کد خبر: ۳۱۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 07
این مطلب راهنمایی است برای آن‌ها که پس از به‌روزرسانی ویندوز 10 خود به نسخه 2004، متوجه شده‌اند که این آپدیت روی رایانه آن‌ها به درستی کار نمی‌کند. حالا برای بازگشت به نسخه قبل، چه باید کرد؟
به گزارش آی تابناک : این مطلب راهنمایی است برای آن‌ها که پس از به‌روزرسانی ویندوز 10 خود به نسخه 2004، متوجه شده‌اند که این آپدیت روی رایانه آن‌ها به درستی کار نمی‌کند. حالا برای بازگشت به نسخه قبل، چه باید کرد؟

به‌روزرسانی ماه می برای ویندوز 10 بالاخره عرضه شد و بسیاری از کاربران به سرعت آن را نصب کردند. مدت زیادی از عرضه آخرین نسخه به‌‌روزرسانی ویندوز می‌گذشت و نسخه 1909 یا همان به‌روزرسانی نوامبر 2019، آخرین نسخه به‌روزرسانی موجود پیش از عرضه نسخه ماه می 2020 بود. برخی به‌روزرسانی ماه نوامبر را چیزی کمی بیشتر از یک سرویس‌پک می‌دانستند؛ دلیل آن هم امکانات جدیدی بود که این به‌روزرسانی ارائه داده بود. هرچنداکثر این امکانات تنها در باطن به بهبود عملکرد دستگاه کمک می‌کردند و در ظاهر چیز خاصی مشخص نبود.

1583663614_w10-20h1-promo-d_story.jpg

حالا با گذشت چند ماه به‌روزرسانی ما مِی 2020 یا همان نسخه 2004 برای برخی از کاربران عرضه شده است. مایکروسافت این به‌روزرسانی را در اختیار کاربران نسخه‌های 1903 و 1909 ویندوز 10 قرار داده است اما برای دانلود آن باید به صورت دستی عمل کنید. به عبارت دیگر کاربران نسخه‌ های مزبور ویندوز 10 باید بخش Windows Update را بررسی کرده و اگر نسخه جدید در دسترس  بود، می توانند آن را دانلود و نصب کنند.

اما شنیده‌ها حاکی از آن است که بسیاری از کاربرانی که برای نصب این به‌روزرسانی عجله داشته‌اند، حالا از آن رضایت ندارند. گویا سیستم عامل در این به‌روزرسانی به اندازه کافی روان اجرا نمی‌شود و مایکروسافت برای حل کردن مشکلات آن به زمان بیشتری نیاز دارد. راه حل این مشکل، برگشتن به نسخه قبلی ویندوز 10 است.

برای انجام این کار، دو راه پیش روی شما قرار دارد، اولی راه دشوار و دومی راه آسان است.

راه سخت
در این راه شما به نسخه قبلی ویندوز خود خواهید رسید؛ اما در این مسیر احتمالاً تمام فایل‌ها و نرم‌افزارهای نصب شده روی دستگاه خود را از دست خواهید داد.

اگر پیش از به‌روزرسانی به نسخه 2004 ویندوز 10 از اطلاعات خود نسخه پشتیبان گرفته باشید، می‌توانید پس از برگشتن به نصب اولیه، آن‌ها را بازیابی کنید؛ در غیر این صورت راه دیگری پیش روی شما نیست.

برای استفاده از این روش لازم است از ایمیج‌های ISO استفاده کنید یا با استفاده از ابزار Media Creation اقدام به ساخت مدیای قابل بوت کنید. در مرحله بعد هم باید نسخه‌ای از ویندوز 10 که پیش از به‌روزرسانی داشته‌اید را Clean-Install کنید.

البته شاید این بهترین روش ممکن نباشد؛ اما اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که از اطلاعات خود نسخه پشتیبان گرفته‌اند یا اطلاعاتشان برایشان اهمیت چندانی ندارد، این روش بسیار سریع است و همه چیز را مرتب خواهد کرد.

مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، نسخه مناسب Media Creation Tool را دانلود کرنید. مایکروسافت بیلدهای متفاوتی از این ابزار را برای نسخه‌های مختلف ویندوز 10 ارائه کرده است.

راه ساده
راه ساده تنها در صورتی می‌تواند به شما کمک کند که کمتر از 10 روز از زمان نصب به‌روزرسانی ماه می 2020 روی دستگاه تان گذشته باشد. با توجه به این که حدود یک هفته از زمان عرضه این به‌روزرسانی گذشته است، هنوز هم امکان استفاده از این روش را دارید؛ اما اگر چند روز دیگر این کار را به تعویق بیندازید، دیگر این روش کارساز نخواهد بود.

how-to-remove-windows-10-may-2020-update-and-go-back-to-previous-os-version-530179-2.jpg

این روش بر پایه گزینه Downgrade است که به صورت پیش‌فرض روی ویندوز 10 وجود دارد. برای بررسی این گزینه، این مسیر را طی کنید:

Windows 10 > Settings > Update & Security > Recovery > Go Back To The Previous Version Of Windows 10

به محض این که در این بخش دکمه Get Started را فشار دهید، خود ویندوز باقی مراحل را به شما خواهد آموخت.

نکته‌ای که لازم است به آن توجه داشته باشید،  بازگشت به نسخه قبلی ویندوز نسبت به Clean-Install کردن زمان بسیار بیشتری از شما خواهد گرفت. دلیل این امر هم این است که در این اقدام، تمامی نرم‌افزارهای شما باید به نسخه سازگار با نسخه پیشین سیستم عامل شما تبدیل شوند.

با این حال استفاده از این روش همچنان منطقی است؛ زیرا تنها به چند کلیک احتیاج دارد. به عنوان راهکار می‌توانیم پیشنهاد بدهیم که اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید، پیش از خواب برای آن اقدام کنید. با این کار احتمالاً در صبح و پس از این که بیدار شدید، با نسخه قبلی ویندوز خود روبرو خواهید شد.

مجدداً لازم است یاد آور شویم اگر قصد دارید از روش آسان تر استفاده کنید، تنها ده روز برای این کار فرصت دارید؛ زیرا سیستم عامل به صورت خودکار پس از 10 روز فایل‌های مربوط به بازگشت به نسخه قبلی سیستم عامل را حذف می‌کند.





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار