درصد است. با این وجود این کمپانی بزرگ‌ترین تولید کننده کارت‌های گرافیک مستقل جهان بوده و بخش اعظم بازار کارت‌های گرافیک را در تمامی بخش‌ها، اعم از بازی و ایستگاه کاری، در اختیار دارد. افزایش سهم AMD در سال های اخیر، بسیار چشمگیر است.






منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار