کد خبر: ۳۱۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 31
این روزها استفاده از اشعه فرابنفش یا همان UV برای ضدعفونی کردن دست‌ها و گوشی‌های همراه بسیار رایج شده است؛ اما این کار چندان هم بی‌خطر نیست.
به گزارش آی تابناک : این روزها استفاده از اشعه فرابنفش یا همان UV برای ضدعفونی کردن دست‌ها و گوشی‌های همراه بسیار رایج شده است؛ اما این کار چندان هم بی‌خطر نیست.

فناوری UV-C چیز جدیدی نیست. از این فناوری پیش از این هم استفاده شده بود؛ اما با ظهور ویروس کرونا و نیاز مداوم به ضدعفونی کردن اشیایی که با دست‌ها در تماس‌اند، اشعه UV و قابلیت آن در ضدعفونی کردن اشیا مجدداً مورد توجه قرار گرفته است.

با وجود تعداد زیاد ضدعفونی‌‌کننده‌های ساخت بشر، بسیاری از مردم به ضدعفونی‌کننده‌ای نظیر UV علاقه بیشتری نشان می‌دهند. استفاده از اشعه UV روز به روز در حال محبوب‌تر شدن است و با ادامه روند افزایشی انتشار ویروس کرونا، احتمالاً روند افزایش محبوبیت این ضدعفونی کننده هم بیشتر خواهد شد.

عمر استفاده از اشعه فرابنفش برای ضدعفونی کردن آب، هوا و اشیا به حدود 40 سال می‌رسد. این فناوری کاربردهای زیادی داشته و با تلفیق شدن با سایر فناوری‌ها، منتج به معرفی محصولاتی جذاب و کاربردی شده است.

uv-light-kills-covid-19.jpg

پس از شیوع کرونا و آشنا شدن مردم با نحوه انتقال و انتشار سریع این ویروس، دانشمندان به فکر استفاده از روش‌های مختلفی برای جلوگیری یا کند کردن روند انتشار این ویروس افتادند که یکی از آن‌ها استفاده از اشعه UV بود. در ارتباط با استفاده از این فناوری برای از بین بردن ویروس کرونا همچنان نمی‌توان قاطع بود. استفاده از اشعه UV با خطراتی همراه است؛ به ویژه استفاده از آن روی پوست می‌تواند باعث ایجاد عوارض بسیاری شود. بنابراین پیش از این که به محض مواجهه با اولین ضدعفونی کننده مبتنی بر UV آن را سفارش دهید، بهتر است از خطرات استفاده از آن آگاه باشید.

نحوه کار اشعه UV به عنوان ضدعفونی‌کننده دست

منبع اصلی اشعه فرابنفش، خورشید است. اما خورشید تنها منبع آن نیست و بشر هم توانسته است به صورت مصنوعی این اشعه را تولید کند و نمونه آن را می‌توانید در تخت‌های برنزه کردن پوست ببینید. سه نوع اشعه UV وجود دارد که به صورت UV-A ، UV-B و UV-C نام‌گذاری شده‌اند.

اشعه UV-A و UV-B می‌توانند باعث آفتاب‌سوختگی و پیر شدن پوست شوند. اما این موارد تنها مضرات آن برای پوست نیستند و در شرایط حادتر، حتی احتمال ابتلا به سرطان پوست هم وجود دارد. اشعه UV-C دارای بیشترین انرژی در میان تمام انواع این اشعه است و مضرترین آن‌ها نیز به شمار می‌آید. با این حال، خوشبختانه اتمسفر مانع آن می‌شود که این اشعه به زمین برسد.

جالب است بدانید که ضدعفونی کننده مبتنی بر اشعه UV موجود در بازار هم از همین اشعه UV-C استفاده می‌کند تا ویروس‌ها را از بین ببرد. قسمت خوب ماجرا این است که بسیاری از آزمایش‌ها تایید کرده‌اند که UV-C واقعاً ویروس کرونا را از بین می‌برد و به همین دلیل است که استفاده از آن در ضدعفونی کردن آب و سطوح، گزینه موثری است.

اشعه UV-C یک ضدعفونی کننده قوی است؛ زیرا توانایی این را دارد که بافت‌های ژنتیکی ویروس و باکتری را از بین ببرد که هم شامل DNA و همRNA  می‌شود. اما در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر اینکه این نوع از اشعه UV خورشید بتواند ویروس کرونا را در شرایط طبیعی بکشد، وجود ندارد. پس نمی‌توانید تنها با قرار گرفتن زیر نور آفتاب احتمال ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهید.

آیا اشعه UV می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد؟

بر اساس مدارک علمی موجود، اشعه UV می‌تواند انواع مختلفی از ویروس را نابود کند؛ پس احتمالاً از پس ویروس SARS-CoV-2 هم بربیاید. اما توجه داشته باشید که تا این لحظه هنوز هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که تاثیر اشعه فرابنفش بر روی COVID-19 را مورد بررسی قرار داده باشد.

hand_sanitizer.jpg

معتبرترین جمله قابل استناد، مربوط به انجمن ملی علوم، مهندسی و پزشکی است که اظهار داشته:

اشعه UV در از بین بردن سایر انواع ویروس کرونا (مانند سارس) موفق بوده است؛ پس با این حساب، این احتمال وجود دارد که بر روی این نوع جدید از ویروس کرونا نیز موثر باشد.

اما مشکلی که وجود دارد، عوارض استفاده از اشعه فرابنفش بر روی پوست و چشم انسان است. پس از این اشعه باید تنها برای ضدعفونی کردن سطوح اشیا استفاده کرد. استفاده از این اشعه برای ضدعفونی کردن دست می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری بر روی پوست انسان داشته باشد؛ پس بهتر است همچنان از روش شست‌وشو با آب و صابون یا ضدعفونی کننده‌های الکلی استفاده کنید.

با این حال، دانشمندان در حال تلاش برای ابداع روشی برای استفاده از اشعه UV بر روی بدن انسان هستند. در این روش، از اشعه UV-C ضعیف استفاده می‌شود؛ به صورتی که کمترین ضرر ممکن را برای بدن انسان و حیوان داشته باشد. اما تا زمان معرفی محصولات ضدعفونی کننده مبتنی بر اشعه UV مناسب برای انسان، بهتر است به شست‌و‌شوی دست با آب و صابون، استفاده از ماسک و حفظ فاصله با سایر افراد ادامه دهید.





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار