کد خبر: ۳۱۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 31
یکی از گوشی‌های میان‌رده هوآوی که به‌تازگی وارد بازار ایران هم شده، Y7p است. مانند دیگر اعضای سری Y، محصول تازه‌وارد هوآوی هم سعی دارد تا ایده‌ال‌ترین مشخصه‌ها را برای یک گوشی با قیمت مناسب ارائه کند.
به گزارش آی تابناک : یکی از گوشی‌های میان‌رده هوآوی که به‌تازگی وارد بازار ایران هم شده، Y7p است. مانند دیگر اعضای سری Y، محصول تازه‌وارد هوآوی هم سعی دارد تا ایده‌ال‌ترین مشخصه‌ها را برای یک گوشی با قیمت مناسب ارائه کند. اما برای آنکه ببینیم گوشی اقتصادی چینی تا چه اندازه به این هدف خود رسیده است، باید با رقیبان هم‌سطحش مقایسه شود. در این مطلب قصد داریم به مقایسه Y7p هوآوی با گلکسی A30s سامسونگ که یکی از اصلی‌ترین رقیبان این گوشی به حساب می‌آید، بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

طراحی

 Y7p هوآویگلکسی A30s
ابعاد (میلیمتر)159.8×76.1×8.1158.5×74.7×7.8
وزن (گرم)176169
جنس بدنهجلو شیشه پشت و دور پلاستیکجلو شیشه پشت و دور پلاستیک

با نگاهی به جدول، می‌بینیم که دو گوشی هوآوی و سامسونگ تفاوت چندانی از نظر اندازه با یکدیگر ندارند. البته Y7p هوآوی کمی بلندتر، عریض‌تر و ضخیم‌تر بوده و در نتیجه این موضوع، چند گرمی از A30s سنگین‌تر است. با این حال، اختلاف ابعاد آنها تنها چند میلیمتر است.

به‌غیر از پنل شیشه‌ای جلوی گوشی، قاب هر پشتی و دور هر دو دستگاه از جنس پلاستیک است. قاب پلاستیکی باوجود آنکه باعث پایین نگاه داشتن وزن گوشی‌ها شده، در برابر خط و خراش، آسیب‌پذیری بیشتری در مقایسه با شیشه دارد. با این حال، این دو گوشی پرچمداران گرانقیمت نیستند و شرکت‌ها برای پایین نگه‌داشتن قیمت نهایی گوشی‌ها در طراحی آنها از پلاستیک استفاده کرده است.

صفحه‌نمایش

 Y7p هوآویگلکسی A30s
تکنولوژی نمایشگرIPS LCDSuper AMOLED
اندازه نمایشگر (اینچ)6.396.4
رزولوشن نمایشگر (پیکسل)720×1560720×1560
تراکم پیکسل (پیکسل براینچ)269268
نسبت ابعاد نمایشگر19.5:919.5:9
نسبت نمایشگر به بدنه (درصد)82.484.9

سامسونگ برای گوشی A30s از تکنولوژی بهتری برای ساخت نمایشگر استفاده کرده است. این شرکت کره‌ای، یکی از تولیدکنندگان نمایشگر گوشی است و از این نظر برای دیگر شرکت‌ها رقابت با سامسونگ در این زمینه کمی سخت است. با این حال، به غیر از تکنولوژی ساخت نمایشگر، Y7p و A30s نمایشگری نسبتاً به یک اندازه دارند. وضوح تصویر، تراکم پیکسلی و حتی نسبت ابعاد نمایشگر هم در این دو گوشی بسیار نزدیک به هم است. اما ابعاد کوچکتر A30s با وجود نمایشگر نسبتاً یکسان، نشان می‌دهد که اطراف صفحه نمایش این گوشی با حاشیه‌های کمتری احاطه شده است.

سخت‌افزار

 Y7p هوآویگلکسی A30s
چیپستHiSilicon Kirin 710F با معماری 12 نانومتریExynos 7904 با معماری 14 نانومتری
پردازندههشت هسته‌ای (4 هسته 2.2 گیگاهرتز Cortex-A73 و 4 هسته 1.7 گیگاهرتز Cortex-A53)هشت هسته‌ای (2 هسته 1.8 گیگاهرتز Cortex-A73 و 6 هسته 1.6 گیگاهرتز Cortex-A53)
پردازنده گرافیکیMali-G51 MP4Mali-G71 MP2
حافظه رم (گیگابایت)43 – 4
حافظه داخلی (گیگابایت)6432 – 64 – 128
کارت حافظهدارد – هایبریددارد – اختصاصی

چیپست‌های Kirin 710F و Exynos 7904 که در این گوشی‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، هر دو هشت هسته‌ای هستند. البته کرین 710F با معماری جدیدتر 12 نانومتری تولید شده و تعداد هسته‌های A73 آن 4 عدد بوده و دارای کلاک اسپید بالاتری نیز است. این موضوع تأثیر خود را در عملکردهای سخت‌افزاری و تست‌های بنچمارک نشان داده است. به‌طورکلی عملکرد سخت‌افزاری Y7p با توجه به نوع پردازنده بهتر از A30s است.علاوه‌براین پردازنده گرافیکی Mali-G51 MP4 که در گوشی هوآوی استفاده شده، عملکرد بهتری در مقایسه با Mali-G71 MP2 گوشی سامسونگ دارد.

این دو گوشی دارای 4 گیگابایت حافظه رم هستند، البته A30s نسخه 3 گیگابایت هم دارد. Y7p تنها با 64 گیگابایت حافظه داخلی راهی بازار خواهد شد، اما A30s تنوع بیشتری از نظر حافظه خواهد داشت. با این حال، برای هر دو گوشی امکان پشتیبانی از کارت حافظه (برای Y7p هایبرید، برای A30s اختصاصی) در نظر گرفته شده است و این یعنی نگرانی از بابت فضای کم داخلی گوشی برای کاربر وجود نخواهد داشت.

نرم‌افزار

 Y7p هوآویگلکسی A30s
سیستم عاملاندروید 9.0 Pieاندروید 9.0 Pie قابل ارتقا به اندروید 10
رابط کاربریEMUI 9One UI 2.0

هر دو گوشی این مقایسه با نسل نهم سیستم عامل اندروید ارائه شده‌اند. البته این نرم‌افزار در دو گوشی به ترتیب با رابط‌های کاربری اختصاصی دو شرکت، یعنی EMUI و One UI شخصی‌سازی شده‌اند و برای A30s امکان ارتقا به اندروید 10 در نظر گرفته شده است. از نظر نوع کاربری هر دو UI قابلیت‌های کاربردی و مخصوص خاص خود را دارند که خوب یا بد بودن آنها تماماً به سلیقه کاربران بازمی‌گردد.

اما اصلی‌ترین تفاوت این دو گوشی در بخش نرم‌افزار حضور سرویس‌های موبایلی گوگل (GMS) در A30s و جایگزینی آن با سرویس‌های موبایلی هوآوی (HMS) در Y7p است. همانطور که مطلع هستید، هوآوی به دلیل تحریم‌های ایالات متحده، اجازه استفاده از سرویس‌های گوگل را در گوشی‌های جدید خود ندارد. با این حال، این شرکت در یک اقدام رو به جلو، سعی کرده تا با راه‌اندازی HMS تا حد ممکن وابستگی خود را از گوگل کم کند. شاید در نگاه اول استفاده از سرویس جدید هوآوی، چالش سختی برای کاربران به نظر آید، اما اگر میزان آشنایی شما با گوشی‌های هوشمند در حد معمول باشد، این تنها یک چالش جدید برای شما خواهد بود.

هوآوی از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا، تمرکز زیادی در بخش توسعه نرم‌افزاری خود گذاشته است و HMS و فروشگاه AppGallery نمونه بارز این تلاش‌ها بوده‌اند. با همکاری هوآوی با توسعه‌دهندگان در سراسر جهان، بخش بزرگی از برنامه‌های مورد نیاز کاربران اندروید در اپ گالری فراهم شده است و حتی در صورت نبود برنامه در این پلتفرم، کاربران می‌توانند از طریق موتور جستجوی جدید هوآوی، یعنی Petal Search اقدام به جستجو و نصب برنامه مورد نظر خود کنند. این یعنی به بیان ساده، تفاوت چشمگیری میان تجربه کاربری دو گوشی وجود ندارد.






منبع : سخت افزار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار